Stelling Rondetafel over scheiding amateur en profesioneel

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!

Een heldere scheiding tussen (semi) professionele en amateur vertellers komt alle groepen ten goede.

Mee eens.
9
69%
Oneens.
4
31%
 
Totaal aantal stemmen: 13

Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Stelling Rondetafel over scheiding amateur en profesioneel

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Vertellers,

De Rondetafelgesprekken en Story Slam zijn alweer achter de rug!
Marieke van Bolderen schrijft een verslag over de Rondetafel en Ineke Bams over de Story Slam.
Deze verslagen zijn binnenkort te lezen op de website van de Vertelacademie en de Stichting Vertellen.

De stelling: “Een heldere scheiding tussen semiprofessionele, professionele en amateur vertellers komt alle groepen ten goede” maakte gisteren veel los. Vandaar deze poll. Breng je stem uit op de stelling. Ook gasten op dit forum kunnen stemmen. Stemmen kan 1 keer, je kunt wel je stem wel herzien n.a.v. de reacties van anderen.
Wil je reageren op de stelling of je stem motiveren dan moet je op het forum geregistreerd en ingelogd zijn. Tip: Probeer het in je reactie niet over ‘criteria’ te hebben, maar probeer te reageren op de stelling zelf...

Ik ben benieuwd!
Hartelijke groet, Raymond
Gebruikersavatar
Ruthmeyns
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2011, 17:43

Re: Stelling Rondetafel over scheiding amateur en profesioneel

Ongelezen bericht door Ruthmeyns »

Ja, het was een inspirerende dag!
Mij blijft bij dat we het veel hebben over het vertellen op de kaart zetten, professionaliseren, er van kunnen leven, hoe het in de markt staat, hoe marketing en bedrijven het inzetten, of we partners moeten worden, hoe het imago van vertellen is, aansluiten of cross overs zoeken met andere kunsten, kortom alles gericht op het vertellen als zijnde een product wat een betere plek op de markt moet krijgen. Ja, het is belangrijk om het vertellen van verhalen een groter belang te geven, daar ben ik het helemaal mee eens! Toch zou ik het persoonlijk meer willen hebben met elkaar over waarom het vertellen zo belangrijk is, ook tegenwoordig nog. Dat stukje miste ik gisteren een beetje in het debat.

Hartelijks
Ruth
Gebruikersavatar
Marieke van Bolderen
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mei 2011, 09:10
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stelling Rondetafel over scheiding amateur en profesioneel

Ongelezen bericht door Marieke van Bolderen »

Hoi Ruth, Raymond en alle anderen,

Grappig dat je dat zegt Ruth, ik vond juist dat dat onderdeel (waarom vertellen we) teveel aan bod kwam zondag.
Wat mij vooral opviel is dat het woord publiek amper viel en dat het vertellen puur als podiumkunst van een ondergeschikt belang lijkt te zijn. Het moet toch wel allemaal een boodschap hebben, maatschappelijk relevant zijn, een rol spelen in een globaliserende wereld, etc.

Maar wat is er mis met podiumkunst en het entertainen van een publiek? En is het niet aan het publiek zelf om er al dan niet een boodschap uit te halen?

Ik denk dat iedere artiest, of het nou een zanger, acteur, danser, dichter, verteller of cabaretier is, optreedt met bezieling en een voorstelling schrijft/maakt die is geïnspireerd op een bepaald persoonlijk gevoel, of een boodschap, een ervaring die iemand heeft meegemaakt, een wijze les, of wat dan ook. Dat is goed, dat moet ook, anders heeft de voorstelling geen ziel. Zonder die bezieling lijkt het me knap lastig een voorstelling te maken.

Maar met welk gevoel of welke boodschap de artiest die voorstelling schrijft, vind ik zelf niet bijster interessant. Het gaat mij, als publiek, erom dat ik er vervolgens zelf uit mag halen wat ik wil. Dat ik als toeschouwer er mijn eigen gedachtes over laat gaan. En ik merk in gesprekken met vertellers (en ook tijdens de rondetafelgesprekken), dat er toch vaak een geweldige zendingsdrang heerst. De boodschap moet wel overkomen, het kan nooit zomaar een leuk verhaal zijn, er moet toch wel een meerwaarde inzitten, want dat is toch de reden dat je verteller bent en vertelt. Dat het maatschappelijk relevant is, dat het mensen grip geeft op de wereld, etc.

Maar waar is het publiek dan nog, in die redenering? Sta je dan nog op het podium om je publiek te vermaken (iets wat volgens mij toch wel een wezenlijk onderdeel is van podiumkunst) of sta je op het podium om vooral je eigen boodschap te verkondigen? En is de rol van het publiek daaraan ondergeschikt?

