Beschrijving
De ene verteller fascineert direct, vanaf de eerste stap en het eerste woord op het podium. Maar een andere heeft er meer tijd en moeite voor nodig.Wat is dat toch? Een verhaal levendig en vanaf het eerste moment boeiend over het voetlicht brengen, in een open wisselwerking met luisteraars en dan liefst ook nog zonder plankenkoorts. Grote acteurs lijken het spelenderwijs te kunnen.
Is dat ook weggelegd voor vertellers en andere sprekers? Heb je er invloed op als je op het podium staat? Hoe pak je dat aan?
Momenten die zich daarvoor lenen zijn je warming-up, je opkomst, de start van de voorstelling, applaus ontvangen en aankondigingen doen. Jouw persoonlijke presentatie daarbij staat steeds centraal, met de vraag hoe je die zo effectief mogelijk communiceert.
Wie, waar en wanneer
Deze workshop van een dag wordt op zaterdag gegeven.
Datum: zie kopje Cursusdata (rechts op groot scherm, onder op mobiel)
Plaats: Theaterhuis De Berenkuil, Utrecht.
Docent: Walter Roozendaal.
Lesgeld: € 135,- (Inclusief 21% btw NL).
Voor wie
Deze praktische workshop is interessant voor vertellers die een basiscursus hebben gevolgd en willen werken aan een professionelere uitstraling.
De docent
Walter Roozendaal schreef het Handboek Podiumpresentatie en ontwikkelde workshops voor uiteenlopende doelgroepen, van amateuracteurs en vertellers tot professionele musici.
Walter maakt muzikale vertelvoorstellingen en regiseert daarnaast vertellers, educatief theater, koren en musici, o.a. aan het Conservatorium van Amsterdam. Als theaterconsulent begeleidde hij het cultuureducatiebeleid van basisscholen.
Aanmelden
Klik bij het kopje Cursusdata op de cursus van je keuze of ga rechtstreeks naar het inschrijfformulier.
Nog vragen? Kijk eerst even naar de inschrijfvoorwaarden en bij onze veel gestelde vragen voordat je belt of mailt!
Opbouw
Een mooi verhaal vertellen dat anderen raakt: daar gaat het vertellers om. Dat is hun passie, hun vak of hobby. Om dat te bereiken werken ze aan: verhaal, verbeelding, voordracht, uitdrukking, bewegingen; alle gereedschappen die met de techniek van vertellen te maken hebben.Maar wanneer je het podium opstapt ontdek je, dat er in de omgang met het publiek nog veel meer speelt. Want hoe is tijdens die eerste stap op het speelvlak jouw contact met je publiek? Hoe presenteer jij jezelf en je voorstelling zo, dat je direct, vanaf het eerste moment, de aandacht en betrokkenheid van je publiek maximaal mobiliseert? En hoe werkt dat eigenlijk: dat mensen meeleven met jouw verhaal? Hoe meer je daar over weet, hoe helderder je een optreden kunt vormgeven.
Over presentatie kun je nadenken, besluiten nemen en je kunt je er in oefenen of in laten begeleiden. Podiumkunstenaars zijn zich daar niet altijd van bewust. Bijvoorbeeld: lang voordat je echt met je verhaal begint, ben je misschien al zichtbaar voor je publiek. Dat moment is eigenlijk al jouw eerste stap in jouw voorstelling! Het is een beetje als een sollicitatiegesprek: binnen twintig seconden na binnenkomst heeft de commissie al een goed of een slecht gevoel over de kandidaat en is de basis voor het gesprek gelegd, terwijl dat nog niet eens begonnen was.
Bij het onderwerp podiumpresentatie gaat het dus in de eerste plaats over de manier waarop jij jezelf en je vertelling kenbaar maakt voor het publiek. Daarbij zoeken we naar een open, het publiek tegemoetkomende en uitnodigende houding, waarbij;
- Je in jezelf gevestigd bent, thuis bent bij jezelf.
- Ruim en volledig beschikbaar bent voor je verhaal en het publiek.
