Wie heeft er tijd?

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
jopesc
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2014, 07:48

Wie heeft er tijd?

Ongelezen bericht door jopesc »

Beste allemaal,

'Tijd bestaat niet'. Rondom die uitspraak ben ik een voorstelling in elkaar aan het zetten. Maar nu zoek ik verhalen over 'tijd'. Het liefst een waar de tijd in stil blijft staan of waarin de tijd te snel, of juist te langzaam gaat.
Maar andere invalshoeken zijn ook meer dan welkom.

Hebben jullie misschien ideeën?

Alvast hartelijk dank,
Joost Schellekens
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 139
Lid geworden op: 21 okt 2009, 18:38

Re: Wie heeft er tijd?

Ongelezen bericht door Frank »

Beste Joost,

Het gaat om een heel boek, maar het eerste waar ik aan denk is 'Momo en de tijdspaarders'. En om in boeken te blijven: tijdreizen komen vaker voor, met name in kinderboeken, zoals Kruistocht in Spijkerbroek.
En neem Vrouw Holle. Het wordt niet beschreven, maar wat gebeurt er daar met tijd? Assepoester die op tijd van het bal weg moet. Er zijn waarschijnlijk wel meer sprookjes waarin met tijd te spelen valt.
Dat zijn zo even wat eerste gedachten. Als me meer te binnen schiet, meld ik me weer.

Succes!
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wie heeft er tijd?

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Hallo Joost,

Ik moest gelijk denken aan een Iers verhaal dat ik een paar maanden geleden hoorde, over de held en dichter Oisin. Voor het oog van zijn vader (de legendarische Fionn Mac Cumhail) wordt Oisin door een elfenvrouw verleid en gaat mee naar haar rijk. Na wat twee jaar lijkt keert hij terug naar de gewone wereld, maar er blijken in werkelijkheid al eeuwen voorbij te zijn gegaan. De plotseling oeroude Oisin slijt zijn laatste levensdagen in een klooster en vertelt daar over zijn heldhaftige familie. Monniken hebben zijn verhalen opgeschreven en zo zijn ze bewaard gebleven.

Ik weet zeker dat ik dit gegeven (tijd in parallelle wereld gaat langzamer dan in de echte wereld) ook al eens elders gelezen heb, maar heb even geen concrete voorbeelden paraat. Volgens mij komt het vaker voor in volksverhalen en mythen.

Succes met het maken van je voorstelling!
Groet,
Melanie
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 139
Lid geworden op: 21 okt 2009, 18:38

Re: Wie heeft er tijd?

Ongelezen bericht door Frank »

Dankzij de reactie van Melanie moet ik aan een Fries volksverhaal denken, 'Een vogel zong'. Ik stuur het mee als bijlage.

Groet,

Frank
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Raymond Uppelschoten
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 sep 2012, 11:53
Locatie: Engelen ('s-Hertogenbosch)
Contacteer:

Re: Wie heeft er tijd?

Ongelezen bericht door Raymond Uppelschoten »

Dag Joost,

Zoals Melanie en Frank al aangaven zijn er vele varianten van dit thema. Mij komt Rip Van Winkel in gedachte, het Amerikaanse kolonistenverhaal. Mia Verbeelen vertelde vorige week in Maastricht een Ierse sage over Paddy (hoe Iers) die ook zichzelf verliest in een elfenwereld en zelfs een vrouw wordt in de schaduwwereld.
Van een heel andere orde, maar niet minder inspirerend: de Amerikaanse Twilight Zone TV-serie, zeker die uit de jaren zestig. Boordevol magie en lekker compact...

Groet en succes,

Raymond U
Plaats reactie