Verhaal op de loop, ik er achteraan?

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
Raymond Uppelschoten
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 sep 2012, 11:53
Locatie: Engelen ('s-Hertogenbosch)
Contacteer:

Verhaal op de loop, ik er achteraan?

Ongelezen bericht door Raymond Uppelschoten »

Dag allen,

Zaterdag in de Houtzaagmolen ervoer ik weer dat het verhaal met me op de loop kan gaan. Ik geloof dat het een goede vertelling was en dat baseer ik vooral op mijn eigen beleving: helemaal van diep in me kwam het verhaal en alle woorden waren juist gekozen, geloof ik. Aan het publiek merkte ik betrokkenheid.

Maar: ik had 's middags getimed op 13 minuten en moest dus een minuut inlopen om aan de opdracht te voldoen. Ik heb werkelijk geen idee hoelang ik verteld heb. Het verhaal ging met me op de loop en vertelde zichzelf. Dat is voor mij persoonlijk een geweldige ervaring en als het publiek het mooi vindt, lijkt er niets aan de hand. Maar er is ook een opdrachtgever, een programma en er zijn collega-vertellers. Daarvoor kan dat minder gelden.

Hoe gaan jullie daarmee om: het verhaal neemt me mee en creëert de magie die ik nu eenmaal nastreef, maar de professionaliteit vereist toch enigszins dat ik mezelf kan sturen.

Groet,

Raymond
Gebruikersavatar
Carin Rook
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2011, 15:11

Re: Verhaal op de loop, ik er achteraan?

Ongelezen bericht door Carin Rook »

Hallo Raymond,

wat een dilemma he?
Je hebt het in het begin over 1 minuut! Als dat het geval is zeg ik: kom op zeg, wat is nou 1 minuut, daar gaat toch niemand moeilijk over doen?!
Maar het zal niet om 1 minuut gaan neem ik aan.

Misschien kun je op den duur, als je regelmatig vertelt en veel ervaring opbouwt, een soort van innerlijke klok ontwikkelen, zodat je je niet meer met de tijd hoeft bezig te houden; dat zou mooi zijn toch?

Aangezien ik zelf dat stadium/nivo nog lang niet behaald heb, kan ik je daar niks zinnigs over vertellen. ;)

Wat wel mijn ervaring met vertellen met collega's is, is dat het over het algemeen wel meevalt als je verhaal iets langer duurt ( laten we zeggen 5 minuten) dan b.v. de afgesproken 15 minuten. Ik heb tot nog toe geen nare ervaringen daarmee gehad en vind ik de vertellers heel flexibel.

Het wordt waarschijnlijk wel een ander verhaal, als jij ergens 30 minuten de sterren van de hemel staat te vertellen terwijl je maar 15 minuten daar de tijd voor hebt. Ondanks dat het publiek het verhaal prachtig vindt, vraag ik me af of collega vertellers dan wel zo blij met je zijn.
Maar nogmaals, daar heb ik geen ervaring mee.

Wellicht anderen?

groet,
Cat.
Gebruikersavatar
marin
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 jan 2011, 22:47
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verhaal op de loop, ik er achteraan?

Ongelezen bericht door marin »

Heel herkenbaar Raymond,

Ook met mij gaat een verhaal nog regelmatig op de loop.
Een tijdje geleden viel het me echter op, dat wanneer ik in een klaslokaal optrad, en tegenover de klok ging staan om te vertellen, dat ik mijn vertelling tot op de seconde passend wist te maken. :idea:
Toen mij onlangs gevraagd werd of ik op het Stadsfestival in Zwolle zou willen komen vertellen, heb ik gewoon gevraagd of het mogelijk was een klok op te hangen achter het publiek. Dat deden ze dus en..... Jawel, het hielp. :lol:
Een horloge werkt bij mij niet, want daar moet je veel bewuster naar kijken.

Nu denk ik er over om zelf altijd een keukenklok in mijn koffertje mee te nemen naar een vertelopdracht waar tijd beperkt is, of gedeeld moet worden met andere vertellers.
Goed, zelf vindt ik dit ook nog wel een tijdelijk hulpmiddel, tot ik een betere methode heb gevonden.
:ugeek:
Gebruikersavatar
Marieke van Bolderen
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mei 2011, 09:10
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Verhaal op de loop, ik er achteraan?

Ongelezen bericht door Marieke van Bolderen »

Ha Raymond,

Oh ja, herkenbaar! Je oefent, oefent, oefent en het past precies binnen de tijd, je treedt op en je schiet opeens geweldig over de tijd heen.
En je hebt gelijk, voor het publiek is het misschien niet zo'n probleem, als het een heel mooi verhaal is, maar voor de organisator wel.

Als ik een festival organiseer (wat ik zo nu en dan doe) dan wil ik wel dat de voorstellingen binnen de tijd blijven. Omdat het anders mis gaat met de overige acts en artiesten die ik geboekt heb, of omdat het publiek daarna nog naar een andere voorstelling wil. Nou ja, je schrijft het zelf al, een programma kan verstoord worden als een artiest te veel tijd neemt.

