verwachtingen

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 139
Lid geworden op: 21 okt 2009, 18:38

verwachtingen

Ongelezen bericht door Frank »

Nu ik de titel typ, bedenk ik me dat dit onderwerp wel heel goed past bij de tijd van het jaar. 'Vol verwachting klopt ons hart', advent als tijd van verwachting. Hoe het ook zij, vanmiddag heb ik voor de tweede keer in al die jaren vertellen mee mogen maken hoe belangrijk het is wat mensen verwachten. Ik mocht voor ouderen Sinterklaasverhalen vertellen, iets wat ik al vaker en met veel plezier en succes heb gedaan. Maar op een of andere manier wilde het maar niet lukken om het publiek los te krijgen, te betrekken. Zelfs niet met een act met groenten die deel uitmaakt van één van de verhalen, een act die altijd voor veel hilariteit én betrokkenheid zorgt. Achteraf kwam de aap uit de mouw. De activiteitenbegeleidster vertelde een lezing verwacht te hebben over Sinterklaas waarin ook verhalen verwerkt zaten. Dit had ze ook vooraf aan de bewoners gezegd. Tja, als je dat niet weet, blijft het zwoegen.
Ik heb zoiets één keer eerder meegemaakt, op een school. Daar had een juf gezegd dat ik kwam toneelspelen. De kinderen vonden mijn voorstelling niet leuk.
Ik deel dit gewoon maar even, als voorbeeld van hoe belangrijk verwachtingen zijn. En nu vol verwachting naar Kerst.
Gebruikersavatar
Nico
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 okt 2012, 12:05
Locatie: Oud-Beijerland

Re: verwachtingen

Ongelezen bericht door Nico »

Hoi Frank,

Dat moet een vervelende vertelervaring geweest zijn. Ik kan me voorstellen dat je je tijdens het vertellen afvraagt wat er toch mis gaat. Ik had onlangs een enigszins (maar gelukkig lang niet zo dramatische) vergelijkbare ervaring die misschien wel dezelfde oorzaak heeft. Ik ging samen met een andere verteller vertellen in een verzorgingstehuis. Maar in plaats van de handvol hoogbejaarden die je dan doorgaans aantreft zaten er zo'n 80 mantelzorgers aan de maaltijd. Tussen de gangen door kon er verteld worden. Hier was het mijn verwachting die niet strookte met de praktijk. Oorzaak was hier dat de opdracht binnengekomen was bij iemand die of niet verder doorgevraagd had of bij het doorspelen van de opdracht niet alles doorgegeven had.
Ik heb er in ieder geval van geleerd geen aannames meer te doen maar door te vragen. Maar 100% dekkend krijg je het niet. Wanneer binnen een organisatie de communicatie niet duidelijk is kunnen er intern verschillende verwachtingen leven. En daar sta je dan te tobben en te zwoegen.
Maar zoals Frank al schreef heb je zo'n ervaring niet al te vaak.
Nico Herwig

Re: verwachtingen

Ongelezen bericht door Nico Herwig »

Dag Frank,

Ja, ik herken het. Bij de Vertelplantage hebben wij als uitgangspunt dat we eerst in gesprek gaan met een opdrachtgever, voordat we een opdracht (hoe klein ook) aanvaarden. Standaardvragen zijn: wat is het doel, zijn er nog andere evenementen, heeft het publiek al eens een vertelvoorstelling bijgewoond en toch lukt het dan soms nog niet (maar dat is heel zeldzaam). Zelf probeer ik er achter te komen hoe goed de opdrachtgever het te verwachten publiek kent. Als ik er achter kom dat dat onvoldoende is, dan vraag ik om met iemand (of een paar iemanden) van het publiek een gesprek te hebben. Ik maak ook altijd de opdrachtgever medeverantwoordelijk voor het succes van de voorstelling, daar heb ik goede ervaringen mee.
Plaats reactie