verhalen over de lente

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
karin
Berichten: 108
Lid geworden op: 20 jan 2010, 09:24

verhalen over de lente

Ongelezen bericht door karin »

Dag allemaal,

Wie weet er een leuk, spannend, grappig verhaal over de lente, of over het einde van de winter? Ik ga a.s. zaterdag vertellen voor kinderen op een natuurspeeltuin en ben nu driftig aan het zoeken, maar kan tot nu toe niets leuks vinden. Het kan natuurlijk over planten dieren gaan, maar iets over de lente zelf als personage zou ik ook heel leuk vinden. Ik meen dat ik ook wel eens een mooi verhaal gelezen heb over koning winter die maar niet wilde wijken, maar ik kan het niet meer vinden. Alle tips of ideeën zijn welkom.

Bedankt, Karin
Ruth

Re: verhalen over de lente

Ongelezen bericht door Ruth »

Hoi Karin,

Hoe is het? Wat geweldig dat je nog steeds aan het vertellen bent! Ken je het verhaal van Toon Tellegen uit het boekje Morgen was het feest? Daarin gaan de dieren op zoek naar de lente, omdat die maar niet wil komen. Misschien kun je dat gebruiken? Succes! !

Lieve groetjes,
Ruth
Gebruikersavatar
karin
Berichten: 108
Lid geworden op: 20 jan 2010, 09:24

Re: verhalen over de lente

Ongelezen bericht door karin »

Hee, da's lang geleden! Wat leuk om je hier weer eens te ontmoeten. Ja, ik ben vrolijk verder gegaan met vertellen, zit nu in de afstudeerroute vertellen met & voor kinderen. Ik ga zeker op zoek naar dat verhaal van Toon Tellegen, dat klinkt helemaal goed!

Jij ook nog aan het vertellen? Vast wel anders kwam ik je hier niet tegen!

Groetjes, Karin
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: verhalen over de lente

Ongelezen bericht door Raymond »

Hoi Karin,

Kijk ook even (inmiddels is het bericht in het forum gezakt) naar het bericht van Peterine over Paasverhalen. Licht en donker.....misschien brengt dat je nog op een idee!

Groetjes, Raymond
Gebruikersavatar
annemargriet
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:51
Locatie: Eindhoven

Re: verhalen over de lente

Ongelezen bericht door annemargriet »

Hoi Karin,

Dat verhaal over koning Winter die maar niet wil wijken is waarschijnlijk het prentenboek 'Olle's skitocht' van Elsa Beskow. Olle krijgt nieuwe ski's, gaat ze proberen en komt dan Oom Rijp tegen, die alles d.m.v. zijn adem met rijp heeft bedekt. Hij mag van Oom Rijp mee naar het paleis van Koning Winter. Indrukwekkende taferelen. Later komen ze Vrouwtje Dooi tegen die de sneeuw en het ijs wil laten smelten, maar Oom Rijp jaagt haar weg. Uiteindelijk is het tijd voor de Lentefee en dan mag vrouwtje dooi alles schoonmaken. Misschien bedoelde je dit verhaaltje?
Het is verplichte literatuur voor vrije school ouders... :D vandaar dat ik hieraan moet denken...
Succes ermee! Hoe oud zijn de kinderen trouwens?

Groetjes, AnneMargriet.
Gebruikersavatar
karin
Berichten: 108
Lid geworden op: 20 jan 2010, 09:24

Re: verhalen over de lente

Ongelezen bericht door karin »

Klinkt leuk :-) Misschien, ik kan het me niet zo goed herinneren. Maar waarom lukt het de Lentefee dan om de winter te verjagen? Als ik dat weer weet, kan ik de rest van het verhaal wel zelf bij elkaar verzinnen... Ik weet niet hoe oude de kinderen zijn, het is open inschrijving. Kan van alles zijn tussen drie en elf, dat is wel een uitdaging.
Gebruikersavatar
annemargriet
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:51
Locatie: Eindhoven

Re: verhalen over de lente

Ongelezen bericht door annemargriet »