Dat is iets wat mij opviel en wat volgens mij nog interessante discussies kan opleveren.

Hartelijke groet,

Marieke
Marieke van Bolderen

www.gedichtenmakelaar.nl
@DagDichters
Gebruikersavatar
Rudolf Roos
Berichten: 134
Lid geworden op: 07 feb 2010, 13:17
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Stelling Rondetafel over scheiding amateur en profesioneel

Ongelezen bericht door Rudolf Roos »

't Is net een verhaal he, zo'n bijeenkomst... bij iedereen blijven andere beelden hangen en wordt de beleving gekleurd door wie je zelf bent.
Schrijft over verhalen vertellen op https://www.verhalenvertellen.nl
Writes about telling fairy tales at https://internationalstoryteller.com
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 139
Lid geworden op: 21 okt 2009, 18:38

Re: Stelling Rondetafel over scheiding amateur en profesioneel

Ongelezen bericht door Frank »

Heel jammer dat ik er uiteindelijk niet bij kon zijn in Utrecht. Toevallig sprak ik gister nog iemand die er geweest was en ook zij was er enthousiast over.
Over de stelling moet ik nog even denken. Moeilijk om daar direct ja of nee op te zeggen.
Wel wil ik even kwijt dat ik heel blij ben met wat Marieke schrijft. Ik krijg vaak het idee dat het hebben van een boodschap voor veel vertellers enorm belangrijk is. En dat mensen ook gewoon naar je kunnen luisteren omdat het leuk is om naar verhalen te luisteren van minder belang geacht wordt. Nu is dat laatste vaak de houding waarmee ik naar voorstellingen, concerten of wat dan ook ga. Ik ga omdat ik denk/weet dat het leuk zal zijn. Ter plekke geniet ik (of niet) en soms neem je er ook nog wat van mee naar huis. Dat is dan mooi meegenomen. Voor mij is belangrijk dat ik meegenomen wordt in de verbeelding van die ander en dat de muziek, voorstelling of wat dan ook weer beelden bij mij oproept. Met dat idee vertel ik ook mijn verhalen. Ik hoop vooral dat mensen genieten en als het ze ook nog iets meer of iets diepers geeft, beschouw ik dat als een cadeautje voor de luisteraar en voor mijzelf.
Op de stelling ga ik nog reageren, later.

Frank
Gebruikersavatar
marin
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 jan 2011, 22:47
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Stelling Rondetafel over scheiding amateur en profesioneel

Ongelezen bericht door marin »

Dit onderwerp wordt momenteel ook besproken op Facebook, daar aangezwengeld door Sahand Sahebdivani, als voorzetje naar de komende ontmoetingsdag van Stichting vertellen (9 februari in Cultuurcentrum Zimihc in Utrecht)
Daar schreef een Schotse dame (Cara Taylor) de volgende reactie, die ik jullie niet wil onthouden:

Point 3, there is no professional, no amateur

On the Mezrab stage there is no difference (and there definitely shouldn’t be!!) a difference between professional and amateur storytellers. This is part of what makes the Mezrab work so well, and is an essential part of promoting storytelling and offering a platform for ALL storytellers. There should be more events that promote this. However, in the wider context, I believe there is a place for defining the difference. By this I certainly do not mean setting the amateurs apart from the professionals or creating something exclusive, I say this from the point of view of setting a standard and quality that is able to be booked for events….(Organizations will usually only book a rubbish storyteller once!)

A professional storyteller should be judged first and foremost on the quality of their storytelling- how much they earn through storytelling/ where/when they have told is in my opinion irrelevant. (Who decides what quality storytelling is is another matter altogether- the Scottish storytelling centre has come up with a crafty solution… in order to get on to the professional network you need a variety of recommendations from various organisations/storytellers/ schools/media etc who have heard you tell.)

The professional storyteller should have developed a wide repertoire of stories over a period of time which they can draw upon. They should also able to select stories suitable for the audience they are telling to. There should also be a degree of flexibility in adapting to the audience and environment which they are telling.

They should be able to work cooperatively and flexibly with both professional and voluntary organisations. An example of this is knowing how to conduct yourself in a primary school as a professional, and being able to manage the group of children you have been asked to tell for.

That being said, for the most part there should be no division between the amateur and the professional, and indeed there should be more opportunities to promote storytelling as a whole…I too like Sahand believe that as storytellers we never stop learning, listening and/or collecting from each and every storyteller.
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stelling Rondetafel over scheiding amateur en profesioneel

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag allemaal,

Inmiddels staan de op de website van de Vertelacademie en op de website van de Stichting Vertellen de verslagen van de Rondetafelgesprekken en de Story Slam online.
Met grote dank aan Marieke en Ineke!

