Verhaal gezocht: conflict drie gelijkwaardige partijen

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
Raymond Uppelschoten
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 sep 2012, 11:53
Locatie: Engelen ('s-Hertogenbosch)
Contacteer:

Verhaal gezocht: conflict drie gelijkwaardige partijen

Ongelezen bericht door Raymond Uppelschoten »

Dag allemaal,

Voor een workshop zoek ik nog één verhaal. Het zou m.i. moeten gaan over drie gelijkwaardige partijen, die allemaal hun zegje willen hebben in een situatie. Ze willen allemaal erkenning voor hun eigen plaats. Ze knokken, strijden, gooien hun eigen kwaliteiten in de strijd en uiteindelijk wint er één of niemand, of twee, of een ander goed einde. Kan iemand hier iets mee, heeft iemand ideeën? Tijd, plaats, type partijen (mensen, dieren, dingen) doet er niet toe. Ik vind het juist heerlijk dat naar mijn hand te zetten. Tijd van vertelling is ongeveer 15 min.

Groet en dank!

RaymondU
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verhaal gezocht: conflict drie gelijkwaardige partijen

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Raymond,

Bij jouw vraag dacht ik aan West-Afrikaanse dilemma verhalen/sprookjes.
In het archief van dit forum vond ik een reactie van mij op een soortgelijke vraag die in in het verleden eens is gesteld:
"Deze verhalen gaan vaak over een gebeurtenis (het handelen van een bepaalde persoon) dat tot een bepaald resultaat (dilemma) leidt. De dilemma’s in de verhalen zijn eigenlijk altijd onoplosbaar omdat niet uit te maken is welke oorzaak heeft geleid tot een bepaald gevolg. (Bv. Drie mannen dragen allemaal iets bij aan het toevallig vinden van een schat. Wie heeft recht op de schat? Was een van de drie er niet geweest dan was de schat nooit gevonden)."

Bij het dilemma aangekomen kun je met het publiek interactie aangaan om het verhaal af te kunnen maken. Wel is het handig om, als escape, een einde aan het verhaal paraat te hebben.

Janne Lundström verzamelde 50 van dit soort verhalen in De gevangene van de regenboog. (Leuven/Den haag 1991).


Succes!
Hartelijke groet, andere Raymond
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 139
Lid geworden op: 21 okt 2009, 18:38

Re: Verhaal gezocht: conflict drie gelijkwaardige partijen

Ongelezen bericht door Frank »

Aan die bundel dacht ik dus ook gelijk. Een passend verhaal daaruit lijkt me ´De drie magische voorwerpen´. Gaat over drie broers die zonder het van elkaar te weten verliefd zijn op hetzelfde meisje. Ieder van hen gaat op reis en verwerft een magisch voorwerp. Als ze elkaar weer treffen blijkt het meisje ernstig ziek (of gestorven - dat ben ik even kwijt). Elk van de voorwerpen helpt ervoor te zorgen dat ze weer beter wordt/ tot leven gewekt wordt. Wie van de drie mag nu met haar trouwen?
Levert veel stof tot discussie op.

Groet,

Frank
Gebruikersavatar
Raymond Uppelschoten
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 sep 2012, 11:53
Locatie: Engelen ('s-Hertogenbosch)
Contacteer:

Re: Verhaal gezocht: conflict drie gelijkwaardige partijen

Ongelezen bericht door Raymond Uppelschoten »

Tof, die ga ik zoeken. Allebei dank voor je antwoord!

Groet,

Raymond
Plaats reactie