cultuureducatie en (basis)onderwijs

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 139
Lid geworden op: 21 okt 2009, 18:38

cultuureducatie en (basis)onderwijs

Ongelezen bericht door Frank »

Ik wil even mijn ervaringen rond cultuureducatie met jullie delen en daarbij wat tips geven. Heb daar net ook al kort wat over geschreven bij de ondernemende verteller, maar vestig er graag nog even apart aandacht op.

Als je op basisscholen wil gaan vertellen, ga dan eerst eens na hoe het cultuuronderwijs in jouw regio georganiseerd is. Dat kan sterk verschillen. Alle basisscholen krijgen in hun financiering 10,90 euro per leerling per jaar voor cultuuronderwijs. Of ze dat daar ook aan uitgeven wordt nauwelijks gecontroleerd. In het openbaar onderwijs in Den Haag was het zo dat elke school zelf maar moest zien wat ze ermee deden. Er kwam gewoon een enorme berg reclamemateriaal binnen en als je geluk had was er iemand binnen het team die dat coördineerde. In Friesland is het heel anders. Op gemeentelijk niveau wordt meestal een cultuuraanbod geformuleerd waar scholen uit kunnen kiezen. In sommige gemeenten is dat aanbod verregaand verplicht gesteld aan de scholen, in andere is het een open aanbod, maar hebben scholen wel de neiging om eerst of alleen uit dat gemeentelijk aanbod te kiezen. Als je dus niet in zo'n aanbod zit, is de kans heel klein dat je ingehuurd wordt. Per Friese gemeente is er een culturele instelling die het samenstellen van het aanbod coördineert.
Heel belangrijk dus om te weten hoe het in jouw regio georganiseerd is.

Dan nog erfgoededucatie. Echt zo'n onderwerp dat in is. Noem het zo of leg er een verband mee en je hebt opeens veel meer ogen op je gericht.

Het rijk (OCW) is gestart met een nieuwe subsidieregeling 'Cultuureducatie met kwaliteit'. De komende vier jaar is er extra geld om cultuureducatie op basisscholen te verbeteren. Elke regio, provincie of gemeente groter dan 90.000 inwoners moet hiervoor eigen plannen indienen.
Hier in Friesland wordt dat gecoördineerd door een provinciale culturele instelling. Per regio worden hier door scholen, aanbieders en gemeenten plannen bij het rijk ingediend. Erfgoededucatie heeft ook in deze regeling een belangrijke plek.
Belangrijk dus om te achterhalen hoe het in jouw regio gedaan wordt en als het even kan mee te praten.

Tot zover. Doe er je voordeel mee!

Frank
Gebruikersavatar
reinhilde kwekkeboom
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2012, 08:50

Re: cultuureducatie en (basis)onderwijs

Ongelezen bericht door reinhilde kwekkeboom »

Hoi Frank wat geweldig dat je dit met ons deelt, ik ga me er eens in verdiepen. Hier in Groningen heb je Kunststation C die basisscholen stimuleert kunst en cultuur binnen school te krijgen en wederzijdse contacten legt.......

Je hebt me weer even wakker geschud ik ga kunststation C benaderen,
Hartelijk dank Reinhilde
Gebruikersavatar
Walter Roozendaal
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 apr 2010, 18:38
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: cultuureducatie en (basis)onderwijs

Ongelezen bericht door Walter Roozendaal »

Beste Frank, Reinhilde, anderen,

De verschillen zijn per provincie, regio of plaats inderdaad enorm. Wanneer je daar meer over wil weten kan het geen kwaad om bij de bron te beginnen: gewoon een school opbellen, vraag wie de cultuur behartigt (veel scholen hebben een Interne Cultuur Coördinator - is die er op jullie school?), en vraag deze deskundige van de werkvloer waar zij culturele activiteiten vandaan haalt.

Verder is er in elke provincie wel een centrale website, waar je jezelf op kan (laten) zetten, en waar je informatie kan vinden over bemiddelende instellingen.

Tot voor een paar jaar kon je zeggen, dat steunpunten cultuureducatie de vraag van scholen en het aanbod van kunstenaars op elkaar afstemden. Helaas zijn die op veel plaatsen wegbezuinigd, of behoorlijk uitgekleed! Dat heeft tot die enorme verscheidenheid geleid.

In Noord-Holland leveren Plein-C/De Cultuurcompagnie en Mocca-Amsterdam goede ingangen.

Tot slot maak ik jullie graag opmerkzaam op http://www.cultuurplein.nl
Een landelijke website voor cultuureducatie in het onderwijs, voor wie echt het naadje van de kous wil weten.

Met een hartelijke groet,

Walter.
Walter Roozendaal
www.muzemuzette.com
Plaats reactie