Hoi,
De laatste tijd heb ik twee keer een geschreven verhaal bewerkt voor vertellen.... en ik heb ze vandaag allebei verteld bij Rudolf op school

Het ging goed, maar het is inderdaad een heel werk om zover te komen. Mijn tip: ga gewoon schrijven, in eerste instantie met het boek dicht. Stel je voor dat je staat te vertellen en volg dan de beelden in je hoofd. Ja, zo maak je er in feite een ander verhaal van. Maar dat moet ook. Geschreven verhalen KUN je niet in hun geschreven vorm vertellen is inmiddels mijn ervaring. Veel te veel detail, ingewikkelde woordkeuzes/grappen die voor een verteller ook niet relevant zijn. Toch is er iets in het verhaal dat je heel mooi vind, en dat je graag over wilt brengen. Daar gaat het dus om. Een richtlijn: als je een verhaal uitschrijft, is ongeveer 2,5 pagina tekst A4 al zo'n 15, 20 minuten vertellen.
en dan inderdaad veel vertellen. Dan merkt je vanzelf welke beelden goed werken, en die worden dan vanzelf sterker in je verhaal. Zo gaat het verhaal een eigen leven leiden..... en dan pas heb je 't echt omgezet.
Veel succes met bewerken, het is een uitdaging maar wel echt heel leuk om te doen.
Karin