slot verhaal veranderen?

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
peterine
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 jan 2010, 19:12
Locatie: Uden

slot verhaal veranderen?

Ongelezen bericht door peterine »

Op dankdag voor gewas en arbeid wil ik het verhaal "de rijke bramenplukker" van Godfried Bomans gaan vertellen. Er zullen ook veel kinderen in de kerk zijn, het is een gezinsdienst. Het einde van dit verhaal loopt een beetje rottig af en ik wil zelf een ander eind verzinnen.
Gaan jullie hier ook wel eens vrijelijk mee om, mag dit zomaar en zo ja, heeft iemand wellicht ook ideeen voor een positief eind van dit verhaal.

Groet,
Peterine
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: slot verhaal veranderen?

Ongelezen bericht door Raymond »

Hoi Peterine,

Natuurlijk mag dat! Het is belangrijk dat een verteller een verhaal naar eigen hand zet en aanpast aan de doelgroep of het thema. (Met respect voor het verhaal, de cultuur waaruit het stamt of de eventuele auteur).

De Bramenplukker van Bomans heb ik ook wel eens verteld. Er waren weliswaar geen kinderen bij maar ik vond het einde toch te hard. In mijn versie heb ik de gebeurtenis aan het einde niet veranderd, maar heb ik geprobeerd ‘schoonheid en warmte’ in het slot te brengen. De warmte tussen bramenplukker en nachtegaal. De BP wordt wel opgehangen in de boom en de NG zingt ’s avonds een tak hoger speciaal voor hem zo mooi als hij nog nooit heeft gezongen (ze komen nu ook samen, eerder hoort de BP de NG alleen op afstand zingen).
Voor kinderen kan hij natuurlijk ook op water en brood in een kerker gesmeten worden... Het lijkt mij wel even zoeken naar een ander einde zonder de essentie van het verhaal geweld aan te doen.

(Bomans is trouwens nog wel auteursrechtelijk beschermd, maar dat lijkt mij voor een vertelling in een kerk zeker geen probleem).

Succes!
Ik ben benieuwd!

Groet, Raymond
Gebruikersavatar
Gottfrid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2010, 10:17
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: slot verhaal veranderen?

Ongelezen bericht door Gottfrid »

Ik geef Raymond gelijk. Verander gerust het einde, maar maak het niet te af of te romantisch. In veel verhalen gaan mensen dood, kinderen snappen dat wel en leren dat plaatsen naarmate ze ouder worden. De wereld is vol geweld, daar kun je kinderen lang niet altijd voor behoeden.

De Rijke Bramenplukker staat naar mijn idee voor een tere ziel die vol verwondering naar de wereld kijkt, maar die moet boeten voor zijn zienswijze in een maatschappij waar nut, roem, macht en rijkdom voorop staan. Dat element van moeten boeten voor zijn geloof/naïviteit kun je niet uit het verhaal weghalen, want het vormt de serieuze, 'harde' kern ervan. Maar in je taal kun je het wrede lot wel wat verzachten. Of juist in al zijn botheid laten staan, als contrast. Of eindigen met je eigen positieve commentaar op dit verhaal en het wrede eind.

Trouwens, in een kerk zijn alle kinderen en volwassenen toch goed op de hoogte van wat er met een andere rijke bramenplukker van 2000 jaar geleden is gebeurd?

groet,

Gottfrid van Eck
Gebruikersavatar
peterine
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 jan 2010, 19:12
Locatie: Uden

Re: slot verhaal veranderen?

Ongelezen bericht door peterine »

Hoi Gottfrid,
Helemaal mee eens wat je zegt. Het is ook ongetwijfeld mijn eigen schok over het einde, omdat ik helemaal meeging in de verwondering van de bramenplukker en er van uitging dat de mensen uit de stad ook geraakt zouden zijn.
Zelf heb ik op dit moment als einde bedacht dat het hem verboden wordt om in de stad zijn gezicht te laten zien op straffe van de dood door ophanging.
De bramenplukker wacht nog steeds op iemand zoals hij.

Groet,
Peterine Kooijmans
Plaats reactie