Hoi Karin,

Ik zal het laatste stukje van het boek overtypen. Het is echt voor kleine kinderen, maar misschien kun je er toch iets van maken wat voor oudere kinderen ook leuk is.
'...Pas bij het begin van de lente, toen Koning Winter met zijn hofhouding naar de noordpool. was vertrokken, kwam Vrouwtje Dooi. Maar toen deed zij flink haar best. Dat gaf heel veel nattigheid en het hielp nu niet of Olle en zijn broertje riepen: 'Ga toch heen, Vrouwtje Dooi, We vinden juist de sneeuw zo mooi!'
Ze had geen rust zolang ze ergens nog een beetje sneeuw vond. De regen stroomde neer, de verdorde bladeren van vorig jaar dwarrelden in de hoogte omdat ze zo hard bezemde en alle mensen moesten niezen. Wat was Olle boos op Vrouwtje Dooi!
Maar niet lang daarna, op een mooie zonnige dag, kwam de lentefee in haar lichte wagentje, getrokken door prachtige vlinders. Olle kon Vrouwtje Dooi, gekleed in een splinternieuw kleed, aan de slootkant zien staan om de lentefee te begroeten. En voor de eerste maal was Olle verzoend met Vrouwtje Dooi en dacht dat ze toch zo dom niet was. Als ze maar kon onthouden wanneer het haar tijd was om te komen!'
Uit: Olles skitocht - een prentenboek van Elsa Beskow, uitg. Christofoor.

Misschien heb je er iets aan. In ieder geval klopt t wel dat alle mensen moesten niezen in de tijd voor de lentefee kwam...
Succes met het verhaal! Groetjes, AnneMargriet.
Gebruikersavatar
annemargriet
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:51
Locatie: Eindhoven

Re: verhalen over de lente

Ongelezen bericht door annemargriet »

nog even aanvullen, dat het een oud boek is (1960 in Stockholm uitgegeven). Dat is ook aan de taal wel te merken. En toch zou je voor de lol het boek 'ns uit de bib kunnen lenen. Met die oude illustraties (ik denk dat het eerder van voor de 2e wereldoorlog is...), krijg je een Oma gevoel: de tijd staat stil. Lekker naar een verhaaltje luisteren en er hoeft verder niets. Erg ontspannend :)

Groetjes, AnneMargriet.
Gebruikersavatar
annemargriet
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:51
Locatie: Eindhoven

Re: verhalen over de lente

Ongelezen bericht door annemargriet »

nog even aanvullen, dat het een oud boek is (1960 in Stockholm uitgegeven). Dat is ook aan de taal wel te merken. En toch zou je voor de lol het boek 'ns uit de bib kunnen lenen. Met die oude illustraties (ik denk dat het eerder van voor de 2e wereldoorlog is...), krijg je een Oma gevoel: de tijd staat stil. Lekker naar een verhaaltje luisteren en er hoeft verder niets. Erg ontspannend :)

Groetjes, AnneMargriet.
Gebruikersavatar
Nico
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 okt 2012, 12:05
Locatie: Oud-Beijerland

Re: verhalen over de lente

Ongelezen bericht door Nico »

Het is zelfs van voor de Eerste Wereldoorlog! Oorspronkelijk verscheen het in 1907. Niet zo vreemd dat het nostalgische gevoelens oproept.

Met hartelijke groet,

Nico van Lent
Gebruikersavatar
annemargriet
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:51
Locatie: Eindhoven

Re: verhalen over de lente

Ongelezen bericht door annemargriet »

Leuk om te weten, Nico!
De taal is wel aangepast in 1960 denk ik zo, maar de illustraties zijn echt van die tijd. Doet ook wel wat Jugendstil-achtig aan in sommige van haar boeken, met die versier randen.
Ben benieuwd hoe je verhaal gegaan is, Karin!

Groetjes, AnneMargriet.
Gebruikersavatar
karin
Berichten: 108
Lid geworden op: 20 jan 2010, 09:24

Re: verhalen over de lente

Ongelezen bericht door karin »

Dag Annemargriet,

Het is heel goed gegaan! Ik heb alle verhalen die ik heb gekregen gelezen, was heel leuk en inspirerend. In eerste instantie wilde ik zelf iets verzinnen op basis van alles verschillende verhalen. Ik was er al mee bezig, maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor "the selfish giant" van Oscar Wilde. Dat verhaal had voor mij ook iets grappigs en dat heeft meestal mijn voorkeur. Dus heb veel lol gehad met het uitbeelden van de mopperige reus. Daarna een mooie lentewandeling gemaakt met de kinderen door een heemtuin. Het was een heel genoeglijke middag, ondanks de regen die onophoudelijk neerdrupte.

En laat die lente nu maar komen ;)

Groeten, Karin
Gebruikersavatar
annemargriet
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:51
Locatie: Eindhoven

Re: verhalen over de lente

Ongelezen bericht door annemargriet »

Hoi Karin, fijn dat het goed ging! En we zouden die lentefee natuurlijk kunnen roepen! Als we dat met z'n allen doen, moet het lukken! :D

Groetjes, AnneMargriet.
Plaats reactie