Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Vertellers,

Op 4 september vertel ik verhalen in de Joriskerk in Venlo t.b.v. een ontmoeting tussen Joden, Christen en Moslims (Voor wie meer wil weten, zie mijn speellijstje in het subforum Voorstellingen en festivals).

Na de pauze vertel ik het verhaal van Abraham (stamvader van drie religies). Dit verhaal heb ik voor een soortgelijke opdracht ooit bewerkt en dit ik waar de opdrachtgever mij op heeft geboekt.


Voor de pauze wil ik als een soort ‘warming-up’ of kennismaking (volks)verhalen uit de drie verschillende ‘religies’ vertellen waarin gelachen kan worden om het geloof, geestelijken of uitingen van geloof.

Voor de Joodse inbreng wil ik Rabbi verhalen vertellen voor de Islamitische inbreng verhalen over Moula Nasreddin (Hodja).

Christelijke verhalen met humor vind ik veel moeilijker om te vinden.
Wat ik heb is het verhaal van een blinde man die van de profeet Elia één wens mag doen, terwijl hij er drie heeft. (In een andere variant ontmoet hij niet Elia, maar God).

Verder bedacht ik wel eens grappige verhalen heb gehoord rondom Petrus aan de hemelpoort, maar ik herinner me er niet in….

De antichrist van Bomans viel mij nog in, maar deze vind ik te literair voor de gelegenheid.

En ik herinner me een verhaal uit de canon met de kleine c over een scheel heiligbeeld. Maar dit verhaal is erg mager.

Kortom; wie heeft er tips voor verhalen met humor uit de Christelijke traditie?

Alvast bedankt!
Groet, Raymond
rojewolf.nl

Re: Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Ongelezen bericht door rojewolf.nl »

Het verhaal Drie bijlen, over een man die zijn bijl verliest in het water, god om hulp vraagt, uitgedaagd wordt met een zilveren en gouden bijl ,maar eerlijke houthakker kiest toch zijn oude houten.Als beloning krijgt hij alle drie de bijlen..Houthakker rijk ,dus een mooie vrouw aan de haak..ook die valt in het water..god weer om hulp gevraagd.komt aan zijn touwladdertje weer naar beneden..Houthakker wordt weer uitgedaagd met prachtige vrouwen..Houthakker zegt bij de tweede al JA//God vraagt waarom hij gelogen heeft..Nou vorig keer dat ik eerlijk was, ging ik naar huis met Drie bijlen en nu...stel dat ik weer zo eerlijk zou zijn..?
Verder heeft Dario Fo in zijn Mistero Bufo ook geen heel hoge pet op wat Chtristenen doen in naam van het geloof.
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Hoi Raymond,

Leuke vraag. Het eerste wat bij mij opkomt is een verhaal dat ik zelf een keer verteld heb: Monulphus en Gondulphus - een verhaal over Karel de Grote. Ik vond het zelf wel humoristisch. Ik heb het vorig jaar beschreven op mijn blog en ik heb ook evt. het Duitse origineel voor je. (Link naar mijn blog: http://blog.babboes.nl/2011/07/vakantie ... ettus.html)
Karel de Grote was natuurlijk heel belangrijk voor het Christendom in zijn tijd en er zijn massa's verhalen over, dus wellicht kun je in die richting nog verder zoeken.

Nu ik dit schrijf moet ik ineens ook denken aan de Decamerone van Bocaccio. Daarin wordt nogal eens de draak gestoken met (ondeugende) monniken en priesters. Daar kun je misschien ook een geschikt verhaal vinden.

Succes ermee!
Groet, Melanie
Gebruikersavatar
peterine
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 jan 2010, 19:12
Locatie: Uden

Re: Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Ongelezen bericht door peterine »

Hoi Raymond,

Zoals gezegd, het boekje "De Gelukbenger" van Stephan de Jong. Ik denk dat je daar wel wat aan hebt.
Kijk ook eens op de site van Marianne Vonkeman "Sporen van God". Onder bv het kopje christendom en dan kerstverhalen, staan hele leuke verschillende kerstverhalen. Een Christelijk, Islamitisch en Chinees christelijk kerstverhaal.
Uit het boek Oude verhalen voor jonge kinderen (ook voor volwassenen) van Lois Rock staat een mooi spiritueel verhaal "De rivier".
En dan kun je nog zoeken tussen de joods chassidische verhalen, daar ken ik echter niet een van.
Dit was het wat mij zo te binnen viel. Succes!
Groet, Peterine
Gebruikersavatar
peterine
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 jan 2010, 19:12
Locatie: Uden

