verhaal gaat verder, ook voorbij het graf

Forum voor vertellers om vragen aan elkaar te stellen, elkaar te informeren en te discussiëren.
janswagerman
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mei 2019, 20:49

verhaal gaat verder, ook voorbij het graf

Ongelezen bericht door janswagerman »

Bij het overlijden van Paul Kluwer, de uitgever van Ankh Hermes, waar mijn eerste boek ooit verscheen..

Met een schok las ik in Trouw van 19 augustus een hele pagina over het feit dat 'de boodschapper van de ideeën van auteurs', Paul Kluwer was overleden. Het was in 1991 toen ik mijn allereerste eerste boek via hem kon publiceren. Het boek kreeg de titel 'Het verhaal gaat verder"(1)

Een toevallige ontmoeting met Paul, ergens op een beurs of zo, maakte dat onverwacht mijn verhaal verder kon gaan. Ik zei hem toen dat wel eens een boek over de vertelkunst zou willen maken. Schijnbaar zag hij wat in mijn idee en zei spontaan dat ik het dan maar moest doen. Hij was toen voor me letterlijk een Hermes die aan mijn ideeën vleugels gaf. Met veel zorg en aandacht heeft hij uiteindelijk een pracht boek uitgebracht en dat in een tijd waar verhalenvertellen en storytelling nog lang geen hype waren.

Dit contact werd het begin van mijn carrière als narratief coach en verteltrainer. Ik ben Paul daar erg dankbaar voor.

In mijn boeken beschrijf ik hoe verhalen die mensen geraakt hebben door woorden en de adem van levenden steeds weer worden doorgegeven en troost en inspiratie geven. Als we de laatste adem uitblazen zal Het Verhaal immers toch verder gaan. Mensen sterven voor niets, tenzij we hun verhaal - hun pelgrimstocht van hun leven- via ons voortzetten en er een nieuw vervolg aan geven. Boeken zijn daarbij slechts (vaak onmisbare) hulpmiddelen. Daarover schreef ik, maar nu met het overlijden van Paul besef ik een nog diepere waarheid: Paul, was niet alleen mijn uitgever, je was vooral ingever. Ingevers zijn mensen die zorgen dat verhalen verder kunnen gaan; een bron-zijn van inspiratie! Verhalen vragen echter behalve om inspiratie ook het eindeloze geduld en kritische vragen van uitgevers en correctoren; als dienaren van het woord. Dat was de missie van Hermes!

Maar echte verhalen kunnen niet meer zwijgen als het graf. Een verhaal eindigt niet in het graf. Verhalen leven, eeuwig voort, steeds weer in nieuwe gedaantes en in nieuwe levens. En ik zelf kan gewoon niet zwijgen als mensen vragen over hoe mijn carrière en ik ooit (een boodschapper van) Hermes heb ontmoet.

Wat een schat als je in vrede rust zoveel inspiratie voor zij die na ons komen hebt mogen achterlaten.

Paul, je verhaal blijft leven, hier in mijn hart.. Rust in vrede. Weet dat Hermes blijft inspireren, ook hij kan niet meer zwijgen als het graf.

Ter nagedachtenis

Jan Swagerman, verhalenjager


1) Het verhaal gaat verder, ISBN 90-202-5087-6
--
Jan Swagerman, Zwolle * Info@janswagerman.nl * www.narratievecoaching.nl * Tel. 038
HansVdBrink
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2019, 20:27
Contacteer:

Re: verhaal gaat verder, ook voorbij het graf

Ongelezen bericht door HansVdBrink »

Mooi gesproken, Jan. Tijdens het lezen moest ik even denken aan zanger Stef Bos, die ooit aan zijn zoontje vroeg: 'Wat wil je later worden als je groot bent?', waarop de kleine man hem verraste met de tegenvraag:'en wat wil jij later worden als je dood bent?' antwoord: 'Dan wil ik wonen in jouw hoofd'. Dat is dé plek voor verhalenvertellers. En Paul woont duidelijk in jouw hoofd. Veel plezier daarmee.
Hartelijke groet,
Hans
Plaats reactie