Als je in de klas een verhaal vertelt en het is geen succes?

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
Rudolf Roos
Berichten: 134
Lid geworden op: 07 feb 2010, 13:17
Locatie: Almere
Contacteer:

Als je in de klas een verhaal vertelt en het is geen succes?

Ongelezen bericht door Rudolf Roos »

Beste vertellers, studenten,

leerkrachten die meer gaan vertellen in de klas lopen tegen dingen aan. Velen hebben ooit wel eens een verhaal verteld toen ze nog op de pabo zaten, maar... behalve als je een natuurtalent bent, ben je dan nog niet zomaar een boeiende verteller.

Ik ben bezig met het schrijven van een artikel voor 'Meester Ruud' met daarin tips voor leerkrachten over als het vertellen van een verhaal in je klas niet gelijk zo'n succes is.

Ik ben vooral benieuwd naar de tips van mensen die zelf ervaring hebben in het vertellen van verhalen als leerkracht, of die leerkrachten begeleiden.

Welke tips helpen leerkrachten echt verder?

Ik ben benieuwd naar de reacties hier (of hier op Facebook)
Schrijft over verhalen vertellen op https://www.verhalenvertellen.nl
Writes about telling fairy tales at https://internationalstoryteller.com
Gebruikersavatar
karin
Berichten: 108
Lid geworden op: 20 jan 2010, 09:24

Re: Als je in de klas een verhaal vertelt en het is geen succes?

Ongelezen bericht door karin »

Dag allemaal,

Interessante vraag. Voor een leraar lijkt me vooral belangrijk: realiseer je dat er een groot verschil is tussen een verhaal en een les. Bij een les draag je informatie over, iets dat misschien moeilijk is voor kinderen, iets dat ze moeten leren. Een verhaal is anders: je probeert de eigen verbeelding van de kinderen aan te wakkeren, ze mee te nemen in een avontuur. Een verhaal is daarmee, denk ik, veel meer een vorm van verleiding - als het niet lukt, kun je dat vnl. jezelf aanrekenen en niet de kinderen. Dat is voor een leraar misschien even nieuw.

Grootste truc is contact maken, verbinding creëren. Hoe je dat doet? Oogcontact maken, dichtbij kinderen gaan staan, het verhaal interactief maken (hoe zou die vogel heten denken jullie?) Ook het verhaal spannend maken en differentiëren in volume. Nou ja, dat zijn zo wat van die tips&trucs die ik vaak inzet. Meestal werken ze wel en is er inderdaad contact. En als het is een keer minder gaat? Ach, weer een leerervaring erbij en volgende keer beter!
Gebruikersavatar
Carin Rook
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2011, 15:11

Re: Als je in de klas een verhaal vertelt en het is geen succes?

Ongelezen bericht door Carin Rook »

Hoi Rudolf,

wat ook nog een aandachtspunt is:

sluit met je verhaal aan bij de belevingswereld van de kinderen.
Zo ga je b.v. aan kleuters niet vertellen over de ruimtevaart van Wubbo Ockels (om maar even een zijstraat te noemen) en in groep 5 hoef je echt niet meer met Nijntje aan te komen.
Hoe jonger de kinderen, hoe dichter bij huis zeg maar.

groet, Cat.
Plaats reactie