'lekker keten'

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
karin
Berichten: 108
Lid geworden op: 20 jan 2010, 09:24

'lekker keten'

Ongelezen bericht door karin »

Dag allemaal,

Dinsdag weer eens verteld op een school, drie klassen. Het ging goed maar in een klas waren er een paar kinderen (jongetjes) die echt geen zin hadden in het verhaal. Ze hadden echt weerstand, probeerden me uit te dagen en eens lekker te keten. Ik ben geen onderwijzer, dus heb weinig ervaring met hoe kinderen die je uitdagen in het gareel te houden (in een groep dan.... met mijn eigen kind heb ik daar behoorlijk wat ervaring mee :D) Best moeilijk, je wilt ook geen strijd aangaan of uit je verhaal moeten stappen. Het ging uiteindelijk goed, hoewel de juf de grootste raddraaier eruit stuurde, wat van mij niet had gehoeven. Ik ben stug doorgegaan en heb het verhaal heel spannend gemaakt, waardoor het na een tijdje muisstil werd. Maar ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar ervaringen/tips hoe om te gaan met ketende kinderen en weerstand tegen vertellen in een klas.

Karin
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'lekker keten'

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Karin,

Ik begrijp dat de leerkracht bij de activiteit aanwezig was. Ik vind het zelf een voorwaarde dat er een leerkracht bij een voorstelling aanwezig is. Anders kan er naar de kinderen het signaal uitgaan dat de activiteit blijkbaar niet belangrijk genoeg is voor de leerkracht om er bij te zijn. Aan de andere kant streef ik er wel naar om zelf het gezag over de klas te hebben. Een leerkracht die vanaf de zijlijn ingrijpt, kan een averechts effect hebben, omdat de verteller in de ogen van sommige kinderen blijkbaar niet het gezag over de klas heeft. Het is een interessante gedacht om je af te vragen wat het effect op jou en de andere kinderen is geweest van het wegsturen van een kind uit de klas door de leerkracht. Het prettigst vind ik de leerkracht die actief met de kinderen meedoet bij de vertelactiviteit en alleen in het aller uiterste geval ingrijpt.

In algemene zijn is het denk ik belangrijk dat de kinderen die een vertelactiviteit gaan meemaken de juiste verwachtingen hebben. Een voorstelling die van te voren door een leerkracht niet toegelicht wordt (b.v. omdat het een verrassing moet blijven voor de kinderen) (of omdat er andere bezigheden zijn die aandacht vragen) is lastiger om te starten. Als een leerkracht in zijn eigen les de kinderen op enthousiaste wijze vertelt wat er gaat gebeuren en vervolgens een actieve geïnteresseerde luisterhouding aanneemt dan zal dit de verteller ondersteunen. Beter dan de leerkracht die er als politieagent bij gaat zitten.
Je zou er eens over kunnen nadenken hoe je leerkrachten, die weinig ervaring hebben met voorstellingen, wat tips kan geven. Je zou bijvoorbeeld een At-4tje kunnen maken voor de leerkracht met een introductie op de voorstelling, de opstelling in de ruimte van de kinderen, een activiteit die ze ter voorbereiding kort in de klas kunnen doen, tips m.b.t. de rol van de leerkracht tijdens de voorstelling. En wellicht, wat ze beter niet kunnen doen (zo had ik ooit eens een te enthousiaste leerkracht die voorafgaand aan de voorstelling eerst uitgebreid was gaan voorlezen).

Tot slot; vooral in wijken waar sociale problemen spelen zijn er vaak kinderen die zich ’s ochtends beter kunnen concentreren dan ’s middags, bijvoorbeeld omdat ze te laat naar bed gaan en geen fatsoenlijke lunch meekrijgen naar school. Ook iets om rekening bij te houden als je afspraken maakt over het tijdstip van de voorstelling.

Hoe gaan anderen om met ketende kinderen? De aandacht pakken -door met spanning te spelen zoals Karin deed- lijkt mij een goede tactiek.
Hoe denkt meester Ruud bijvoorbeeld over dit thema?

Succes verder, groetjes, Raymond
Gebruikersavatar
Rudolf Roos
Berichten: 134
Lid geworden op: 07 feb 2010, 13:17
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 'lekker keten'

Ongelezen bericht door Rudolf Roos »

Meester Ruud heeft daar zeker wat over te zeggen, maar het kost wat moeite om het uit te typen. Je vraag heeft me al een tijdje aan het denken gezet, Karin.

"Het ging goed maar in een klas waren er een paar kinderen (jongetjes) die echt geen zin hadden in het verhaal. Ze hadden echt weerstand, probeerden me uit te dagen en eens lekker te keten."

Dat roept bij mij de vraag op: "Waarom hadden ze weerstand? En waar precies tegen?"

Voor kinderen is het een nieuwe situatie met een nieuw persoon, en dan zoeken ze door uit te proberen duidelijkheid. Hoe moeten we ons gedragen, waar zijn de grenzen, hoe werkt dit?

Ik merk bij het vertellen van verhalen, dat je soms voordat je aan het verhaal begint, moet werken aan de verwachtingen van je publiek. Die jongetjes moest je waarschijnlijk eerst overtuigen dat het cool en spannend genoeg gaat worden. Als ze niet het idee hebben dat het boeiend is gaan ze zelf boeiende dingen doen. Je zou bijvoorbeeld een kort "fout" verhaaltje vooraf kunnen vertellen, om hun aandacht wel te pakken. Of zeggen dat je een verhaal gaat vertellen wat je alleen in groep 5-8 vertelt, omdat de kinderen in groep 4 er echt nog veel te klein voor zijn.

