Model voor feedback
Tijdens cursussen en intervisiebijeenkomsten geven deelnemers feedback op elkaar. Hiervoor gebruiken we het Ik-ik-jij-jij-model: een bestaand feedbackmodel dat we voor gebruik binnen de Vertelacademie hebben aangepast.
Hier vind je alle opdrachten werkbladen, oefeningen, downloads en achtergrondliteratuur gesorteerd per cursus/workshop. Daarnaast vind je hier handleidingen voor de (digitale) hulpmiddelen die je soms nodig hebt om onze lessen te volgen.
Tijdens cursussen en intervisiebijeenkomsten geven deelnemers feedback op elkaar. Hiervoor gebruiken we het Ik-ik-jij-jij-model: een bestaand feedbackmodel dat we voor gebruik binnen de Vertelacademie hebben aangepast.
In de workshop 'Geef een verhaal aan je stem' ga je spelen, oefenen en experimenteren met de mogelijkheden van jouw stem. Hieronder vind je een overzicht van competenties, opdrachten voor de voorbereiding en voor na afloop en aanvullend studiemateriaal.
In de workshop 'De stem als instrument van de verteller'verken en ontdek je wat je al in huis hebt op stemgebied en hoe je dat kunt toepassen in een verhaalfragment. Hieronder vind je een beschrijving van competenties waar je mee oefent, (voorbereidings)opdrachten en aanvullende oefeningen.
In onze cursus 'Theater en vertellen' leer je welke theatertechnieken je kunt gebruiken om de vertelkunst te verrijken. Op deze pagina vind je materiaal behorend bij de cursus, zoals opdrachten en een formulier met competenties.
In de driedaagse cursus 'Vertellen met en voor kinderen' leer je hoe je een verhaal passend maakt voor verschillende leeftijdscategorieën en gaan we aan de slag met praktische werkvormen om interactie in je verhalen in te bouwen. Hieronder vind je aanvullend materiaal bij deze cursus.
In de workshop 'Sprankelend op de planken' (voorheen Podiumpresentatie voor vertellers') werk je aan een professionelere uitstraling op het podium. Hieronder vind je aanvullende informatie bij deze workshop.
In de workshop 'Vertellers in beweging' ga je aan de hand van de bewegingsleer van Laban aan de slag met het fysieke aspect van vertellen.
Hieronder vind je opdrachten, tips en handouts bij deze workshop.
In de workshop Vertellen voor jongeren maak je kennis met het denken van de puber en wat dit voor invloed heeft op je vertelling. Hieronder vind je de competenties en opdrachten bij de workshop, evenals aanvullende tips.
In de workshop De pop en de verteller onderzoek je hoe poppenspel je vertelling kan verrijken. Hieronder vind je de competenties en opdrachten bij de workshop.
Wanneer je deelneemt aan een online les of oefenbijeenkomst bij de Vertelacademie ontvang je daarvoor per e-mail een uitnodiging. Hieronder vind je handleidingen met uitleg.
Wanneer je bij ons een leerroute volgt, moet je een portfolio bijhouden over de lessen die je volgt en je ervaringen in de praktijk. De documenten voor je portfolio deel je via het besloten Vertelforum van de Vertelacademie. In onderstaande video's kun je zien hoe dit forum werkt.
Geef je met een groep vertellers een voorstelling? Met de tips uit dit artikel zorg je voor samenhang in het programma. Het artikel verscheen in de rubriek Tips en Tricks in het tijdschrift Vertel eens, februari 2010 (pdf).
Klik op de afbeelding om het artikel te bekijken en te downloaden.