Re: Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Ongelezen bericht door peterine »

Nog een toevoeging, er zijn ook heel veel verhalen bekend over Rooms Katholieke heiligen. Die mensen zijn niet voor niets heilig verklaard. Bij elke heilige hoort een verhaal (waar of niet). Binnenkort komt er een boekje uit van iemand uit Vaals die heiligen beelden verzameld. Ik heb zijn verzameling gezien. Eerlijk gezegd wist ik niet wat ik zag, maar ja, ik ben nu eenmaal protestant :-) Tijdens het bekijken van zijn verzameling liep er een pastoor rond die het een en ander over sommige heiligen vertelde. Fantastische verhalen! Is vast ook wel wat over te vinden op internet.
Groet,
Peterine
Gebruikersavatar
reinhilde kwekkeboom
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2012, 08:50

Re: Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Ongelezen bericht door reinhilde kwekkeboom »

Hoi Raymond, wat een geweldig leuk programma lijkt me dit, balen dat ik zo ver weg woon.

Is Don Camillo iets? Kijk maar eens op
http://nl.wikipedia.org/wiki/Don_Camill ... ine_Wereld" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel plezier en succes
Reinhilde
Gebruikersavatar
Dick van der Pijl
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 mar 2010, 23:27

Re: Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Ongelezen bericht door Dick van der Pijl »

Ha Raymond
In het boeke humor van Paul Liekens
Staan zowie al drie verhalen die ke kan gebruiken
Het boekje is uitgegeven als ankertje
Succes
Gebruikersavatar
Stephan de Jong
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2012, 19:02
Locatie: Oudemirdum
Contacteer:

Re: Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Ongelezen bericht door Stephan de Jong »

Beste Raymond,
Bij deze een paar verhalen uit de christelijke traditie met humor.
Hopelijk kun je er wat mee,
Stephan

Eve and Adam
One day in the Garden of Eden, Eve calls out to God... "Lord, I have a problem!" "What's the problem, Eve?" "Lord, I know you've created me and have provided this beautiful garden and all of these wonderful animals, and that hilarious comedic snake, but I'm just not happy." "Why is that, Eve?" came the reply from above. "Lord, I am lonely. And I'm sick to death of apples." "Well, Eve, in that case, I have a solution. I shall create a man for you." "What's a 'man,' Lord?" "This man will be a flawed creature, with many bad traits. He'll lie, cheat, and be vainglorious; all in all, he'll give you a hard time. But, he'll be bigger, faster, and will like to hunt and kill things. He will look silly aroused, but since you've being complaining, I'll create him in such a way that he will satisfy your... ah, physical needs. He'll be witless and will revel in childish things like fighting and kicking a ball about. He won't be too smart, so he'll also need your advise to think properly." "Sounds great," says Eve, with an ironically raised eyebrow. "What's the catch, Lord?" "Yeah, well.... you can have him on one condition." "What's that, Lord?" "As I said, he'll be proud, arrogant, and self-admiring...So you'll have to let him believe that I made him first...So, just remember... it's our secret... Woman-to-woman!"


Waarom zo dom?
‘Toen de Heer Eva voor Adam had geschapen, was de laatste in de wolken en dus dankt hij God omdat hij Eva voor hem had geschapen. Hij zei: ‘Maar waarom hebt u Eva zo mooi en aantrekkelijk gemaakt?’ En de Heer zei: ‘Zodat je haar kunt liefhebben, mijn zoon.’ ‘En waarom hebt u haar zo attent gemaakt en dat ze graag voor mijn welzijn zorgt?’ ‘Opdat je haar kunt liefhebben, mijn zoon.’ Daarop zei Adam: ‘Maar heer, waarom hebt u haar zo dom gemaakt?’ ‘Opdat zij jou kan liefhebben, mijn zoon.’


