auteursrechten

Forum voor vertellers om vragen aan elkaar te stellen, elkaar te informeren en te discussiëren.
cdekovel
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2019, 18:18

auteursrechten

Ongelezen bericht door cdekovel »

Beste mensen,

Wat zijn jullie ervaringen met betalen voor auteursrechten? Natuurlijk moet copyright gerespecteerd worden, maar welke bedragen zijn gebruikelijk? Een aantal keer kregen we gratis toestemming van de auteur of van de uitgever. Een andere keer was de vraag 10% van de recette of 50,= voor een eenmalig gratis optreden. Is dat een gebruikelijk bedrag? En wat als je een verhaal een aantal keer wilt vertellen? Krijg je dan kwantumkorting?

Carolien de Kovel
(Namens vertelkring Eva Luna)
Gebruikersavatar
Walter Roozendaal
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 apr 2010, 18:38
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: auteursrechten

Ongelezen bericht door Walter Roozendaal »

Beste Carolien,

Ja, dit zijn volgens mij normale bedragen.

Wanneer ik voor een schoolvoorstelling via een professioneel impresariaat een volwaardig bedrag ontvang, ergens vanaf de €450 à € 600, dan begrijp je dat zo'n bedrag van € 50 redelijk in de buurt van die 10% zit.
Ik heb zelf bij Uitgeverij Leopold voor de Verhalen van de Tweelingbroers van Tonke Dragt 7% van mijn honorarium afgedragen.
Overigens was dat niet hetzelfde als de uitkoopsom, die inclusief reiskosten en BTW was. Die trok ik er dus eerst van af, voor ik 7% over de rest berekende.
Wanneer je dit afzet tegen schouwburgvoorstellingen, waar een kleine zaal ook al gauw tussen de 100 en 200 toeschouwers heeft (dus een kaartverkoop van zeg minimaal € 1500), dan is die € 50 helemaal een schijntje.

Voor éénmalige voorstellingen begrijp ik die € 50 en valt me dat eigenlijk nog mee, want daar moet de uitgever zijn eigen administratie en aandeel ook nog van hebben vóór er een bedrag naar de auteur gaat. Tweee telefoongesprekken met een verteller, het opstellen van een contract, het controleren van jouw financiële verslag en het verwerken van je betaling, het is allemaal professionele tijd.
Voor series is een percentage gebruikelijker. Voor een grote serie zou ik 10% wel aan de hoge kant vinden.

Ook wanneer de voorstelling gratis toegankelijk is blijf je het intellectuele eigendom van een ander gebruiken, en dat kan je zelf dan misschien gratis willen weggeven --- die auteur hoeft dat niet gratis te doen...

In de vertelwereld zijn veel collega's dit soort bedragen totaal niet gewend, ze lijken uit een andere wereld te komen... Misschien is dat ook wel zo :)?

Met een hartelijke groet,

Walter.
Walter Roozendaal
www.muzemuzette.com
cdekovel
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2019, 18:18

Re: auteursrechten

Ongelezen bericht door cdekovel »

Beste Walter,

Hartelijk dank voor je reactie. We gunnen ieder waar hij/zij recht op heeft. Auteurs en uitgevers moeten er tenslotte van leven. Het is handig om te weten om welke bedragen het kan gaan. Dan kunnen we per geval afwegen of het het waard is om om toestemming te vragen of dat we beter een rechtenvrij verhaal kunnen kiezen.

Vriendelijke groet,
Carolien
Plaats reactie