Hoe een vertelvoorstelling in de markt zetten

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
Herman Kruize
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2010, 06:40
Locatie: Groningen
Contacteer:

Hoe een vertelvoorstelling in de markt zetten

Ongelezen bericht door Herman Kruize »

Tot nu toe heb ik verteld in opdracht of een klein eenmalig vertelprogramma gebracht waar ik zelf de reclame voor deed. Ik heb nu een programma gemaakt dat ik op 3 april voor het eerst ga spelen in een bibliotheek en daarna wil ik met datzelfde programma de kleine zalen in, naar instellingen en bedrijven enz.

Mijn vraag; Hoe pak ik dat het beste aan? Hoe kom ik binnen bij kleine theaters en zalen? Hoe pak ik de marketing aan? Alle tips en ervaringen zijn van harte welkom waarvoor alvast bedankt!

Herman Kruize
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe een vertelvoorstelling in de markt zetten

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Herman,

De marketing van een vertelproduct vraagt tijd. Mijn ervaring is dat opdrachtgevers vaak, of al tot mijn netwerk behoren, of mijn gegevens van een ander uit mijn netwerk hebben. Terugkijkend op de jaren dat ik aan de weg timmer, herinner ik me op dat het kleine (maar constante) stappen geweest zijn. En dat vroegere opdrachtgevers vaak na vele jaren terugkomen, soms inmiddels in een nieuwe baan, op een andere plek. Waar ik nooit zo goed in ben geweest; Is het onderhouden van deze zakelijke contacten. Mijn advies is om voort te bouwen op je netwerk en bijvoorbeeld regelmatig een nieuwsbrief te versturen naar de mensen waar je eerder bij vertelde, zij weten wat je wel en niet kunt en als ze tevreden zijn, dan kun je ze wellicht warm maken voor een volgende stap in je ontwikkeling als verteller. Wees open naar ze, je hoeft er geen geheim van te maken dat je je als verteller aan het ontwikkelen bent, als ze tevreden over je zijn zullen ze waarschijnlijk enthousiast zijn over je nieuwe stappen. Ik denk dat het iets kan brengen je ontwikkeling te delen met mensen waar je al hebt vertelt, dat houd ze betrokken. (Ik zag bijvoorbeeld in de nieuwsbrief van Paul, dat hij niet alleen zijn vertelagenda bijhoudt, maar ook een passage wijdt aan zijn ervaringen tijdens de Verteldriedaagse workshop op Terschelling).
Ken ook je grenzen en neem alleen een volgende stap in het aanbieden van nieuwe producten als je zeker weet dat je het aankan.
Tot slot, het gebruik van sociale media is een goede manieren om in contact te blijven. Maak actief gebruik van Facebook en ga Twitteren!

Als je straks in de afstudeerfase van Leerroute 2 komt zal er uitgebreid aandacht besteedt worden aan de marketing van de solovoorstelling die in de afstudeerfase onder begeleiding wordt gemaakt.

Groet, Raymond
Gebruikersavatar
Herman Kruize
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2010, 06:40
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Hoe een vertelvoorstelling in de markt zetten

Ongelezen bericht door Herman Kruize »

Dank je wel Raymond voor je uitgebreide reactie.
Ik ben ingenomen met het idee van de nieuwsbrief en kwam het volgende artikel tegen. Een korte handleiding over hoe een nieuwsbrief er uit moet zien en waar het aan moet voldoen. Daarom bij deze!

http://naarvoren.nl/artikel/nieuwsbrief/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe een vertelvoorstelling in de markt zetten

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Vertellers,

Zojuist kreeg ik onderstaande e-mail van Frits Jongbloeds (Studio De Oorzaak). Wellicht een zinnige toevoeging aan de link van Herman.

Groet, Raymond



Beste klant of relatie van Studio De Oorzaak,

Misschien stuurt u al een nieuwsbrief naar uw relaties, misschien overweegt u dit te gaan doen. Zojuist kwam ik een video tegen over dit onderwerp, gemaakt door Aartjan van Erkel. Hij publiceert over commercieel schrijven voor internet en geeft daar ook lezingen over.
Eerder dit jaar heb ik een lezing van hem bijgewoond.

De video komt wat langzaam op gang, toch vond ik het zelf de moeite waard om even vol te houden en zijn tips en ideeën te beluisteren. De totale speelduur is ongeveer een kwartier.

http://www.schrijvenvoorinternet.nl/lan ... dernemers/" onclick="window.open(this.href);return false;

Studio De Oorzaak heeft geen zakelijke binding met Aartjan van Erkel. Ik geef deze tip uitsluitend omdat ik denk dat u uw voordeel kunt doen met de informatie die hij geeft.

Met vriendelijke groet,
Frits Jongbloets

Studio De Oorzaak
Plaats reactie