Verhalen over Noodlot en Fortuin.

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Werkgroep WVD

Verhalen over Noodlot en Fortuin.

Ongelezen bericht door Werkgroep WVD »

Noodlot en Fortuin spelen in vrijwel elk verhaal een rol. Eerst is er een probleem, de held lost het op en daarna leeft iedereen nog lang en gelukkig.
Maar als je verhalen zoekt waarbij het echt het centrale thema is, waar denk je dan aan?
Schrijf je suggestie hier op (klik op de knop 'antwoord' om dat te doen), dan hebben we tegen 20 maart hopelijk een hele lijst verhalen om uit te kiezen.
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verhalen over Noodlot en Fortuin.

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Laat ik als voorzitter van de Werkgroep WVD maar gelijk het goede voorbeeld geven en de spits afbijten. Hieronder de ideeën voor verhalen die ik tot nu toe had verzameld:

Verhalen uit de Decamerone van Bocaccio. Met name verhalen van de tweede dag 'waarin fortuin een wending neemt'.
Godfried Bomans - Het kleine koninkrijk

En onderstaande suggesties die ik heb gekopieerd van de Erwaseens-mailinglist (helaas zonder de oorspronkelijke afzenders):

Bij Allan B. Chinen overigens een mooi verhaal over "fortuin": "Fortuna en de houthakker" (In Nog lang en gelukkig. Sprookjes en de tweede levenshelft).

Gods and Thunderbolds van Guy the Labedoyere ,religion in Roman Britan verhaalt letterlijk over Fortuna and Fate

Succes allemaal, met het verzamelen van geschikte verhalen!
Melanie
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verhalen over Noodlot en Fortuin.

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Onderstaand verhaal had ik ook in mijn aantekeningen staan. Bron onbekend, ik geloof ook via de Erwaseens-lijst:

Lang geleden woonde er in een dorp in Noord-China een man die een prachtig paard bezat. Het paard was zo mooi dat de mensen het van kilometers ver uit de omgeving kwamen bewonderen. Ze zeiden tegen hem dat hij gezegend was met zo'n paard."Misschien", zei de man. "Maar wat een zegen lijkt, kan ook een vloek zijn".

Op een dag ging het paard er vandoor. Het was weg. De mensen kwamen vertellen hoe het hun speet dat hij zo'n pech had.

"Misschien", zei de man. "Maar wat een vloek lijkt, kan ook een zegen zijn".

Een paar weken later kwam het paard terug. Het was niet alleen. Het werd gevolgd door 21 wilde paarden. Volgens de wet van het land werden ze zijn eigendom. Hij was rijk met al zijn paarden.

Zijn buren kwamen hem gelukwensen met zijn voorspoed. "Waarachtig", zeiden ze. "Jij bent gezegend".

"Misschien", zei de man. "Maar wat een zegen lijkt, kan ook een vloek zijn".

Kort daarna probeerde zijn zoon -zijn enige zoon- één van de wilde paarden te berijden. Hij werd er afgeworpen en brak zijn been. De buren kwamen vertellen hoe het hun speet. Werkelijk, hij was vervloekt.

"Misschien", zei de jongen. "Maar wat een vloek lijkt, kan ook een zegen zijn".

Een week later reed de koning door het dorp. Hij ronselde iedere gezonde jongeman voor een oorlog tegen het volk uit het noorden. Het was een afschuwelijke oorlog. Iedereen uit het dorp die er heen ging werd gedood. Alleen de zoon van de man overleefde de oorlog. Vanwege zijn gebroken been.

Tot op de dag van vandaag zegt men in dat dorp: "Wat een zegen lijkt, kan ook een vloek zijn. Wat een vloek lijkt, kan ook een zegen zijn".
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verhalen over Noodlot en Fortuin.

Ongelezen bericht door Raymond »

Hoi WVD-ers,

Ik dacht nog aan een verhaal dat ik af en toe voorbij zie komen: De club van 100.
Het verhaal speelt met de combinatie noodlot en fortuin. Het staat vast wel op de website van de Verhalen Almanak.


Groet, Raymond
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verhalen over Noodlot en Fortuin.

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Voor wie nog worstelt met het zoeken naar een verhaal over Noodlot en Fortuin: je bent niet de enige! Op het forum van de internationale website voor World Storytelling Day verscheen onlangs een oproep van Roger Jenkins en er zijn inmiddels verschillende suggesties gedaan. Misschien heb je er iets aan:
http://www.freewebs.com/worldstorytelli ... ?page=last

Groetjes, Melanie
Plaats reactie