gelezen boek omzetten in een vertelt verhaal

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
reinhilde kwekkeboom
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2012, 08:50

gelezen boek omzetten in een vertelt verhaal

Ongelezen bericht door reinhilde kwekkeboom »

Hallo vertellers ik wil vaker gelezen boeken inkorten tot een vertelt verhaal, nu blijf ik er maar tegenaan hikken en pak toch maar weer een verhaal van http://www.beleven.org/verhalen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik denk zelf dat ik moet starten met het eerst verkort na te vertellen en dan op mijn eigen manier uitbouwen......maar ik verzuip snel in details die ik dan weer zo mooi beschreven vind.....

Hoe doen jullie dit?, ik hoop dat jullie even mee willen denken om weer een nieuwe start te maken in mijn vertellers carrière ;)

alvast bedankt!
Reinhilde
Gebruikersavatar
Rudolf Roos
Berichten: 134
Lid geworden op: 07 feb 2010, 13:17
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: gelezen boek omzetten in een vertelt verhaal

Ongelezen bericht door Rudolf Roos »

Beste Reinhilde,

ik merk dat ik benieuwd ben naar waarom je dit wilt. Is een vertelling meer waardevol, als het een bewerking van een boek is?

Een geschreven boek bewerken tot een vertelling is een kunst op zich. Je kunt het volgens mij een beetje vergelijken met een boek bewerken tot een film.

Het lijkt alsof geschreven literatuur dicht bij orale literatuur ligt, maar dat valt soms behoorlijk tegen. Ik denk dat het eenvoudig lijkt, maar dat er niet veel mensen zijn die dat goed kunnen.

Ik zou zelf het boek lezen, en dan niet meer open doen, maar voor de structuur werken met een samenvatting / uittreksel van 't Internet. En dan mijn eigen beelden maken.

Ik ben benieuwd naar de tips van mensen die hier meer ervaring mee hebben.
Schrijft over verhalen vertellen op https://www.verhalenvertellen.nl
Writes about telling fairy tales at https://internationalstoryteller.com
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 139
Lid geworden op: 21 okt 2009, 18:38

Re: gelezen boek omzetten in een vertelt verhaal

Ongelezen bericht door Frank »

Beste Reinhilde,

Ik heb dit tot nu toe één keer gedaan. Niet echt veel ervaring dus, maar het resultaat doet het heel goed bij de kinderen.
Tips naar aanleiding van dat ene boek:
- Bepaal voor jezelf wat je het belangrijkste thema vindt.
- Schets voor jezelf de verhaallijn en bekijk heel kritisch wat absoluut erin zou moeten blijven om die lijn overeind te laten.
- Snijd flink in het aantal personages. In een boek zijn dat er vaak veel. Dit kan betekenen dat je er één of meer uit moet halen die je nou net zo leuk vond. Helaas.
- Laat het boek hierna zoveel mogelijk los. Vertel je eigen verhaal, zoals je dat anders ook doet.
Het gezegde 'kill your darlings' heb ik echt verschillende keren toe moeten passen. Zo'n lang boek past nou eenmaal meestal niet in een verteld verhaal.
Voordeel van een boek vind ik dat ik veel dialogen in staan en die kunnen je vertelling echt helpen. Sommige dialogen heb ik dan ook letterlijk overgenomen.
Succes en plezier ermee!

Frank
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: gelezen boek omzetten in een vertelt verhaal

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Reinhilde,

Wat ik over jouw vraag kon zeggen is inmiddels al opgemerkt door Rudolf en Frank…
Ik heb (in opdracht) wel eens een boek tot een vertelling verwerkt. Of een deel van een boek of lange verhalen (zoals King Arthur, de Nibelungen, Ilias) die in boekvorm verschenen waren. Mijn ervaring is ook dat je in feite helemaal opnieuw moet beginnen.
Hoofdthema bepalen voor jouw bewerking. Personages en gebeurtenissen laten verdwijnen, mooie vondsten om zeep helpen en aan je eigen beelden werken. Het gaat er per slot van rekening om een lang verhaal in een voorstelling te krijgen en je wilt ook niet, dat de luisteraars die het boek kennen, achteraf zeggen dat het boek beter was.

Als ik terugkijk, dan vind ik dat mijn bewerkingen steeds beter zijn geworden. Het is denk ik een kwestie van vaak doen. Misschien is een tip om het eerst een keer te proberen als studieopdracht voor jezelf en niet met het voornemen om er dan meteen mee op te treden.

Misschien een leuk idee om een kenner op dit gebied eens te vragen voor een workshop bij de Vertelacademie....

Veel plezier en succes!
Groet uit Berlijn, Raymond
Gebruikersavatar
reinhilde kwekkeboom
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2012, 08:50

Re: gelezen boek omzetten in een vertelt verhaal

Ongelezen bericht door reinhilde kwekkeboom »

Hoi Rudolf, Frank en Raymond
:D ja ik wil altijd meer!, ik lees ook zulke leuke boeken......

Rudolf, als jij een uittreksel van het internet haalt google je dan gewoon de titel van het boek in?

Het boek definitief dicht slaan en dan met het gelezen verhaal in je hoofd je eigen verhaal maken vind ik een goeie.... goed om je fantasie te prikkelen en te leren om bij de essentie te blijven: WAT wil ik eigenlijk vertellen. Bedankt Frank voor de overzichtelijke tips! Ik ga er mee aan de gang Raymond

Bedankt ;) Reinhilde
Gebruikersavatar
karin
Berichten: 108
Lid geworden op: 20 jan 2010, 09:24

Re: gelezen boek omzetten in een vertelt verhaal

Ongelezen bericht door karin »

Hoi,

De laatste tijd heb ik twee keer een geschreven verhaal bewerkt voor vertellen.... en ik heb ze vandaag allebei verteld bij Rudolf op school :-) Het ging goed, maar het is inderdaad een heel werk om zover te komen. Mijn tip: ga gewoon schrijven, in eerste instantie met het boek dicht. Stel je voor dat je staat te vertellen en volg dan de beelden in je hoofd. Ja, zo maak je er in feite een ander verhaal van. Maar dat moet ook. Geschreven verhalen KUN je niet in hun geschreven vorm vertellen is inmiddels mijn ervaring. Veel te veel detail, ingewikkelde woordkeuzes/grappen die voor een verteller ook niet relevant zijn. Toch is er iets in het verhaal dat je heel mooi vind, en dat je graag over wilt brengen. Daar gaat het dus om. Een richtlijn: als je een verhaal uitschrijft, is ongeveer 2,5 pagina tekst A4 al zo'n 15, 20 minuten vertellen.

en dan inderdaad veel vertellen. Dan merkt je vanzelf welke beelden goed werken, en die worden dan vanzelf sterker in je verhaal. Zo gaat het verhaal een eigen leven leiden..... en dan pas heb je 't echt omgezet.

Veel succes met bewerken, het is een uitdaging maar wel echt heel leuk om te doen.

Karin
Gebruikersavatar
karin w
Berichten: 113
Lid geworden op: 24 mar 2010, 18:40
Locatie: Soest

Re: gelezen boek omzetten in een vertelt verhaal

Ongelezen bericht door karin w »

Verteller Eric Borrias heeft vertelvoorstellingen n.a.v. boeken.
zoals Erik en het Klein Insectenboek, de koning van katoren, enz..
Erg knap vind ik het hoe hij van de boeken toch een mooie vertelvoorstelling maakt, die het verhaal goed weergeven. Kijken/luisteren naar zijn voorstellingen kunnen je misschien helpen? En wie weet als je hem benadert kan hij je tips geven?

Succes!
Karin
Plaats reactie