Leerroute 1: Vertellen met en voor kinderen

Kinderen ZU 2016

Deze leerroute is bedoeld voor iedereen die vertelvaardigheden wil ontwikkelen voor het werken met groepen kinderen binnen een instelling. Je kunt daarbij denken aan scholen, bibliotheken, buitenschoolse opvang, kinderziekenhuizen, buurtwerk en musea.

Je leert verhalen vertellen voor kinderen van verschillende leeftijden en hoe je repertoire en vertelwijze aanpast aan je doelgroep. Daarnaast krijg je werkvormen aangereikt om kinderen zelf te laten (na)vertellen en samen verhalen te verzinnen.

Heb je nog vragen?
Kijk voor algemene informatie en veelgestelde vragen op de hoofdpagina over de leerroutes.

  • Project: Levend verleden - Frank Belt

    "Juf, ik dacht dat dit saai zou zijn, maar het is juist cool." Dat zei een leerling van groep 5a van de Sint Michaëlschool in Harlingen tijdens het bezoek aan museum het Hannemahuis. We waren halverwege het project 'Levend verleden'. Spelenderwijs en door het luisteren naar en maken van verhalen had de groep tot dan toe geleerd over verhaalopbouw.

    Lees meer...

  • Project: Jij bent aan het woord - Karin Wijnands

    "Jij bent aan het woord" is de titel van het vertelproject waarbij ik kinderen op school op een andere manier aan het woord wilde laten komen. Dat wil zeggen anders dan in een kringgesprek, een spreek- of boekenbeurt of als ze een vraag van de juf of meester moeten beantwoorden. Een mooie manier om dit te bereiken is het vertellen van een verhaal!

    Lees meer...

Bekijk alle afstudeerprojecten