Masterclass Walter Roozendaal op de ontmoetingsdag 28 september 2019

Forum voor vertellers om vragen aan elkaar te stellen, elkaar te informeren en te discussiëren.
Gebruikersavatar
Walter Roozendaal
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 apr 2010, 18:38
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Masterclass Walter Roozendaal op de ontmoetingsdag 28 september 2019

Ongelezen bericht door Walter Roozendaal »

Dag allemaal,

Een aantal mensen vroeg mij om materiaal rond de workshop/masterclass.

Ik loop deze door:

1. UItgangspunt: we dragen gevoelens over vanuit onze emotionele bewogenheid = letterlijk houding en beweging. Vanuit een liefst totale lichamelijke betrokkenheid dragen we onze emoties over, voelt publiek met ons mee.

2. Dus: wanneer ik wil dat mijn publiek zich voor me opent en ontspannen van me gaat genieten is mijn uitgangspunt: ik ontspan me en stel me open voor mijn publiek - en vervolgens open ik mij voor mijn verhaal.
Oefening: wijde open blik en hekje.

Materiaal:
  • mijn artikel in 'Vertel! een boekje open over verhalen vertellen', Vertelacademie Netwerk e.a.
    Dit is het jubileumboek van de Vertelacademie bij het 10-jarig bestaan. ISBN 978-94-92834-00-3, www.vertelacademie.nl
3. Uit de hoed vist iemand een lijstje met verwante emoties. Met gesloten ogen verbeelden we ons die emotie, en beschrijven hoe die zich lichamelijk kenbaar maakt. Bij bijvoorbeeld 'stoer' waren er mensen die zich stoer hielden (sterke verbreding in schouders en borstkas, maar los van de grond komend) of gewoon stoer wáren (in de eerste plaats sterk geaard).
Resultaat: je ontdekt dat iedereen moeiteloos in staat is om persoonlijk vorm te geven aan iedere emotie. Misschien de ene emotie makkelijker dan de andere, maar dat talent hebben we!

Materiaal:
  • Ik putte voor deze oefening uit een lijst met ruim 300 emoties --- overigens: de vakterm is speelbare houdingen --- uit het Handboek Amateurtheater, in 1990 samengesteld door de Nederlandse Vereniging voor Amateurtheater, uitgave Bohn Stafleu Van Loghum bv, Houten 1990. Dat was een losbladige uitgave waar je je op kon abonneren, die resulteerde in twee meer dan vuistdikke mappen met informatie over alle aspecten van theater. Ik heb de lijst ingescand en voeg die als pdf toe.
4. Wanneer je er van uitgaat dat je expressie van binnenuit komt en vervolgens in houding en beweging zichtbaar wordt, moet je jezelf de kans geven om voortdurend innerlijk te veranderen, zodat je een rijke expressie krijgt.
Oefening: het pilaartje.
Resultaat: je ontdekt dat je je kan laten treffen door in de ruimte voor je (eventueel rondom je) in je verbeeldingswereld geplaatste dingen/mensen/processen/gebeurtenissen/... En je laten treffen betekent: zien, horen, ..., ervaren, ....
En we konden constateren dat deze manier van acteren eigenlijk heel natuurlijk aansluit bij het gewone dagelijks 'acteren' = reageren op situaties, je afstemmen.
Misschien is het helemaal niet zo moeilijk, maar vooral een kwestie van: niet alsmaar doorgaan met de woorden van je vertelling geven, maar op het moment van je inademing de ruimte scheppen om eerst het volgende verbeeldingsbeeld op te roepen, en er dan pas (betrokken en emotioneel rijk) van te getuigen.

We hebben dat o.a. toegepast op de opening van een verhaal. Schijnbaar emotieloze informatie (Erwas eens...) kan je als helaas nog kale informatie geven, maar je kan ook waarnemen in die ruimtelijk vormgegeven verbeeldingsgwereld en je er door laten treffen. En ineens ben je gevoelsmatig betrokken, ook bij die informatieve opsomming.
Verder ervaar je een verschil in de innerlijke beweging die je maakt: vertellen vanuit de innerlijke beweging van geven, delen, vanuit jouzelf naar je publiek toe. Of vertellen vanuit de omgekeertde beweging: een waarneming op je af laten komen en je er door laten treffen. Toen we dat uitprobeerden met gebaren was er een overeenkomstig verschil: niet aanwijzen, maar met een openend gebaar ruimte maken voor de waarneming, het laten ontstaan van het verbeeldingsbeeld en je er door laten treffen.

Materiaal: 5. Tenslotte hebben we collectief een stukje van een gedicht voorgedragen, waarin je per begrip of zinsdeel een verbeeldingsbeeld kon oproepen.

Toen ik, inspelend op de situatie en wat mensen vroegen en aandroegen, deze workshop gaf (ik was gelukkig van tevoren gewaarschuwd dat er zich geen mensen voor vertellen uit de hoed hadden opgegeven) --- toen realiseerde ik me dat ik automatisch de belangrijkste kernen van mijn regiestijl had gegeven. Dat kan natuurlijk ook niet anders ;)
In de workshop 'Podiumpresentatie voor vertellers' aan de Vertelacademie werk ik een hele dag veel uitgebreider aan dezelfde onderwerpen: 9 november 2019 geef ik de volgende workshop: https://www.vertelacademie.nl/cursusaan ... -de-cursus

En in mijn 'Handboek Podiumpresentatie' behandel ik dit alles ook uitgebreid: Walter Roozendaal: 'Handboek Podiumpresentatie (voor musici, koren en anderen die voor publiek optreden)', Alkmaar 2012, ISBN 978-1-4716-5767-2, https://www.muzemuzette.com/automatisch ... resentatie
Je kan overigens het hele eerste hoofdstuk van dat boek op internet lezen: http://www.lulu.com/shop/walter-roozend ... 39235.html, klik onder de afbeelding op 'preview'.


Met een hartelijke groet!

Walter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Walter Roozendaal
www.muzemuzette.com
Plaats reactie