Slechts een rib
God vraagt hoe Adam het heeft in het paradijs
Adam: Alle dieren hebben een maatje (de eekhoorn, de duif, de koe), ik zou ook een maatje willen hebben.
God zegt: Daar heb ik wel een oplossing voor. Ze heet ‘vrouw’. Ze is ongelooflijk mooi, aantrekkelijk, lief, doet alles voor je, maakt je huis schoon, zet je pantoffels klaar als je thuiskomt, doet de vuile was … wat je wilt.
Adam: Dat klinkt goed.
God: Er is wel wat aan verbonden. Het kost je een oog, een arm en een been.
Adam schrikt en vraagt of hij er een nachtje over mag slapen.
De volgende dag treffen ze elkaar weer en de vraag klinkt of Adam al een beslissing heeft kunnen nemen. 'Ja’, zegt Adam: ‘Wat krijg ik voor een rib?’

Een fenomenale zeurkous
Een vrome oude man bad vijf keer per dag, terwijl zijn zakenpartner nooit een voet in een kerk zette. Dit is het gebed dat hij bad op zijn tachtigste verjaardag.
‘O God. Sinds mijn kinderjaren is er nooit een dag voorbijgegaan zonder kerkbezoek ’s ochtends en zonder mijn gebeden op de vijf voorgeschreven tijdstippen. Niet één beweging heb ik gemaakt, niet één beslissing genomen zonder U daarin te kennen. En nu, op mijn oude dag, bid ik met verdubbelde ijver.
‘En hier ben ik, zo arm als een kerkmuis. En wat is er van mijn zakenpartner geworden ?
‘Hij drinkt en speelt, en zelfs nu hij een oude man is, gaat hij om met vrouwen van verdacht allooi en hij baadt in weelde. Ik vraag me af of er ooit een gebed over zijn lippen is gerold. Ik vraag U niet om hem te straffen, Heer, dat zou onchristelijk zijn. Maar zeg me eens, waarom toch gunt U hem alle geluk terwijl U mij zo onheus behandelt ?’
‘Omdat je zo’n fenomenale zeurpiet bent,’ zei God.

Gods wondere wegen
Jaren geleden ging een arme, maar vrome vrouw uit het zuiden van de Verenigde Staten op de knieën en bad hardop: ‘Lieve Heer, stuur me alstublieft een zak maïsmeel en wat verse groente.’ Eén van de kwajongens uit het dorp hoorde haar gebed en besloot een grap met haar uit te halen. Hij holde naar de stad, deed onderweg een paar boerderijen aan om groente te kopen en kocht toen in de stad een zak maïsmeel. Hij klom stiekem op het dak van haar huisje en liet het voedsel door de schoorsteen vallen. Het kwam neer voor de hongerige vrouw, die daar in gebed geknield lag. Ze sprong op en slaakte een vreugdekreet: ‘O Heer, U hebt mijn gebed verhoord.’ Toen rende ze de hele buurt rond om iedereen het grote nieuws te vertellen.
Dit ging de deugniet te ver. Hij lachte haar uit ten overstaan van iedereen en vertelde dat hij het voedsel door de schoorsteen had gegooid. De wijze vrouw antwoordde gevat: ‘De duivel mag dan het voedsel afgeleverd hebben, de Heer heeft het gestuurd!’
Gebruikersavatar
Maria Winter-Wolters
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 nov 2011, 22:17
Locatie: Ulm

Re: Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Ongelezen bericht door Maria Winter-Wolters »

Hoi!

Hierbij nog een kort verhaal met christelijke achtergrond:

An atheist was taking a walk through the woods, admiring all that the ‘accident of evolution’ had created. “What majestic trees! What powerful rivers! What beautiful animals!” he said to himself. As he was walking alongside the river he heard a rustling in the bushes behind him. He turned to look. He saw a 7-foot grizzly charge towards him. He ran as fast as he could up the path. He looked over his shoulder and saw that the bear was closing in on him. He ran even faster. He tripped and fell on the ground. He rolled over to pick himself up but saw the bear right on top of him, reaching for him with his left paw and raising his right paw to strike him.

At that instant the atheist cried out: “Oh my God!”
Time stopped.
The bear froze.
The forest was silent.
Even the river had stopped moving.

