Verhaal gezocht: Hobby's en andere stokpaardjes

Forum voor vertellers om vragen aan elkaar te stellen, elkaar te informeren en te discussiëren.
Gebruikersavatar
WilSpronck
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2018, 20:32

Verhaal gezocht: Hobby's en andere stokpaardjes

Ongelezen bericht door WilSpronck »

Beste mensen,

heeft iemand voor mij een kort verhaal over het bezig zijn met / in de ban zijn van een hobby.
Bizar, humoristisch, griezelig, alles mag, ... nou ja, alles...
Het is voor een verhalentafel voor senioren rond dat thema.

Ben benieuwd

met dank vast voor het meedenken en een vriendelijk groet

Mieke A
Gebruikersavatar
WilSpronck
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2018, 20:32

Re: Verhaal gezocht: Hobby's en andere stokpaardjes

Ongelezen bericht door WilSpronck »

Hoi Mieke,

ik weet niet direct een verhaal, maar denk onmiddellijk aan Roald Dahl. Volgens mij komen in zijn verhalenbundel “Op weg naar de Hemel” diverse mensen voor met zeer vreemde en allesbepalende hobby’s!

Ken je de dominee, die boerderijen afstruint op zoek naar antiek?? Geweldig. Kan ik je aan helpen.
Gebruikersavatar
WilSpronck
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2018, 20:32

Re: Verhaal gezocht: Hobby's en andere stokpaardjes

Ongelezen bericht door WilSpronck »

oiets als dat je huis zo ongeveer om je heen afbrandt, terwijl je je boek zit te lezen, Mieke?
Wie van ons, vertellers, kent dat niet…?
I....
Gebruikersavatar
WilSpronck
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2018, 20:32

Re: Verhaal gezocht: Hobby's en andere stokpaardjes

Ongelezen bericht door WilSpronck »

bij uitgeverij de Toneelcentrale is een boekje van mijn hand verschenen en dat heet
De Bandparodist.
Een mislukte entertainer, die voor zijn vrouw in de kelder iets aan het maken is van muizevellen.
Weet ze ook gelijk hoe hij aan die heerlijke sateh kwam.
Veel leesplezier!

Met vriendelijke groet,
Verhalenverteller Kees
Gebruikersavatar
WilSpronck
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2018, 20:32

Re: Verhaal gezocht: Hobby's en andere stokpaardjes

Ongelezen bericht door WilSpronck »

Hoi Mieke,
Paul Groos vertelde ooit verhaal over een gepensioneerde man die een boot bouwde in zijn kelder. Het gepensioneerd zijn speelde een belangrijke rol in het verhaal.
Hilarisch en spannend, met een geweldige plot en ontzettend goed verteld. Ik weet niet meer waar het vandaan kwam, maar misschien kun je het Paul vragen?
Succes, M
Gebruikersavatar
WilSpronck
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2018, 20:32

Re: Verhaal gezocht: Hobby's en andere stokpaardjes

Ongelezen bericht door WilSpronck »

Dank jullie voor je antwoorden. Ik ga voor een verhaal van Dahl. Superidee! Staat nog in mijn eigen boekenkast ook :-)
Gebruikersavatar
WilSpronck
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 okt 2018, 20:32

Re: Verhaal gezocht: Hobby's en andere stokpaardjes

Ongelezen bericht door WilSpronck »

Ik denk dat Walter hier nog een goede bijdrage aan kan leveren
Wil
Laatst gewijzigd door WilSpronck op 25 jan 2019, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verhaal gezocht: Hobby's en andere stokpaardjes

Ongelezen bericht door Raymond »

Zeg Wil en Mieke,

Waar zijn jullie profielfoto's?
Dat ziet er veel persoonlijker uit hoor!

Hartelijke groet, Henk.
Gebruikersavatar
Walter Roozendaal
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 apr 2010, 18:38
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Verhaal gezocht: Hobby's en andere stokpaardjes

Ongelezen bericht door Walter Roozendaal »

Ha Mieke,

Dit verhaal vond ik in ‘Vingerafdrukken van de Ziel’ door rabbi Marc Gafni, wanneer hij het heeft over het verlangen van de ziel naar verbondenheid. Hij noemt het ‘De eenzame hole-in-one’.
Ik vat het maar even kort samen in mijn eigen vertelbewerking:

Ken je het verhaal van Reb Nachem? Een man van de wet, die zijn gezin ook aan de wet hield - en nu was-ie met pensioen...
Én hij had een hobby, een passie, zeg maar een verslaving: golf spelen!

En toen was het Yom Kippoer. Hij hield zich ziek, stuurde zijn familie naar de sjoel – en toen het stil was geworden op in de wijk laadde hij zijn golfspulletjes in en had even later het rijk alleen op de Green. Daar stond-ie, met z’n balletje op de Tee...

De engelen in de hemel spraken er schande van. Zo’n ketter, golf spelen op Yom Kippoer! Yom Kippoer, wanneer het boek met je zonden van het afgelopen jaar nog open ligt voor het oog van de Almachtige! Ja, die zag dat opstootje, liet z’n boeken liggen en kwam ook kijken.
‘Ach, Reb Nachem’ zei Hij, en ging glimlachend weer terug naar de boeken.

En Reb Nachem? Die sloeg de bal, en ..... (grote boog, plok, plok, plokplok, zzzz ) een hole-in-one! Schitterend! Zoiets overkomt je maar ééns in je leven!

De engelen in de hemel spraken er schande van. Hoe kon dat? Een hole-in-one op Yom Kippoer? Verwijtende keken ze naar de Almachtige.
‘Ach, wacht nou maar even’ zei Die.

En daar stond Reb Nachem te juichen. De hele wereld moest weten dat-ie een hole-in-one had geslagen! Links stonden wat struikjes, maar die zeiden niet veel terug. En rechts wat bomen, die zeiden er ook niks van. Maar de hele wereld moest toch weten dat-ie vandaag... Vandaag?
Dat was het moment dat Reb Nachem zich realiseerde dat hij nooit aan iemand, nooit aan iemand zou kunnen vertellen dat-ie VANDAAG een hole-in-one had geslagen...

Succes met onze hobby ondertussen!
Met een hartelijke groet,

Walter.
Walter Roozendaal
www.muzemuzette.com
Plaats reactie