Spelen met nabijheid is een volgende stap. Aankijken, vlak voor kinderen gaan staan etc.

Als dat niet werkt, wat ik dan zelf soms doe is in een vroeg stadium het middelste kind van zo'n groepje aanspreken en het naast de juf neerzetten of ergens op een andere plek neerzetten. Met een vriendelijk gezicht maar een hele duidelijke stem vol autoriteit zeg ik dan zoiets als "Jij gaat nu even daar zitten, want daar kun je beter luisteren naar het verhaal". Dat lost vaak het hele probleem op, en elke keer zijn dit juist ook de kinderen die nog een verhaal willen horen of later enthousiast meedoen. Ik geef ze ook geen straf, ik geef ze duidelijkheid.

Als je te maken hebt met een kind met andere problematiek (autisme bijv.) kan dit juist averechts werken en de hele boel ontregelen. Daar moet je een beetje voor uitkijken, dan werkt negeren vaak het beste.

Er is hier nog veel meer over te zeggen, maar uiteindelijk leer je 'orde houden' of omgaan met groepsdynamiek toch vooral door het veel te ervaren en daarop te reflecteren. Precies wat je nu dus eigenlijk doet.
Schrijft over verhalen vertellen op https://www.verhalenvertellen.nl
Writes about telling fairy tales at https://internationalstoryteller.com
Gebruikersavatar
reinhilde kwekkeboom
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2012, 08:50

Re: 'lekker keten'

Ongelezen bericht door reinhilde kwekkeboom »

Hoi Karen,

Bij mij werkt het goed om er in te gaan met het gevoel van ik heb er zin in!, ik heb n.l een verhaal gekozen die ik erg leuk vind om aan jullie te vertellen!!

Maar tegelijk ook een diep geworteld gevoel in me, maar jullie moeten het wel verdienen om het te kunnen horen anders voor jullie tien anderen, dag.
Ik hoef niet aardig gevonden te worden, ik wil jullie wel een verhaal vertellen maar een bepaalde beleefdheid eis ik, ik ben niet jullie gelijke.

Ik denk dan bij mezelf:
Ik wil wel met jullie meedenken dat iedereen zo rustig mogelijk kán luisteren,bijv. jij hebt lange benen ga jij maar daar zitten, jij gaat daar zitten en dan noem ik de reden niet, maar gewoon omdat ik dat zeg. ( de rede is dan dat ik bij binnenkomst al zag dat deze onrustig zal blijven, want hij moet aan de groepscode blijven voldoen, die zet ik dan naast de leerkracht, die zitten bij mij achteraan en ik heb de afspraak met hen dat ik het helemaal overneem, zij mogen alleen maar genieten, daar doorbreek je ook al een groepscode , want de leerkracht hoort ook tot "die groep"

Walter Rozendaal heeft mij weer wakker geschud, die zei: als een groep kinderen na afloop niet klapt dan zeg ik "hé klappen jullie niet? Dat hoort wel zo jullie klappen en ik buig." Dat is gewoon een stuk opvoeding, codes die je behoort te weten. Hiermee neem je jezelf en de groep kinderen die nog van alles moeten leren serieus!

Tot ziens, horens Reinhilde
Gebruikersavatar
karin
Berichten: 108
Lid geworden op: 20 jan 2010, 09:24

Re: 'lekker keten'

Ongelezen bericht door karin »

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie antwoorden, interessant en leuk om te lezen. Ik heb de vraag ook gesteld op de lijst van Stichting Vertellen, en ook daar antwoorden om over na te denken - heb ze allemaal bewaard in mijn mapje: Vertellen Tips&Trics.
Rudolf, met "weerstand" bedoel ik iets energetisch, iets in de sfeer, de energie van de groep. Meestal is die heel positief, maar hier was dat niet zo. Dat was voor mij nieuw en aangezien ik het niet gewend was en er geen training in heb, ga ik er op zo'n moment intuïtief mee om. Dat ging niet slecht, maar ik vind het prettig om over zoiets na te denken en tips van anderen te krijgen, zodat ik er een volgende keer beter op voorbereid bent.
Ik denk dat mijn vraag uiteen valt in twee delen:
1) hoe kun je voorkomen dat de sfeer negatief wordt/is, kinderen geen zin meer hebben in je verhaal en je gaan uitdagen. m.a.w. manieren om kinderen mee te nemen in je verhaal, vanaf het eerste moment. Dat is natuurlijk het leukst, als je dat gewoon lukt, maar
2) wat doe je als dat het onverhoopt een keer niet lukt en uit de rails loopt? Hoe beperk je dan de schade, en krijg je de trein weer aan het rijden?

Op vraag 1 heb ik heel veel antwoorden en tips gekregen, sommige echte eye-openers. Ik weet zeker dat als ik ze ga toepassen, situatie 2 dan minder voor gaat komen. En als het toch gebeurt? Duidelijk zijn, je ruimte innemen en je autoriteit behouden helpt een heleboel denk ik. En inderdaad gebruik maken van de energie van de kinderen die het wel leuk vinden, dan trek je de kinderen die eigenlijk geen zin hebben waarschijnlijk ook wel mee - of ze houden in ieder geval hun mond.

Afijn weer een heleboel geleerd. Dinsdag weer vertellen, op een andere school, ben heel benieuwd hoe het daar zal gaan!

Iedereen bedankt voor alle tips en inzichten,

Karin
Plaats reactie