muzikaal sprookje

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
cathelinehof
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 okt 2012, 09:51

muzikaal sprookje

Ongelezen bericht door cathelinehof »

Hallo,

samen met mijn piano lerares ben ik aan het onderzoeken of het mogelijk is om een voorstelling te maken waarin ik vertel en de piano studenten een aanvullend stukje spelen. Zoiets alsPeter en de wolf Ik kan zo naar de bieb om het boek en CD van Babar, de kleine olifant op te halen, Maar er moet vast nog meer zijn. Hebben jullie hier ervaring mee ?

Bedankt Marjolein van Viegen
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 139
Lid geworden op: 21 okt 2009, 18:38

Re: muzikaal sprookje

Ongelezen bericht door Frank »

Beste Marjolein,

Gaat het je om stukken waarbij verhaal en muziek al geschreven/beschreven zijn, zoals bij Peter en de Wolf? Of kan het ook gaan om verhalen of muziekstukken die zich lenen om daar zowel vertellend als muzikaal iets mee te doen?

Frank
Gebruikersavatar
Herman Kruize
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2010, 06:40
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: muzikaal sprookje

Ongelezen bericht door Herman Kruize »

Dag Marjolein,

Een tijdje geleden heb ik de sneeuwkoningin verteld en daar de muziek van Peer Gynt achter gezet. Alsof het er voor geschreven is. En dat klopt misschien ook wel een beetje, het gaat allebei om inkeer en erbarmen. Zaak is dus de goede sfeer te pakken en de emotie van verhaal en muziek samen te laten vloeien. Kijk uit met bekende stukken muziek. Ik heb ooit bij en verhaal over een boerenfamilie Ennio Morricone gebruikt en iedereen zag toen alleen maar cowboys!
Verder, als iemand met je meespeelt, is er vertrouwen nodig dat je elkaar aanvoelt. Het is, uit ondervinding, erg lastig vertellen als je er aan twijfelt of iemand wel op tijd is met een geluidseffect e.d.
Wat is de functie van je muziek? Moet het accentueren en benadrukken of is het juist bedoeld als rust en pauze moment?
Zo gebruik ik hetzelfde stuk muziek steeds weer om in een raamvertelling weer op dezelfde plaats terecht te komen.
Allemaal overwegingen om even bij stil te staan.
Heel veel plezier en succes met je voorstelling.
BrendaVertelt

Re: muzikaal sprookje

Ongelezen bericht door BrendaVertelt »

Hoi Marjolein,

Ik raad je aan om naar de voorstelling van Eric Borrias, Verhalen met nootjes, te gaan. Zie de voorstellingenlijst.

Ik heb deze voorstelling gezien. Een hele mooie samenwerking tussen verteller en muzikant.

Trouwens, alle voorstellingen van hem zijn de moeite waard.

Groetjes,

Brenda
Plaats reactie