Jaar van het Vertellen?

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Jaar van het Vertellen?

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Hallo forumlezers,

Op mijn blog heb ik een stuk geschreven over een idee dat al maanden door mijn hoofd gaat: het Jaar van het Vertellen.
Ik ben heel benieuwd hoe andere vertellers hierover denken en of er animo is om dit samen te organiseren.
Je kunt het lezen op: http://blog.babboes.nl/2013/01/mijn-wens-voor-2014.html
Ik hoor (of lees) graag jullie reacties!

Hartelijke groet,

Melanie Plag (Babboes)
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Jaar van het Vertellen?

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Melanie,

Ik vind je droom prachtig! Een Jaar van het vertellen zou juist in deze tijd een geweldig initiatief zijn. En ik vroeg me meteen af waarom nog nooit iemand anders op dit idee is gekomen.

Ik heb er de afgelopen dagen over nagedacht. En ik heb ook nogal wat kanttekeningen. Er zal maar één keer een jaar van het vertellen zijn en het moet staan als een huis. Er schuilt ook een risico in het uitroepen van een jaar van het vertellen, namelijk dat we onvoldoende mensen buiten de vertelwereld bereiken en onbedoeld het beeld bevestigen dat vertellen een marginaal gebeuren is.
Dus ik heb er over nagedacht aan welke voorwaarden volgens mij voldaan zou moeten worden om zo ’n jaar tot een ongekend succes (voor alle vertellers) te maken….

Je schrijft het zelf al; Een dergelijk initiatief handen en voeten geven vraagt heel veel voorbereidingstijd, kennis en geld.
Ik vind het niet leuk om te zeggen; maar 2014 is onhaalbaar. Tenminste als we het goed willen doen.
Ik dacht terug aan de Nederlandse kandidatuur voor de FEST conferentie (=Europese vertelorganisatie). Toen was de inschatting dat we minimaal twee jaar nodig zouden hebben voor de organisatie. Eén jaar om fondsen te werven, een breed gedragen organisatie op te zetten. En om alles juridisch en wat betreft regelgeving te regelen. En een tweede jaar om de conferentie zelf te organiseren, een website te bouwen, publiciteitsplan te maken etc.
Ik schat in dat het uitroepen van een Jaar van het vertellen omvangrijker is dan het organiseren van een FEST conferentie.

Een eerste stap zou het benaderen van alle Nederlandse vertelorganisaties kunnen zijn. Dat hebben we voor de kandidatuur voor de FEST conferentie ook gedaan. Dat was vruchtbaar, maar koste tijd. Het is een must om een JVHV allereerst breed gedragen te krijgen binnen te vertelwereld zodat iedereen zich er in kan herkennen en alle aanwezige kennis en netwerken benut kunnen worden. Daarna zal er een eerste plan moeten komen, met dat plan kunnen de betrokken organisaties dan de boer op. De betrokken partijen zouden zich kunnen oriënteren op maatschappelijke en culturele organisaties buiten de vertelwereld die dit plan zouden willen ondersteunen. Ik stel me een comité van aanbeveling voor, waar vooral niet-vertellers in zitten. En als er dan een goed plan is, dat ook gedragen wordt buiten de vertelwereld, kan er gezamenlijk een traject in gang gezet worden om de benodigde financiën (fondsen en sponsoren) te regelen.

En als dat alles gedaan is; Er is geld, er zijn partners, er is een bureaukracht, een website, beleidsplan, communicatieplan, marketingplan dan is er zeker nog een jaar nodig om vertellers, scholen, bibliotheken, theaters, kerken etc. de gelegenheid te geven om activiteiten te organiseren in het kader van dit bijzondere jaar. En ook dit zal ondersteund moeten worden, met publiciteitsmateriaal, een website, persberichten, educatief materiaal etc.
Ik schat in dat er alleen al voor een goede voorbereiding minimaal drie jaar nodig is. Maar vier lijkt mij realistischer.

Ik heb veel geleerd van de Nederlandse FEST kandidatuur. Ik overdrijf niet als ik zeg dat Nederland toen het beste plan voor een FEST conferentie ooit heeft ingediend. Concreet ondersteund door 11 (vertel)organisaties (waaronder bv. het Meertens instituut – onderdeel van de Koninklijke NL Academie van Wetenschappen), er was over veel dingen al vroegtijdig nagedacht (zoals het neerleggen van een hotelboot in de gracht naast de Verhalenboot) we hadden een aanbevelingsbrief in het Engels van B&W van Zwolle (waar de conferentie zou gaan plaatsvinden) etc. Toch moet ik achteraf zeggen dat we onderschat hadden dat andere belangen in de praktijk een grotere rol spelen dan het hebben van het duidelijkste, het beste en het meest tot de verbeelding sprekende plan ooit.

