Studiemateriaal

Hier vind je alle opdrachten werkbladen, oefeningen, downloads en achtergrondliteratuur gesorteerd per cursus/workshop. Daarnaast vind je hier handleidingen voor de (digitale) hulpmiddelen die je soms nodig hebt om onze lessen te volgen.

Beeldend vertellen

Verteller

Docenten van de Vertelacademie verzorgen op uitnodiging regelmatig trainingen en workshops verhalen vertellen in Nederland en België.
Deze pagina geeft tips aan deelnemers die zo'n workshop volgden.

Basiscursus verhalen vertellen - studiemateriaal

Expressieve vertelster

In onze 'Basiscursus verhalen vertellen' leer je hoe je een bestaand verhaal naar eigen hand zet en beeldend aan een publiek presenteert. De cursus is er in verschillende varianten (losse dagen, avonden of aaneengesloten week), maar de inhoud is steeds hetzelfde. Hieronder vind je aanvullend materiaal bij alle basiscursussen, zoals (voorbereidings)opdrachten en leestips.

Verteltechniek: dialoog, ruimte en timing - studiemateriaal

Verdieping 2016 2

In de cursus 'Verteltechniek: dialoog, ruimte en timing' ga je aan de slag met het vormgeven van personages, het uitspelen van dialoog, het verbeelden van de ruimte en het gebruik van pauzes, ritme en timing.

Hieronder vind je opdrachten, oefeningen en ander cursusmateriaal bij deze cursus.

Vertellen met en voor kinderen - studiemateriaal

Kinderen Ludwigshaven 2006

In de driedaagse cursus 'Vertellen met en voor kinderen' leer je hoe je een verhaal passend maakt voor verschillende leeftijdscategorieën en gaan we aan de slag met praktische werkvormen om interactie in je verhalen in te bouwen. Hieronder vind je aanvullend materiaal bij deze cursus.

Theater en vertellen - studiemateriaal

Frank en Kirke
In onze cursus 'Theater en vertellen' leer je welke theatertechnieken je kunt gebruiken om de vertelkunst te verrijken. Op deze pagina vind je materiaal behorend bij de cursus, zoals opdrachten en een formulier met competenties.

Model voor feedback

Screenshot feedbackmodel

Tijdens cursussen en intervisiebijeenkomsten geven deelnemers feedback op elkaar. Hiervoor gebruiken we het Ik-ik-jij-jij-model: een bestaand feedbackmodel dat we voor gebruik binnen de Vertelacademie hebben aangepast.

Vertellers in beweging - studiemateriaal

Verdieping 2016 2

In de workshop 'Vertellers in beweging' ga je aan de hand van de bewegingsleer van Laban aan de slag met het fysieke aspect van vertellen.

Hieronder vind je opdrachten, tips en handouts bij deze workshop.

Sprankelend op de planken - studiemateriaal

Jolanda Kromhout
In de workshop 'Sprankelend op de planken' (voorheen Podiumpresentatie voor vertellers') werk je aan een professionelere uitstraling op het podium. Hieronder vind je aanvullende informatie bij deze workshop.

De opbouw van een vertelprogramma - studiemateriaal

WS opbouw programma 2017

In onze driedaagse cursus 'De opbouw van een vertelprogramma' leer je hoe je methodisch een programmaconcept ontwikkelt. Het plaatsen van de juiste verhalen op de juiste plek, en het creëren van soepele overgangen tussen de verhalen, is bepalend voor een succesvolle programmering. Onderstaande documenten en tips zijn bedoeld als aanvulling bij deze cursus.

Stem als instrument van de verteller - studiemateriaal

Brulblik

In de workshop 'De stem als instrument van de verteller'verken en ontdek je wat je al in huis hebt op stemgebied en hoe je dat kunt toepassen in een verhaalfragment. Hieronder vind je een beschrijving van competenties waar je mee oefent, (voorbereidings)opdrachten en aanvullende oefeningen.