verhalen voor jongeren

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 139
Lid geworden op: 21 okt 2009, 18:38

verhalen voor jongeren

Ongelezen bericht door Frank »

Beste mensen,

Ik loop er elke keer weer tegenaan: welke verhalen vertel ik aan jongeren vanaf een jaar of 12? Telkens weer is het een lange zoektocht, waarop ik dan vaak geen echt bevredigend verhaal vind.
Daarom maar deze oproep. Welke verhalen vertellen jullie voor jongeren van 11/12 tot 16 jaar? Wat heb je al verteld en kon ze echt boeien? Graag zo concreet mogelijk.
Hopelijk kan ik zo - en de anderen met mij - een kleine verzameling opbouwen waar ik weer verder mee kan. Op deze manier hoop ik zelf in de toekomst ook wat makkelijker passende verhalen te herkennen.

Groet,

Frank
Gebruikersavatar
Herman Kruize
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2010, 06:40
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: verhalen voor jongeren

Ongelezen bericht door Herman Kruize »

Hoi Frank

Ik ben maar zo vrij geweest om een zelf geschreven verhaal toe te voegen.
Zoals bij alle doelgroepen, maar zeker in deze, zoek het in herkenbaarheid. En dat is dan je eigen weg zoeken, in opstand komen e.d.
Schelmen verhalen, broodje aap verhalen doen het vaak goed.
succes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rudolf Roos
Berichten: 134
Lid geworden op: 07 feb 2010, 13:17
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: verhalen voor jongeren

Ongelezen bericht door Rudolf Roos »

Hoi Frank,

ik denk zelf dat het bij tieners in het bijzonder begint bij de verwachtingen van je publiek. Velen zullen verhalen vertellen alleen kennen van de lagere klassen in de basisschool, ik ervaar dat er een andere sfeer ontstaat als je eerst zorgt dat ze het gevoel krijgen dat het leuk en interessant en niet voor kinderen is wat er gaat gebeuren.

Ik begin zelf vaak met een pakkende inleiding waarin ik aangeef dat ik voor veel leeftijden vertel, maar dat zij niet meer op de basisschool zitten en ik voor hen dus dezelfde verhalen vertel als voor volwassenen. Wat ik overigens ook doe!
Schrijft over verhalen vertellen op https://www.verhalenvertellen.nl
Writes about telling fairy tales at https://internationalstoryteller.com
Nico Herwig

Re: verhalen voor jongeren

Ongelezen bericht door Nico Herwig »

Dag Frank,

Goeie vraag, waar ik niet direct een heel concreet antwoord op heb. Jongeren in de leeftijdsgroep zoals jij noemt lijkt een homogene doelgroep, maar zo ervaar ik dat niet. Je zult je moeten verdiepen in de achtergrond van je publiek. Ik heb een paar keer een voorstelling gegeven op een scholengemeenschap voortgezet onderwijs. Van te voren ga ik dan in gesprek met de docenten. Daaruit krijg ik een globaal beeld van de leerlingen waaraan zij lesgeven. Zo kom ik dan tot de keuze van mijn verhalen en nog belangrijker, hoe ik de verhalen ga brengen. Wat erg goed werkt is als je een paar jongeren laat meedoen in je voorstelling. Het wordt dan veel meer hun verhaal. Spanning en humor doen het altijd goed, ook bij jongeren.
Gebruikersavatar
karin
Berichten: 108
Lid geworden op: 20 jan 2010, 09:24

Re: verhalen voor jongeren

Ongelezen bericht door karin »

Dag Frank,

Ik heb eens een hele serie avontuur/horror verhalen verteld voor 12 - 14 jarigen. Werkte als een trein, ze vonden het heel spannend en leuk. Had de verhalen ook naar deze tijd toe geschreven, daar reageert juist deze leeftijdsgroep ook heel positief op. Denk ook maar aan de series voor deze leeftijdsgroep: Twilight, Buffy the Vampire Slayer, Harry Potter etc. Ondertussen had ik heel veel moraal-lessen in de verhalen verwerkt, dat sloeg ook aan. Ik had de kinderen ook zelf verhalen laten maken en daarin viel het me ook op: uiteindelijk waren ze allemaal heel erg bezig met goed en kwaad, een heel heldere moraal. Misschien is het een tip om eens een paar workshops te doen met een groepje pubers, laat ze zelf verhalen maken, uitzoeken, etc. Dan kom je er vanzelf achter wat ze leuk vinden, en hoe dat aan kan sluiten bij verhalen die jou aanspreken. De kunst is denk ik om te beginnen met verhalen die ze herkennen, die aansluiten bij hun wereld, en ze van daaruit weer een stapje verder mee te nemen.

Succes!
Gebruikersavatar
reinhilde kwekkeboom
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2012, 08:50

Re: verhalen voor jongeren

Ongelezen bericht door reinhilde kwekkeboom »

Hoi Frank,

Ik ben net weer een beetje actief voor Amnesty en bedacht weer ja verhalen met iets extra's wil ik vertellen!
Ik las een verhaal in mijn documenten, welke ik ergens gehoord, gelezen heb:

Een moeder staat met haar zoontje in de rij van de supermarkt. Vóór haar in de rij staat een oude vrouw, achter haar staat een punker. Het zoontje schopt de oude vrouw tegen de schenen. Deze keert zich tot de moeder en zegt: "Mevrouw wilt u uw zoontje tot orde roepen?! Hij doet me pijn." Waarop de moeder antwoord: " Ik geef mijn kind een vrije opvoeding. Als hij u schopt is dat zìjn keuze."
Daarop kiept de punker een pak vla over de moeder heen en zegt: "Mevrouw, ik heb óók een vrije opvoeding gehad. Ik kies er nu voor om dit pak vla over u heen te gieten!"


en dacht Amnesty--vrijheid, ik ben gaan googelen en vond deze site:

http://www.heinpragt.com/multicultureel ... leving.php" onclick="window.open(this.href);return false;

korte verhalen over verschillende onderwerpen....
misschien heb je er wat aan.
groetjes Reinhilde
Laatst gewijzigd door reinhilde kwekkeboom op 02 dec 2012, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jointhehouse
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 nov 2011, 22:50
Locatie: Hoofddorp

Re: verhalen voor jongeren

Ongelezen bericht door Jointhehouse »

Beste Frank,

11/12 of 16 is echt een groot verschil, de beleving van het leven is echt anders op je 11e als op je 16e, en wat aanspreekt ook.

Ik herhaal waarschijnlijk een beetje wat anderen ook hebben gezegd, maar een korte reaktie:

- Sluit aan bij de leefwereld van een puber qua themas. Voor een jongen: stoer, sterk en slim (griezelverhalen/ontdekkingstochten/heldenverhalen etc.), voor een meisje: liefde/verliefd zijn, mooi zijn (sprookjes, liefdesverhalen); keuzes maken, ontdekken zijn ook mooie uitgangspunten.
- Steek oude verhalen in een mooi nieuw modern jasje: verras ze door een herkenbaar verhaal te nemen die in deze tijd is gezet.
- Humor en 'onverwachte wendingen' werkt altijd bij deze groep.
- Blijf jezelf, wees echt!

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes,
Jolanda
Plaats reactie