- Oog en oor hebt voor alles om je heen.
De start, de overgangen en het applaus
Om te beginnen geeft Walter drie basisoefeningen die je als warming-up kan doen. Daarnaast krijg je tips om tijdens een optreden ongemerkt weer naar de juiste basishouding terug te kunnen gaan, want die houd je in het begin niet vanzelfsprekend een heel optreden vol. Die oefeningen hebben niet alleen effect op je presentatie, maar zijn ook een goede manier om allerlei vormen van plankenkoorts, zenuwen of podiumangst te bestrijden.
Verder oefenen we het doen van korte aankondigingen, en vooral: de start van je voorstelling of de start van je volgende verhaal. Blikrichting, de totale lichaamshouding en gebaren spelen dan een rol.
Nog zo’n speciaal moment is het einde van je voorstelling. Veel mensen voelen zich ongemakkelijk onder applaus. Het is eerder iets dat ze overkomt, dan dat ze het applaus beheren. Terwijl het applaus, het afscheid van jou, de slotindruk is die je publiek meeneemt aan het eind van de voorstelling. Het is dus zaak die slotindruk zelf in handen te houden. Er gebeurt dan in korte tijd veel: terugkomen uit je verhaal, applaus ontvangen, publiek bedanken, buigen, eventueel bloemen aannemen en een bedanktoespraakje incasseren, etc.
Uitgangspunt bij alle werkvormen en oefeningen is, dat we zoeken naar ruimte voor een persoonlijke manier van presenteren, die past bij de deelnemer.
Competenties
De Student:- Ontwikkelt een zeker bewustzijn m.b.t. de eigen aanwezigheid op het speelvlak, de relatie met het publiek en de ruimtelijke verhoudingen.
- Ontwikkelt vaardigheden om zich fysiek op een vertelling voor te bereiden.
- Verwerft inzicht in de eigen uitstraling en de communicatie met het publiek: de opkomst/opening van de vertelling, tijdens de vertelling, de overgang tussen verschillende verhalen en de afsluiting van de vertelling en het ontvangen van applaus.
- Verwerft inzicht in verschillende manieren om het publiek te observeren/beoordelen.
Voorbereiding/Opdrachten
Zorg ervoor dat je voor het uitvoeren van de opdrachten in deze workshop de eerste alinea van een verhaal paraat te hebt. Dit mag een verhaal zijn dat je onlangs hebt verteld of waaraan je hebt gewerkt in een andere cursus of workshop.
Na de cursus
Je beschikt nu over materiaal voor je warming-up, een krachtige start en afsluiting van je voorstelling, en tips om zo nodig tijdens je voorstelling weer een goede conditie op te roepen. Je kunt je voorstelling daar op evalueren. Neem je de volgende keer voor één of meer van deze punten bewust in te bouwen, zodat ze een vanzelfsprekend onderdeel van jouw vertellerschap kunnen worden. Zo leg je een steeds stevigere basis, die doorwerkt in heel je vertelling.Op onze campus vind je een rubriek Podiumpresentatie, met een artikel dat Walter Roozendaal schreef voor Vertelmagazine Vertel eens... en informatie over zijn Handboek Podiumpresentatie.
Op de website van Walter staat een Minigids Vertellen (en zingen) op basis van Elementair Toneel.
Leerroutes
Deze workshop maakt tevens deel uit van de Leerroute (1) Vertellen met en voor kinderen.
Studenten uit de Leeroute (2) Vertellen voor een groot publiek die weinig of geen podiumervaring hebben wordt aanbevolen deze workshop als aanvulling op hun leerrroute te volgen.
Tip: Lees voor aanvang de vier competenties door waar je tijdens de cursus op getoetst wordt.
Na de workshop
Ga tijdens je praktijkopdrachten aan de slag met de vaardigheden die je in deze workshop aangereikt hebt gekregen en verwerk de resultaten in je 'portfolio vertelervaring.' Lees hiervoor de aanwijzing van Walter bij 'Na de cursus'