Kunnen Smartphones en Tablets lezen bevorderen?

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Kunnen Smartphones en Tablets lezen bevorderen?

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Vertellers,

Onderstaand bericht las ik in het tijdschrift van de Deutsche Bahn.

Hartelijke groet, Raymond
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kunnen Smartphones en Tablets lezen bevorderen?

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Ja! Mits met wijsheid ingezet kunnen ze het lezen zeker bevorderen. Als ik zie wat voor aantrekkingskracht deze apparaten op kinderen hebben, denk ik dat je een kans mist, wanneer je ze niet inzet voor leesbevordering.

Maar zoals gezegd, 'mits met wijsheid' ingezet: digitaal voorlezen mag nooit in de plaats komen van echt voorlezen. Net zoals vertellen een andere energie heeft als voorlezen, is samen met mama of de juf lezen ook anders dan op een beeldscherm. Bij voorlezen gaat het niet alleen om de tekst en het verhaal, maar ook om de interactie, vragen stellen over het verhaal, en het samen genieten.

Naar mijn mening moeten digitale boeken (voor jonge kinderen) daarom niet gebruikt worden in plaats van, maar náást het gebruikelijke voorlezen. Bijvoorbeeld als middel om te herhalen: kinderen lezen graag eindeloos vaak hetzelfde boekje nog een keer. Als mama even geen zin of tijd meer heeft, kan het digitaal herhaald worden.

In het onderwijs bieden digiboeken de mogelijkheid om kinderen die nog niet zelf kunnen lezen toch zelfstandig met boeken te laten 'werken', bijvoorbeeld in een leeshoek. Ze kunnen dan klassikaal geïntroduceerde boeken individueel herhalen. Vooral voor kinderen met een taalachterstand is dit goed voor de woordenschatontwikkeling en tekstbegrip.
Helemaal fantastisch vind ik het idee dat ik toevallig vanochtend zag, om kinderen m.b.v. QR-codes zelf een boekje uit te laten kiezen: http://www.martijndewinter.nl/index.php/qr-code-kaarten

Digiboeken bieden bovendien mogelijkheden voor spelletjes, puzzeltjes of interactieve elementen die een appèl doen op het tekstbegrip van de kinderen. Alhoewel je dat tot nu toe nog niet vaak ziet.
Volgens mij staan we nog maar aan het begin van een heel nieuwe ontwikkeling binnen het lezen.

Het moge duidelijk zijn, ik ben een voorstander :D

Groetjes,
Melanie

Aanvulling: in het Duitse artikeltje wordt gesuggereerd dat digitale media juist ouders en kinderen over de streep zouden kunnen trekken, die nu niet zo gauw een boek uit de kast pakken. Ik betwijfel of dat zo is. Er blijft de eigen keuze tussen een (digi)boek, met zijn wellicht saaie imago en spelletjes (actie!). Het blijft dus een uitdaging om die doelgroep aan het lezen te krijgen.
Plaats reactie