Wat raakt mij in een verhaal?

foto van draak door Melanie Plag vertelcursus gevorderden storytelling

Gastblog geschreven door Ronald Teeuw

Wat raakt mij in een verhaal? Om preciezer te zijn, wat raakt mij in een verhaal van Godfried Bomans? Een verhaal over een prins die een prinses redt en onderweg een draak verslaat en een heks verslaat en - eind goed al goed – zijn Petemoei niet vergeet. Boy meets girl, ideale schoonzoon.

In de cursus Verteltechniek, dialoog, ruimte, timing die ik volgde samen met Aukje, Edgar, en Jan kwam ik voor het eerst écht in contact met een verhaal. Okay, we hebben de basiscursus gevolgd en we hadden het idee al best wel wat te kunnen, maar nu. Nu ik deze cursus gevolgd heb, ben ik mij er meer van bewust wat de kracht van verhalen vertellen is, wanneer je het antwoord op de vraag vindt: wat raakt mij in dit verhaal.

Het vuur in het verhaal waarmee de heks zichzelf wilde transformeren naar de prinses en vice versa, trok meteen al mijn aandacht. Hier is sprake van een heuse transformatie! Ik was mij toen nog niet bewust hoe mijn zoektocht verder zou ontwikkelen naar een verhaal over genderfluïditeit en onvrijheid in een disciplinerende samenleving. Het paleis werd een discotheek, de draak werd een 7-koppige afvinkrobot die checkt aan de poort van de disco en de transformatie ging over de prins – of is het de prinses? – die niet wil kiezen in identiteit.

Al puzzelend over dit verhaal en de betekenis die ik eraan gaf, gingen mijn gedachten terug naar het moment dat mijn dochter mij op 15-jarige leeftijd op ernstige toon vertelde dat zij dacht verliefd te zijn op een meisje. Ik voelde weer de pijn van dat moment, de pijn dat zij überhaupt zich aan haar vader verantwoordde over haar identiteit. “Wat maakt het allemaal uit?”

Het mooie van deze cursus is het aanscherpen van het vertellen met behulp van de feedback van medecursisten en Raymond: neem voldoende pauze, hier versnellen, dialoog inzetten om belang te benadrukken, wisseling tussen alwetende verteller en een dialoog neerzetten, de logica in de aaneenschakeling van vertelfragmenten... Eigenlijk hebben we allemaal vier verhalen voorbereid door elkaar te helpen. Belangrijke les: een verhaal maak je door te vertellen en zonder feedback kom je er niet.

Het was heerlijk om Edgar een femme fatale neer te zien zetten, Jan het spook na te zien jagen en Aukje haar mimiek en lichaam in te zien zetten om de hervonden waardigheid van de prinses te zien verbeelden. En misschien is dat wel wat mij het meest raakt in het verhaal van deze cursus: in mijn gedachten kijken en luisteren Aukje, Edgar, Jan en Raymond vanaf nu met me mee als ik schaaf, schrap en schuur aan een verhaal.

 

Ronald Teeuw