Voetpedaal als afstandsbediening?

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
Herman Kruize
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2010, 06:40
Locatie: Groningen
Contacteer:

Voetpedaal als afstandsbediening?

Ongelezen bericht door Herman Kruize »

Wat ik wil is het volgende;
Muziek en geluidsamples gebruiken tijdens een verhaal/voorstelling. Die wil ik, omdat ik natuurlijk niet met iets als een afstandsbediening in mijn handen wil staan of ergens op wil drukken, activeren met een voetpedaal. Ofwel op een laptop of tablet of op zoiets als een loopstation.
Heeft iemand hier ervaring mee? Welke oplossing heb je hiervoor bedacht?
BrendaVertelt

Re: Voetpedaal als afstandsbediening?

Ongelezen bericht door BrendaVertelt »

Hoi Herman,

Geen oplossing, omdat ik al een tijd met dezelfde vraag zit.
Ik wil de vraag alleen wat uitbreiden.

Ik ben 5 jaar geleden in Oostenrijk in een kasteel geweest, waar ze voor de rondleiding een opname apparaat hadden met de tekst in diverse talen ingesproken.
Je moest hem alleen per kamer aanzetten en de tekst stopte vanzelf.

In de volgende ruimte hoefde je hem weer alleen maar aan te zetten.

Dit systeem lijkt mij ideaal, alleen aanzetten en dat de muziek dat op het juiste moment vanzelf stopt.

maar ja, hoe doe je dat.

Groetjes,

Brenda
Gebruikersavatar
Herman Kruize
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2010, 06:40
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Voetpedaal als afstandsbediening?

Ongelezen bericht door Herman Kruize »

Hoi Brenda,
Dank je wel voor je reactie.
Een vriend van me, die gelukkig heel slim is met computers, gaat eens kijken of hij een stukje software voor me kan maken wat dan inderdaad precies gaat doen wat jij beschrijft. Natuurlijk laat ik het resultaat hier weten.
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voetpedaal als afstandsbediening?

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Herman,

Marco Holmer zet in zijn voorstelling Mijn tante Pilar zelf de muziek aan. Op het speelvlak staat een object/decorstuk dat gemaakt is door een theatervormgever en daar zit een verborgen knop in/aan.

Hartelijke groet, Raymond
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voetpedaal als afstandsbediening?

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Hoi Herman (en meelezers),

Ik heb het nog nooit echt nodig gehad, maar misschien ook nooit gedaan omdat ik nog niet echt een mooie oplossing heb kunnen verzinnen.

Ik ben zelf ooit met mijn kinderen bij een voorstelling van Lejo geweest: dat is een soort poppentheater, bekend van Sesamstraat: hij gebruikt zijn handen met een paar pingpongballen als ogen. Dat was in een 'echt' theater en na afloop mochten de kinderen ook even op het podium kijken en wat me toen is bijgebleven is dat hij alles deed met een iPod (gekoppeld aan een geluidsinstallatie).

Twee jaar geleden heb ik de workshop Muziek en Vertellen gedaan (via de Vertelacademie, met Helga Huijsjes). Ik heb mijn aantekeningen even erbij gepakt en daar vind ik nog de suggesties "afstandsbediening" en "muziek met pauzes opnemen".

Misschien heb je er wat aan. En mocht je zelf nog een geniale oplossing vinden, dan hou ik me aanbevolen ;-)

Groetjes, Melanie
Nico Herwig

Re: Voetpedaal als afstandsbediening?

Ongelezen bericht door Nico Herwig »

Zelf werk ik met een laptop, beamer, afstandsbediening en geluidsboxen. Power Point is een prima programma dat je in staat stelt om zowel geluids- als beeldfragmenten (desgewenst tegelijkertijd) te laten verschijnen op het moment dat je het nodig hebt. De afstandsbediening laat PP weten dat de volgende dia getoond moet worden. Een zwarte dia betekent dus geen beeld. Het geluid kun je slim toevoegen door de volgende dia het zelfde beeld te laten vertonen, maar dan samen met een geluid. De afstandsbediening schuif ik soms in een stokje waardoor ik hem ongemerkt kan bedienen. Herman, bij Carool Popelier heb je gezien hoe hij hiermee omgaat. Er komt vast nog wel eens een uitvinder die iets bedenkt zodat je alleen maar aan beeld of geluid hoeft te denken en het verschijnt, alleen hoe stop je dat dan weer? :lol:
Plaats reactie