As a bright light shone upon the man, a voice came out of the sky: “You deny my existence for all of these years, you teach others that I don’t exist, and you even credit creation to a cosmic accident. Do you expect Me to help you out of this predicament? Am I to count you as a believer?”
The atheist looked directly into the light: “it would be hypocritical of me to suddenly ask You to treat me as a Christian now, but perhaps You can make the bear a Christian?”
“Very well”, said the Voice.
The light went out.
The river ran again.
And the sounds of the forest resumed.

And then the bear dropped his right paw… brought both paws together, bowed his head and spoke: “Lord, for this food which I am about to receive, I am truly thankful.”


Groetjes!
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Vertellers,

Voordat ik verslag zal doen van mijn ervaringen nog een korte aanvulling op bovenstaande verzameling verhaal ideeën, Stephan schreef nog in een mail: ….. “de rabbijnse verhaaltjes hebben een tegenhanger in de christelijke woestijnvaderverhalen. Beide groepen verhalen bieden een mengeling van humor en wijsheid.”
Google maar eens op woestijnvaderverhalen, heb ik ook gedaan!


Ontzettend bedankt allemaal voor jullie verhaalsuggesties en ideeën! Het is een inspirerende lijst geworden. Het smaakt naar meer!

Ik heb voor het vertelprogramma (voor de pauze) verhalen geselecteerd uit de Christelijke, Joodse en Islamitische traditie met humor rond geloof, geloven, god, profeten, ‘preken’ en geloofsbeleving.


Ik heb een aantal keren eerder verteld aan een gemengd publiek van Moslims in Christenen (en een keer waren er ook Joden bij). Dit gebeurde in een kerk, tijdens een Iftar maaltijd of tijdens een ‘ontmoeting.’ Al die keren merkte ik dat dit -ook al waren mensen bewust naar de activiteit gekomen- voor een aantal aanwezigen toch spannend was. Het ijs moest eerst gebroken worden.

Dus ik heb goed nagedacht over mijn opzet voor dit optreden, georganiseerd door de protestantse Gemeente in Venlo.
Ik heb het deel voor de pauze ingeleid door kort te zeggen dat verhalen de maatschappij/wereld spiegelen waarin we leven. Ik heb de polarisatie van de laatste jaren benoemd. En mijn voornemen om vanavond verhalen rond drie wereldgodsdiensten te vertellen om samen te kunnen en mogen lachen om het geloof. (In feite om een ander geluid te laten horen). Om de verbinding (overeenkomsten) niet alleen in de verhalen zelf te vinden maar ook in humor.

Verder vond ik het belangrijk om bij de start van de voorstelling de verhalen allereerst te verbinden met de Nederlandse maatschappij waarin we samen leven. En om even weg te gaan van de grote thema’s zoals het Palestijns-Israëlische conflict. Dus in mijn eerste verhaal wandelde Moula Nasreddin (Hodja) over de Straalseweg in Venlo, langs de Turkse Groenteboeren, Marokkaanse bakker en de Islamitische Slagerij. Daarop volgde een rabbi verhaal, dat ik heb ingeleid door aan te geven dat het een Joods verhaal is dat uit Polen stamt. Zo heb ik geprobeerd zowel Joden, Christenen en Moslims een plek te geven in (West) Europa/Nederland.

Inleiding en de volgorde van de eerste verhalen waren belangrijk. Waarbij is steeds meer de grenzen opzocht.
Nu zag het er bij de start naar uit dat er geen Moslims waren gekomen, maar alleen Christenen (Het zou kunnen dat er één Joodse mevrouw was). Waar ik van tevoren niet zo bij stil had gestaan is dat een kerk een openbaargebouw is, waar ieder moment mensen kunnen binnenlopen. Tijdens mijn laatste verhaal voor de pauze kwam er een man binnenlopen, die zo te zien van Turkse of misschien Arabische afkomst was, hij schoof in een kerkbank en ging luisteren. Dat was net op het moment dat in het verhaal Moula Nasreddin een Moskee bouwt op het graf van zijn Ezel. Ik besefte dat dit zonder de inleiding en context een ongelukkig moment kan zijn om in een verhaal te vallen. (Eerder heb ik tijdens een Iftar maaltijd een Marokkaanse man wel eens zien slikken, misschien zelfs schrikken, bij deze passage). Dus ik heb na het Moula verhaal nog snel het verhaal van Adam en de rib van Stephan (zie boven) erin gegooid. Ik meende, als er waarschijnlijk maar één Moslim in deze kerk is dan moet niet te laatste lach gaan over de meester van Moula die ook een moskee op het graf van een ezel gebouwd blijkt te hebben. Dan wil ik dat we de pauze ingaan door samen te lachen om de ‘Bijbelse’ Adam en Eva.

