Verhalen vertellen en kinderen met ADHD, ADD, beelddenkers

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
Rudolf Roos
Berichten: 134
Lid geworden op: 07 feb 2010, 13:17
Locatie: Almere
Contacteer:

Verhalen vertellen en kinderen met ADHD, ADD, beelddenkers

Ongelezen bericht door Rudolf Roos »

Het valt me de afgelopen jaren op dat kinderen 'met een stempeltje', zoals ADHD, ADD, beelddenkers, etc. etc., vaak zo intens genieten van verhalen. Dat zijn vaak juist de kinderen die meer verhalen willen horen.

Herkennen jullie dat ook? Iemand enig idee hoe dit zou komen?

Ik vroeg me dit af op de Meester Ruud Facebook pagina, en een aantal vertellers kwam met reacties die me aan het denken zetten. Ben benieuwd naar jullie perspectief!
Schrijft over verhalen vertellen op https://www.verhalenvertellen.nl
Writes about telling fairy tales at https://internationalstoryteller.com
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 139
Lid geworden op: 21 okt 2009, 18:38

Re: Verhalen vertellen en kinderen met ADHD, ADD, beelddenkers

Ongelezen bericht door Frank »

Beste Rudolf,

Ik doe niet mee aan facebook en kan daardoor de reacties van anderen helaas niet lezen. Ik deel wel je ervaring, als oud-leerkracht in het speciaal basisonderwijs. Het is of je juist die zogenaamd onrustige kinderen kunt boeien met een verhaal. Ik mocht afgelopen week bij een kinderboekenweekvoorstelling nog meemaken hoe de juf een jongetje zuchtend op de bank neerzette terwijl hij zelf bleef tegenstribbelen en bokken tot ik begon. Juf zei zelfs tegen mij dat ze niet meer wist wat ze met hem moest. (Waar de jongen bij zat...) Vervolgens heeft hij bijna drie kwartier aandachtig naar me zitten luisteren. (Zou ze dat ook gezien hebben en hem een complimentje gegeven hebben?)
Hoe het komt is misschien meer voer voor psychologen. Ik denk nu maar even aan wat verschillende kinderen met ADHD me in de loop der jaren verteld hebben over wat er in hun hoofd gebeurt. Het komt allemaal neer op een wirwar aan binnenkomende geluiden en beelden. Volstrekt wanordelijk gaat dat daarboven tekeer. En zoals één jongen ooit heel indrukwekkend wist te tekenen: het kwam er bij hem allemaal door zijn mond weer uit, in een dikke, donkere stroom. Misschien is het zo dat bij het vertellen die warboel tot rust komt. Er staat één persoon voor je die voortdurend beelden voor je neerzet. Andere prikkels zijn er vaak maar weinig. Het kind kan in het verhaal eigen beelden neerzetten. Er wordt iets concreets gebracht waar je zelf in je hoofd bij mag schilderen. En er worden even geen eisen aan je gesteld, geen prestaties gevraagd, er is geen goed of fout, ook wel zo prettig.
Of misschien moet je het vergelijken wat bij veel van die kinderen gebeurt als ze achter de computer zitten. Dan kunnen ze vaak ook heel lang hun aandacht vasthouden. Misschien is wat wij bieden zo'n sterke prikkel, net als de beelden op het scherm, dat concentreren je wel lukt.
Allemaal gissingen. Maar het antwoord ligt niet bij ons allemaal. Ik kom van een vraaggerichte school en heb daar geleerd dat je je antwoord alleen kunt vinden door het aan die kinderen zelf te vragen. Dus: stap op ze af en interview ze hier eens over. Dat zou een heel mooi artikel op kunnen leveren. Ik interview graag mee!

Frank
Gebruikersavatar
Rudolf Roos
Berichten: 134
Lid geworden op: 07 feb 2010, 13:17
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Verhalen vertellen en kinderen met ADHD, ADD, beelddenkers

Ongelezen bericht door Rudolf Roos »

Boeiend om je uitgebreide reactie te lezen, Frank!

