Kerstverhaal voor volwassenen gezocht

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Sebastiaan

Kerstverhaal voor volwassenen gezocht

Ongelezen bericht door Sebastiaan »

Beste forum lezers,

Ik ben hard op zoek naar een geschikt Kerstverhaal om te vertellen tijdens een vriendentreffen met Kerst. Doelgroep volwassenen. Ik zoek iets dat weliswaar bij de kerstsfeer past, maar de verhalen die ik tot nu toe heb gelezen vind ik allemaal zo braaf...

Wie heeft er een tip?

Alvast heel veel dank!

Groet, Sebastiaan.
Gebruikersavatar
annemargriet
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kerstverhaal voor volwassenen gezocht

Ongelezen bericht door annemargriet »

Beste Sebastiaan,

Heb je de bundel 'Een ster over de grens', al gelezen? Hij is samengesteld door Ineke Verschuren en uitgegeven bij Christofoor. Er staan verhalen voor advent, kerstmis en driekoningen in. Natuurlijk ook de zoete verhalen waar jij het over hebt maar ook hele krachtige verhalen. Ik vind 'De Kaars' van Willem Brandt een ongelooflijk mooi en ontroerend verhaal. Het speelt zich in een mannenkamp (Japans concentratiekamp) af in WO II. De kaars speelt een hoofdrol.
Ook vind ik het verhaal van 'De vierde wijze uit het oosten' van Henry van Dyke heel mooi. Dit is een klein boekje van 72 blz., maar er is een prentenboek voor oudere kinderen en volwassenen gemaakt door Susan Summers, dat de essentie van het boek van Henry van Dyke naar mijn idee heel goed weergeeft. Het prentenboek is 'te doen' om te vertellen. Het is ook bij Christofoor uitgegeven en heet 'Het mooiste geschenk - het verhaal van de vierde koning'. Ik heb het verhaal zelf verteld na een collage van deze twee boeken gemaakt te hebben. Het boekje is mooi als aanvulling voor het prentenboek.
Ook in de 'Christuslegenden' van Selma Lagerlof staan mooie verhalen. Ook weer uitgegeven door Christofoor.

Succes ermee en groeten, AnneMargriet Veldhorst.
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kerstverhaal voor volwassenen gezocht

Ongelezen bericht door Raymond »

Beste Sebastiaan,

De vier wijzen van AnneMargriet deden me denken aan de een Kerstverhaal dat Godfried Bomans schreef over de vier wijzen. Die vierde wijze besloot op het cruciale moment dat hij niet meeging.… (Letterlijk riep hij; Een ster achterna lopen en huis en haart achterlaten?)
Bomans schreef een aantal Kerstverhalen die wel de Kerstboodschap in zich dragen, maar net even anders zijn. Helaas heb ik het boek zelf niet. De verhalen zijn (nog) wel auteursrechtelijk beschermd, maar in de privésfeer kun je ze vertellen.

Het lijk mij leuk deze verzameling Kerstverhalen voort te zetten. En uit te breiden naar verhalen voor andere doelgroepen, bijvoorbeeld kinderen. Dit forum heeft een archieffunctie (nu nog niet zichtbaar) en een zoekfunctie. De lijst met Kerstverhalen kan dan ook de komende jaren weer gebruikt worden.

Kerstgroet van Raymond


PS Dat verhaal van die kaars heb ik wel eens gehoord; prachtig!
Sebastiaan

Re: Kerstverhaal voor volwassenen gezocht

Ongelezen bericht door Sebastiaan »

Dag AnneMargriet en Raymond,

Een ster over de grens ken ik (nog) niet.
Heel erg bedankt voor jullie tips! Ik ga er meteen mee aan de slag!

Groetjes, Sebastiaan
Plaats reactie