Mijn oplossing is om je verhaal in te korten. Als je een verhaal van bijvoorbeeld max. 10 minuten mag vertellen, bereid dan een verhaal voor dat bij de repetities max. 7 of 8 minuten duurt. Dan heb je nog een beetje speling en is het niet erg als het iets langer wordt, want dan pas je nog steeds binnen de tijd. En mocht het zo uitkomen dat je wel binnen de tijd klaar bent en nog 3 minuten op de klok hebt, zorg dan dat je altijd nog een heel kort verhaaltje, of een anekdote, of een gedichtje achter de hand hebt, van maximaal 1 minuut, die je dan nog als toegift kunt geven als er nog wat tijd over is.

En inderdaad, de tip van Marin werkt heel goed! Klok meenemen, of zorgen dat er een klok hangt achter het publiek, zodat je de tijd bij kunt houden.

Succes ermee!

Hartelijke groet,
Marieke
Marieke van Bolderen

www.gedichtenmakelaar.nl
@DagDichters
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 139
Lid geworden op: 21 okt 2009, 18:38

Re: Verhaal op de loop, ik er achteraan?

Ongelezen bericht door Frank »

De tip over korter vertellen met een toegift in je achterzak neem ik graag mee, Marieke. De klok werkt bij mij niet. Afgelopen zondag in Zwolle hing ook weer een reusachtige klok voor mijn neus. Ik heb hem tijdens het vertellen niet gezien... Gelukkig hield de gitarist dat beter in de gaten.
Nico Herwig

Re: Verhaal op de loop, ik er achteraan?

Ongelezen bericht door Nico Herwig »

Dag Raymond,

Het is heel vervelend als iemand de verteltijd van een ander gebruikt. Wat ikzelf doe is iemand vragen die achterin de ruimte zit om mij een seintje te geven (non verbaal uiteraard) als ik b.v. nog maar 2 minuten heb. Het kan wat mij betreft ook iemand uit het publiek zijn, als het maar van achter wordt aangegeven. Helpt je ook nog eens om niet alleen op de voorste rijen te spelen.
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verhaal op de loop, ik er achteraan?

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Grappig, bij mij wordt een verhaal vaak juist korter met publiek. Ik zal wel sneller praten door stress of zo ;-)

Maar ook dan is een klok wel handig. Ik kijk altijd even of en waar een klok hangt (in schoollokalen gelukkig vaak achterin).

Een paar maanden geleden heb ik toch ook maar bij de Action zelf een klok gekocht. Ik vond dat hij wel moest passen bij wat ik doe (meestal sprookjes), dus het is een quasi-antiek geval: het model van een zakhorloge, maar dan zo groot als een flinke wekker. Hij heeft aan de bovenkant een grote ring waarmee ik hem op kan hangen en ik heb er, voor het geval dat, ook nog een mooi lint bij waarmee ik hem vast kan maken (bijv. aan het wandrek in een gymzaal).

Ik kijk bij de voorbereiding van mijn verhaal altijd even waar ik kan inkorten of juist kan uitweiden. Meestal zit 'm dat in wat uitvoeriger beschrijven of niet. Tijdens het vertellen houd ik natuurlijk niet voortdurend de klok in de gaten. Meestal denk ik er pas in de tweede helft aan, maar dan heb je nog genoeg speelruimte.

De tip van een extraatje van 1 minuutje vind ik trouwens ook erg handig!

Groetjes,
Melanie
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verhaal op de loop, ik er achteraan?

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Raymond en anderen,

Ik sluit mij aan bij wat al door de anderen is gezegd!
Ik heb tijdens festivals regelmatig meegemaakt dat vertellers fors over de afgesproken tijd heengaan. Helaas blijken er ook vertellers te zijn waarbij niets mis is met hun innerlijke klok maar die kampen met een (te) groot ego. Kortom, vertellers die geen rekening houden met de consequenties die te lange verhalen voor hun collega’s en het publiek hebben.
Mijn ervaring is dat sommige vertellers achter de schermen de naam hebben geen rekening te houden met anderen, soms geeft dit zelfs conflicten. Het is dus oppassen voor goedwillende vertellers met te lange verhalen om niet in dit hokje te belanden.

Het zakhorloge van Melanie is een goede oplossing. Tijdens mijn periode als verteller in Ouwenhands Dierenpark had ik ook een nogal groot uitgevallen zakhorloge aan een ketting in mijn zak. Daardoor werd het opzichtig kijken op het horloge, om de aanvang van de voorstellingen te timen, een act op zich!
Ik ken een Oostenrijkse verteller met een ‘ontregelde’ innerlijke klok die, als hij met anderen moet optreden, een groot formaat zandloper op het podium zet en daar ook iets over zegt tegen het publiek. Hij doet er niet geheimzinnig over en maakt het tot een onderdeel van zijn voorstelling.

Veel succes!
Groet, Raymond
Plaats reactie