Even tussendoor: je kunt het commentaar van anderen op de Facebook-pagina van Meester Ruud gewoon lezen als je dat wilt. Kwestie van Facebooks vraag om je aan te melden beantwoorden met 'Sluiten'.
Schrijft over verhalen vertellen op https://www.verhalenvertellen.nl
Writes about telling fairy tales at https://internationalstoryteller.com
Gebruikersavatar
reinhilde kwekkeboom
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2012, 08:50

Re: Verhalen vertellen en kinderen met ADHD, ADD, beelddenkers

Ongelezen bericht door reinhilde kwekkeboom »

Ik sluit me helemaal bij Frank aan, wil toch nog één punt noemen: n.l. de groepsdruk en de druk van een gekregen etiket.
Vooral kinderen die snel overprikkelt worden omdat ze zo "open"zijn ( wat voor etiket zullen we het geven) voelen zich onveilig in een grote groep kinderen waar van alles van ieder verwacht wordt en ieder "zijn positie" heeft met de daarbij horende codes, van zo'n "open kind" is dat vaak druk, ongeconcentreerd, lastig, lak aan alles en de leerkracht die onbewust met die codes mee gaat omdat deze ook bij "de groep" hoort.( en daarnaast al ingefluisterd is door een collega van de groep daarvoor (vergaderingen) en daarom al met die ogen naar het kind kijkt. Ik denk dat je dit kunt doorbreken door bij iedere vergadering te beginnen met leuke dingen van het kind op te noemen en dan de punten te behandelen waar jij niet uit komt.) Een mooi gezegde vind ik: als je één vinger wijst naar de ander dan wijzen er altijd nog drie naar jezelf.
Dit geld ook voor verhalenvertellers:

Luistert zo'n hele groep gericht naar één verhalenverteller en zit het "overprikkelde" kind ook nog ergens veilig achteraan en richt de verteller niet expliciet de aandacht op hem/haar dan komt zo'n kind eindelijk tot rust, hij/zij hoeft zijn rol binnen de groep niet te spelen van druk, lastig kind.

Ik vind al die etiketten stigmatiserent, rolbevestigend die deze kinderen moeten blijven spelen want ze hebben toch.........vul maar in. Laten we weer over de kleur van mensen spreken, heerlijk al die variatie!

Wat leuk om leerkracht en/ of verhalenverteller te zijn daar wordt je continue tot groei uitgedaagt ;) !

Reinhilde
Gebruikersavatar
marijkewelten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 mar 2010, 12:42

Re: Verhalen vertellen en kinderen met ADHD, ADD, beelddenkers

Ongelezen bericht door marijkewelten »

Hoi Rudolf,

Ik werk al jaren in het Voortgezet Speciaal onderwijs en heb dezelfde ervaring als jij. Er staat ook wel een en ander over beschreven in orthopedagogische literatuur en dan gaat het mn om wat Frank al zei: de sterke prikkel. Het grappige is, dat onderwijskundigen vergeten dat een sterke prikkel kan bestaan uit een hele zachte stem, of een spanningsvolle stilte. Mijn ervaring is dat het de leerlingen ook echt stimuleert in de cognitieve ontwikkeling. Als ik samen met "gestempelde leerlingen":-) een verhaal maak over de eerste samenlevingen in Egypte, en ze mogen zelf creatief mee "tekeer" gaan (wel goed leiden), dan blijft de stof veel beter hangen. Nog mooier is als je ze iets mee kan geven van hoe je spanning in een verhaal zet (bijvoorbeeld met spanning/suspense), dan zul je eens zien hoe rustig deze kinderen plotseling kunnen praten!
En voor wat betreft het stempelen...... de stempel ADD, ADHD, zou alleen gebruikt moeten worden als samenvattend overdrachtlabeltje.... we koppelen daar veel te vaak standaard oordelen en handelingsadviezen aan. Hoe mooi is het als verschillende docenten/leerkrachten met verschillende insteek, verschillende resultaten behalen. Wat kunnen we dan nog veel van elkaar leren.
En inderdaad............ leerlingen kunnen je haarfijn uitleggen, waarom ze iets wel niet mooi of goed vinden; het ze vragen is dé manier!!

Leuke kinderen hè? Ik heb ze in de puberleeftijd, maar blijf het geweldig vinden om met ze te kunnen werken.

groet

marijke welten
Plaats reactie