Na de pauze heb ik mijn eerder gemaakte Abraham verhaal verteld. Waarbij ik in de emotie van de personages gedoken ben. Vooral die van de beide vrouwen Sara en Hagar (Haadjar) die beiden een kind krijgen van dezelfde man. Een familiedrama.
Ik zag tijdens het vertellen dat de laatkomer geraakt was. Vooral toen Hagar -door Abraham met Ismaël (Ismail) achtergelaten in de woestijn- wanhopig van heuvel naar heuvel rende.

Het verhaal eindigde met het beeld van de beide zonen van Abraham, Isaak en Ismaël, die samen hun vader begraven in Hebron. En Hebron, de stad die nog steeds in het nieuws is, bracht het verhaal weer terug in het nu. Met een beeld van hoop aan de ene kant en de harde realiteit anno 2012 aan de andere kant.

De laatkomer kwam na de vertelling naar me toe, gaf mij een hand en vertelde dat hij een paar jaar geleden aan de Hadj naar Mekka had deelgenomen. En dat de herinnering aan de rituele omgang om de Kaaba die hij daar had gemaakt (die symbool staat voor het rennen van Hagar) door dit deel in het verhaal weer helemaal boven kwam.

Ik kreeg enthousiaste reacties op de avond van aanwezigen en organisatoren. Waar ik zelf enthousiast over was, was de humor en lichtheid voor de pauze in combinatie met de diepte en emotie na de pauze.


Tot slot, ik kreeg in de pauze nog een Adam en Eva verhaal terug verteld:
Adam leeft alleen in het paradijs en spreekt daarover met God, deze noemt de vrouw. Adam; wat is een vrouw? God legt uit en vertelt dat hij de poort uitmoet om Eva te vinden. Adam: Wat is een poort? Telkens noemt God begrippen die Adam niet kent en moet hij deze uitleggen. Tenslotte zal hij Eva in een grot vinden (wat is een grot?) Adam gaat op zoek naar Eva en vertelt God later enthousiast over de ontmoeting! Maar hij heeft toch nog een vraag aan God; “Wat is hoofdpijn?”


Bedankt allemaal voor jullie verhalen! Ik ga verder met zowel de humor verhalen als met Abraham!
Groet, Raymond



Klik rechtsonder dit bericht op 2 of op Volgende om het volgende bericht te lezen.
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Wat is het toch mooi om te lezen hoe verhalen mensen kunnen ontroeren en verbinden.
Ik moest ineens denken aan een ander verhaal - toevalig ook uit de Decamerone die ik al eerder noemde - maar nu niet humoristisch.

Een joodse wijze man krijgt de vraag welk geloof het ware is, het joodse, het Saraceense of christelijke. Hij vertelt daarop een parabel over een ring:
Een rijk en machtig man heeft een kostbare ring en besluit dat zijn oudste zoon de ring zal erven en dat de andere zoons tegen hem moeten opzien als een meerdere. Zo gaat de ring van generatie op generatie, en telkens erft de oudste zoon de ring én het aanzien van de familie. Totdat de ring na vele generaties in het bezit komt van een man met drie zonen. De oude vindt dat alle drie evenveel recht hebben op de ring en laat een knappe goudsmid twee ringen bijmaken die niet van de echte te onderscheiden zijn. Op zijn sterfbed roept hij de zoons om de beurt bij zich en geeft hen ieder een ring. Na zijn dood wil elk van de zoons zijn rechten opeisen. Als ze daarover ruzie krijgen halen ze als bewijs hun ring tevoorschijn. De ringen blijken zo op elkaar te lijken dat het vraagstuk over de erfenis onopgelost blijft en zo is het altijd gebleven.
En dit geldt ook voor de drie wetten die God aan de drie volkeren gaf. Ieder volk is ervan overtuigd dat het Zijn nalatenschap heeft geërfd, maar niemand weet wie er gelijk heeft.
(Decamerone dag 1, derde verhaal)