Hartelijke groet, Raymond
Gebruikersavatar
Gottfrid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2010, 10:17
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stelling Rondetafel over scheiding amateur en profesioneel

Ongelezen bericht door Gottfrid »

Beste Ruth en Marieke,

Wat leuk, jullie meningsverschil over wat er (te) ruim aan bod kwam tijdens het rondetafelgesprek en wat er minder uit de verf kwam. Dat is in het oog van de beschouwer (of beter: het oor van de toehoorder). Het is maar naar wie je vooral luisterde.
Pete Pronk benadrukte heel erg de bezieling bij het vertellen en dat we 'dood' gaan als we het niet meer zouden doen. Hij doelt natuurlijk op onze dagelijkse communicatie in de vorm van verhalen, anecdotes, delen van ervaringen, kennis of nieuwtjes. Alledaagse verhalen thuis aan de keukentafel, met collega's of vrienden in de kroeg, ect. Dat is de meest natuurlijke en elementaire vorm van vertellen die we dagelijks - haast ongemerkt - doen.
Iemand als Ernst Weerstra benadrukte meer het vertellen als podiumkunst: als een vak of ambacht waar je als verteller dagelijks mee bezig zou moeten zijn om je zelf te verbeteren, te verdiepen, te verruimen met nieuw repertoire. Een vak waarin je leert op allerlei manieren (en met de nodige verteltechnieken) je publiek te bespelen en mee te slepen.
Voor beide manieren van vertellen is een plek natuurlijk. Maar ze zijn totaal anders qua vorm en inhoud. Niet elke gewone, 'alledaagse' verteller is een podiumbeest. De een wil het podium veroveren, de ander staat niet echt te trappelen om dat speelveld te betreden. Zoals Ernst en Pete allebei zeiden: het is maar wat je precies met het vertellen wilt bereiken. Als je wilt dat het publiek - jong of oud - aan je lippen hangt en tijdens je verhaal de tijd vergeet, dan vraagt dat uiteraard veel meer verteltechniek, podiumgevoel en ervaring dan wanneer je thuis aan tafel over je off-day vertelt.

Dus dames, wat jullie misten heb ik allebei gehoord. Het is maar bij wie je je oor te luisteren legde. ;)
groet,

Gottfrid
Gebruikersavatar
Marieke van Bolderen
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mei 2011, 09:10
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stelling Rondetafel over scheiding amateur en profesioneel

Ongelezen bericht door Marieke van Bolderen »

Daar heb je gelijk in Gottfrid, die beide onderdelen kwamen langs tijdens de gesprekken. En ik ben het zowel met Pete als met Ernst eens, het gaat er maar net om wat je met het vertellen wilt (entertainen, een boodschap overbrengen, mensen iets leren, etc.).

En dat levert voor mij gelijk het antwoord op, op de vraag (om weer terug te komen bij het oorspronkelijke onderwerp van deze discussie) namelijk de vraag of het zinvol is om een onderscheid te maken tussen amateur of professional. Ik zeg volmondig 'neen', het onderscheid tussen professional en amateur vind ik niet interessant.

Waarom? Omdat je er niet uit komt, want je ontkomt er niet aan om daar dan ook uitgangspunten aan te verbinden (wanneer ben je amateur of niet, wie bepaalt dat dan en wie bewaakt dat dan) dat leidt tot oeverloze discussies waar je nooit uit gaat komen. Bovendien zegt het niets over kwaliteit, een amateur kan misschien beter vertellen dan een professional, je kunt er geen waarde aan hangen.

Wat ik veel interessanter vind, is om een onderscheid te maken tussen de verteller als artiest, of de verteller als boodschapper. Ik denk dat je daar makkelijker een onderscheid in kan maken en dat dat wellicht nuttig kan zijn. Want van de verteller als artiest verwacht je andere eigenschappen en een andere houding dan van de verteller als boodschapper.

De verteller als boodschapper kan bijvoorbeeld een predikant zijn, of een leraar, een maatschappelijk werker, een coach, een jongerenwerker, een stervensbegeleider, een inspirator, noem maar op. Iemand gericht op persoonlijk contact, waarbij de booschap centraal staat, die iets wil overbrengen.
Terwijl de verteller als artiest gericht is op het publiek, een vorm van podiumkunst, entertainen of ontroeren, mensen vermaken, het publiek staat centraal.

Mocht je dus al onderscheid willen maken, dan zou ik het meer in deze hoek zoeken. Hoewel het dan nog steeds de vraag blijft of het nuttig is om onderscheid te maken. Is het wel noodzakelijk om overal een label op te plakken? Als iedereen blijft vertellen op de manier die bij hem of haar past, ben je al een heel eind op weg!
Marieke van Bolderen

www.gedichtenmakelaar.nl
@DagDichters
Plaats reactie