Dat zijn ook de beren op de weg die ik zie bij een goed plan voor het Jaar van het vertellen. Een goed plan kan in de voorbereidingsfase (als we naar buiten treden) tegengewerkt worden vanwege tegengestelde belangen of om ‘politieke’ redenen. De organisatie van het JVHV heeft absoluut mensen nodig die ervaring hebben in het voeren van dit soort gesprekken, iemand die de cultureel- maatschappelijke sector goed kent, verstand heeft van onderhandelen. Een bekende Nederlander met affiniteit voor cultuur als ambassadeur zou niet slecht zijn, iemand als Femke Halsema bv.
En het risico bestaat dat het plan gekaapt wordt en/of een vorm krijgt waarin veel vertellers zich niet herkennen. Dat speelde toen er voor het eerst een Nationale Verteldag (de voorloper van Wereldverteldag) werd georganiseerd door de Stichting Vertellen samen met een ‘vermogende’ partner die bovendien een goed netwerk had. Veel vertellers reageerden zeer heftig op de illustraties op het publiciteitsmateriaal. Ze herkenden daar absoluut het vertellen niet meer in waar zij voor stonden.


Het is een lang verhaal geworden. Ik vind het nog steeds een mooie droom en dromen zijn er om te verwezenlijken. Maar sommige dromen kosten tijd om realiteit te worden, dan is de weg erheen misschien wel belangrijker dan het uiteindelijke doel.

Succes!
Hartelijke groet, Raymond
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Jaar van het Vertellen?

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Hallo Raymond,

Bedankt voor je uitvoerige reactie! (Ik zat er stiekem al een beetje op te wachten ;-))

Toen ik het stuk schreef was ik me er al bewust van dat 2014 wel eens te krap zou kunnen worden. Daarbij dacht ikzelf vooral aan de tijd die het al kost om subsidies aan te vragen, plus de tijd die je daarvoor al nodig hebt om een globaal plan te maken.
Ik heb inmiddels ook al contact gehad met het bestuur van de Stichting Vertellen die als landelijke, onafhankelijke organisatie (uiteraard) graag een rol bij een JVHV wil hebben, en ook zij kwamen al met het voorstel om het minstens een jaar op te schuiven.

Ik ben met je eens, je kunt zoiets maar één keer organiseren, dus dan moet het ook goed gebeuren en door zoveel mogelijk partijen gedragen worden. Ik vind jouw ervaring met FEST en de stappen die je noemt wat dat betreft heel verhelderend. Ik heb al veel positieve reacties gehad van individuele vertellers, maar het is waarschijnlijk nog veel belangrijker om ook de grotere vertelorganisaties mee te krijgen. En daarna de partijen buiten de vertellerswereld. Dus... wellicht nog een jaar later inderdaad.

Maar kom op, het jaartal maakt natuurlijk niet uit, als er maar zo'n jaar komt!

Een andere vraag die me bij het schrijven van mijn artikel door het hoofd ging, en waar ook het bestuur van de SV mee kwam, is hoe breed je het wil trekken: alleen de educatieve hoek, of alle vormen van vertellen, voor alle leeftijden en doelgroepen? Dat scheelt ook nogal voor de aanpak.

Kortom, er is nog een hoop over te zeggen. Maar ik ben in ieder geval al heel blij met alle reacties die ik tot nu toe heb gehad en wat het allemaal los heeft gemaakt. Dat geeft me in ieder geval de hoop dat zo'n jaar er wel komt en dat heel Nederland daarna weet dat er zoveel vertellers zijn en wat zij (kunnen) doen.

We spreken elkaar zeker nog,
Melanie.
barbara

Re: Jaar van het Vertellen?

Ongelezen bericht door barbara »

Superidee!
Ik was van de week jurylid bij de nationale voorleeswedstrijd en bedacht me toen, waarom is er voor kinderen niet een nationale VERTEL-wedstrijd? Wellicht iets wat past in het toekomstige jaar van het vertellen, daar wil ik me wel hard voor maken!
grts.
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Jaar van het Vertellen?

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Barbara,

Wat een goed idee! Er is natuurlijk wel al de Gouden Vertelpas, maar dat is (zover ik weet) alleen voor de kinderen van scholen die een project hebben gedaan bij een School vol van Verhalen. Een nationale vertelwedstrijd voor kinderen is een veel groter evenement. We houden het in ons achterhoofd en ik heb je naam genoteerd ;-)

Groetjes, Melanie
BrendaVertelt

Re: Jaar van het Vertellen?

Ongelezen bericht door BrendaVertelt »

Hoi Melanie,

Wat een geweldig idee.
Je kunt ook mijn naam noteren.
Ik ga dit jaar de afstudeerroute vertellen met en voor kinderen doen. Dus ik vind het geweldig om met de vertelwedstrijd mee te helpen, maar natuurlijk ook om zelf te vertellen.
Maar ja, in een heel jaar heb je genoeg mogelijkheden.

hartelijke groeten,

Brenda
Plaats reactie