Groet,
Melanie
Gebruikersavatar
reinhilde kwekkeboom
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2012, 08:50

Re: Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Ongelezen bericht door reinhilde kwekkeboom »

Hoi Integer mens, wat mooi dat je dit met ons deelt en wat jammer dat ik er niet bij was!
Hartelijke groet Reinhilde
Gebruikersavatar
annemargriet
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 nov 2009, 10:51
Locatie: Eindhoven

Re: Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Ongelezen bericht door annemargriet »

Hoi Raymond!

Inspirerend wat je schrijft over je voorstelling! Heel indrukwekkend! Wanneer ga je deze voorstelling nog een keer doen? Laat je dat op het forum weten?

Heel veel goeds, AnneMargriet.
Gebruikersavatar
Gottfrid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2010, 10:17
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Ongelezen bericht door Gottfrid »

Hallo Raymond,

Leuk om je voorbereiding en verslag van de interreligieuze bijeenkomst in de Venlose Joriskerk te lezen en mooi dat er iets goeds uit/ in Venlo kan komen. Even geen harde oneliners die bepaalde groepen buitensluiten.

Ik denk dat je het voortreffelijk hebt aangepakt, de combinatie van humor en wijsheid, lichtvoetig voor de pauze en serieuzer na de pauze. Hoewel door elkaar gemengd ook goed kan, die verhalen zijn er volop. Lachen om Adam en Eva is een goede binnenkomer, want zij zijn - net als Abraham - in alle drie godsdiensten bekende (en dus gedeelde) figuren. Veel van die verhalen over Adam en Eva herken ik trouwens als joods, d.w.z. ik heb ze gevonden in bundels met joodse verhalen en moppen. (Hoewel Adam en Eva niet exclusief joods zijn, herken ik de joods manier van spot erin).
Het verhaal met de slotzin van Adam: 'Wat krijg ik voor een rib uit mijn lijf?' vertel ik zelf regelmatig. Maar ik voeg er aan het slot nog de grap aan toe, wanneer God zegt: 'Adam, dat is geen offer, maar een collecte!' Toch gaat God accoord met deze 'deal'. En vervolgens eindig ik met de joodse wijsheid: "God schiep Eva niet uit het hoofd van Adam, zodat zij over hem zou heersen, hij schiep haar ook niet uit Adams voeten, zodat hij haar zou vertrappen. Hij schiep haar uit zijn rib, dicht bij zijn hart." Zo krijgt de grap nog een wijs staartje.

Ik heb een dergelijk programma eens gemaakt voor een bijeenkomst in Leusden waarbij ik verhalen vertelde rond bepaalde feesten van de drie grote godsdiensten: Suikerfeest, Hadj (islam); Loofhuttenfeest en Chanoeka verhalen (jodendom) en St Nicolaas en St Maarten. Het zijn allemaal grappige, vrolijke verhalen. Feesten zijn sowieso een goede invalshoek, merkte ik. Die momenten (ver)dragen meer humor, dat geldt ook de christelijke feesten.

Bovendien ontdekte ik dat deze vrolijke feestverhalen mensen verbinden i.p.v. verdelen, want ze bevatten zachte humor. Geen harde humor die anderen kleineert of belachelijk maakt, maar milde zelfspot die de eigen (godsdienstige) groep een spiegel voorhoudt. Dus er kan gelachen worden om 'religieuze' grappen, omdat op die manier de spanning uit de lucht wordt gehaald. Het heilige wordt aards en daarmee even gerelativeerd. Wie beweert dat er in godsdiensten niet gelachen mag worden en alles altijd bloed(erige) ernst is, vergist zich dus. :lol: Maar dat hoef ik jou en de meeste andere verhalenvertellers niet te vertellen.

