Podium of vloer?

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
Herman Kruize
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2010, 06:40
Locatie: Groningen
Contacteer:

Podium of vloer?

Ongelezen bericht door Herman Kruize »

Binnenkort heb ik een optreden, met begeleiding van een gitarist, voor een groep van ongeveer 60 in een vrij grote zaal met podium. Ik kies voor het podium maar mijn vraag is eigenlijk; Wanneer kies je voor de vloer en wanneer voor het podium? Is dat alleen gevoel (zoals nu) of zijn er vuistregels voor?
Benieuwd naar jullie ervaringen.
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Podium of vloer?

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Hallo Herman,

Persoonlijk kies ik het liefst voor de vloer, omdat ik het dan makkelijker vind om oogcontact te maken met het publiek. Je bevindt je letterlijk en figuurlijk op hetzelfde niveau en interactie gaat vanzelfsprekender.

Maar het ligt ook aan de grootte van het publiek en de indeling van de zaal. Bij een diepe, smalle zaal kunnen de achterste rijen je al gauw niet meer goed zien en is een podium toch wel prettig. Maar ik heb ook wel eens opgetreden op een school waar het (splinternieuwe!) vaste podium in zo'n ongelukkige hoek in de zaal was geplaatst dat ik er alsnog voor koos om náást het podium te spelen.
Het verschilt dus per situatie en ik kan er niet echt een handreiking voor geven. Anderen misschien wel?

Groet, Melanie.
Gebruikersavatar
Herman Kruize
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2010, 06:40
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Podium of vloer?

Ongelezen bericht door Herman Kruize »

Dank je wel Melanie.
Je antwoord helpt me om in gevallen als deze een besliising te nemen.
Gebruikersavatar
peterine
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 jan 2010, 19:12
Locatie: Uden

Re: Podium of vloer?

Ongelezen bericht door peterine »

Beste Herman,
Vaak bedenk ik ter plekke waar ik ga staan. Wanneer ik op de vloer sta vraag ik altijd wel of iedereen zo kan gaan zitten dat ze mij goed kunnen zien. Wanneer ze mij zien, zie ik hen immers ook. Mijn ervaring is dat bij een kleine groep van zo ongeveer 60 mensen het op de vloer prettiger is, je kunt beter contact maken en bent dichterbij de mensen.
Bij grotere gezelschappen vind ik het op een podium prettiger.Ik zie graag ook de achterste rijen.
Succes er mee!

Groet,
Peterine Kooijmans
BrendaVertelt

Re: Podium of vloer?

Ongelezen bericht door BrendaVertelt »

Hoi Herman,

Ik heb met mijn afstudeerproject het advies gekregen, dat als het publiek meer dan 5 rijen dik is, je beter met een podium kunt werken.

Groetjes,

Brenda
Plaats reactie