Mocht je nog es zo'n bijeenkomst hebben en op zoek moeten naar meer van zulke verhalen, laat het me weten. Ik deel graag de joodse, christelijke en islamitische verhalen die ik in de loop der jaren heb verzameld.

groet,

Gottfrid
:ugeek:
Gebruikersavatar
Gottfrid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2010, 10:17
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Ongelezen bericht door Gottfrid »

rojewolf.nl schreef:Het verhaal Drie bijlen, over een man die zijn bijl verliest in het water, god om hulp vraagt, uitgedaagd wordt met een zilveren en gouden bijl ,maar eerlijke houthakker kiest toch zijn oude houten.Als beloning krijgt hij alle drie de bijlen..Houthakker rijk ,dus een mooie vrouw aan de haak..ook die valt in het water..god weer om hulp gevraagd.komt aan zijn touwladdertje weer naar beneden..Houthakker wordt weer uitgedaagd met prachtige vrouwen..Houthakker zegt bij de tweede al JA//God vraagt waarom hij gelogen heeft..Nou vorig keer dat ik eerlijk was, ging ik naar huis met Drie bijlen en nu...stel dat ik weer zo eerlijk zou zijn..?
Verder heeft Dario Fo in zijn Mistero Bufo ook geen heel hoge pet op wat Chtristenen doen in naam van het geloof.
Het slot van je bijdrage is een beetje simplistich en cliché, Kees. Volgens mij gaat het bij zulke verhalen niet om hoge of lage petten van wat gelovigen (christenen, moslims, communisten e.d.) doen in naam van hun geloof. Dario Fo bestrijdt christelijke hypocrisie, dat klopt, maar heeft ook prachtige en grappige verhalen over de 12-jarige Jezus die kleiduifjes maakt en tot leven wekt.

Gottfrid van Eck
Laatst gewijzigd door Gottfrid op 11 sep 2012, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Vertellers,

Echt heel fijn om jullie reacties te lezen. En vooral om nieuwe input te krijgen in de vorm van suggesties, ideeën of verhalen. Of een nieuwe kijk.
Ik ga hier mee verder. Maar er is nog wat denkwerk wat betreft de vorm nodig. Bovendien hebben Helga (gitariste) en ik eerst nog de première van de Nibelungen (staat in het forum Voorstellingen en festivals).

Vertel ik weer in bv. een kerk, dan laat ik het weten!
Groet, Raymond
Gebruikersavatar
mia verbeelen
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2009, 10:40
Locatie: Berchem
Contacteer:

Re: Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Ongelezen bericht door mia verbeelen »

Ik las zojuist je zoektocht naar verhalen en het verslag van je voorstelling. Geweldig, zeg. Mooie verhalen. Jammer dat ik het nu pas zie. Volgende keer denk ik mee.
Gebruikersavatar
peterine
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 jan 2010, 19:12
Locatie: Uden

Re: Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Ongelezen bericht door peterine »

Hoi Raymond,
Wat mooi om te lezen wat je van de avond hebt gemaakt! Heel bijzonder!
Ben benieuwd naar je Abraham verhaal. Zelf ben ik nu bezig met Abraham en Sara, maar dan vanuit de context van het ouder worden. Het gevoel dat je uitgerangeerd bent wanneer je op leeftijd komt en dat er dan toch nog dingen mogelijk zijn.
Groet, Peterine
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Vertelles,

Alied Verdonk belde mij net op, ze had deze oproep gezien en vertelde mij aan de telefoon een verhaal dat haar vader vroeger (in het Fries) altijd vertelde:

“Een Friese boer had er nogal op los geleefd, zijn einde naderde en hij maakte zich grote zorgen. Zijn knecht gaf hem een advies; Neem aan haan mee! Voordat hij stierf stopte hij de haan onder zijn jas. Aangekomen bij de hemelpoort versperde Petrus hem de toegang. De boer haalde de haan te voorschijn en zei tegen Petrus; Ken je deze nog!”


Ik moest er erg om lachen. :lol: Mocht het kwartje niet vallen, dan is het wellicht een goed idee, ter opfrissing, het Nieuwe Testament nog eens te lezen. :D

Fijne zondag! Groet, Raymond


Ps. Peterine; het verhaal is inderdaad een mooie metafoor voor ouder worden! Wat zit er toch veel in deze verhalen...
Gebruikersavatar
peterine
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 jan 2010, 19:12
Locatie: Uden

Re: Verhalen gezocht; 'Christenen kunnen lachen om hun geloof'

Ongelezen bericht door peterine »

Helemaal mee eens Raymond!
Plaats reactie