inschrijven kamer van koophandel?

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
peterine
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 jan 2010, 19:12
Locatie: Uden

inschrijven kamer van koophandel?

Ongelezen bericht door peterine »

Vanmorgen onderzocht of ik me moest laten inschrijven bij de kamer van koophandel. Blijkt het gezien mijn huidige inkomen helemaal niet nodig te zijn. Pas wanneer je als verteller tussen de 3000 en 5000 euro per jaar verdient, is het raadzaam om je te laten inschrijven. Na nog meer onderzoek blijkt dat het voor mij op dit moment ook helemaal niet raadzaam is, omdat ik veel in kerken vertel. Wanneer ik mij zou inschrijven, komt er het hele btw verhaal bij kijken en word ik duurder voor kerken of te wel onbetaalbaar. Bovendien is dan de administratieve rompslomp voor kerken weer groter.
Cursus boekhouden is ook (nog) niet nodig. Wel alle inkomsten en uitgaven opgeven. Na aftrek van alle uitgaven moet ik dan nog 33% belasting over de inkomsten betalen. Zo gaat het er dit jaar uit zien. Misschien handig om te weten voor mensen die ook nog niet zoveel verdienen met het vertellen.
Peterine
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: inschrijven kamer van koophandel?

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Hoi Peterine en meelezers,

Het een sluit het ander niet uit. Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel betekent niet automatisch dat de belastingdienst jou voor de inkomstenbelasting als ondernemer ziet. Toen ik zelf begon met vertellen heb ik me wel ingeschreven bij de KvK, maar het eerste jaar heb ik mijn inkomsten gewoon als particulier opgegeven als bijverdienste (meer was het ook niet ;-))
En hoewel we het vaak over "de belasting" hebben, zijn BTW en inkomstenbelasting twee heel verschillende dingen, die in principe niets met elkaar te maken hebben.

BTW bereken je aan de "eindgebruiker" over de door jou geleverde diensten. Dit is voor jou geen inkomen, maar moet je afdragen aan de belastingdienst. In jouw geval voor de kerken bereken je eigenlijk ook al BTW, alleen staat dit niet op je rekening: je tarief is een all-in bedrag. Omdat je particulier bent, draag je ook niets af.
Wanneer je bedrijven als opdrachtgever krijgt, vinden die het waarschijnlijk wel fijn als er BTW op de rekening staat, want die kunnen zij terugvorderen bij de belasting.

BTW berekenen betekent dat je dit ook bij de belasting opgeeft en moet afdragen, maar zelfs dat loopt nog niet zo'n vaart: er bestaat namelijk de kleine ondernemersregeling. Die houdt in dat je, zolang je onder een bepaald totaalbedrag aan BTW zit (ca €1800 per jaar), dat niet hoeft af te dragen. Als verteller hoef je vanaf 1 juli (net als voor 2011) maar 6% BTW te rekenen, dus reken maar uit hoeveel je moet verdienen voor je aan die 1800 euro komt!(En daar mag je de BTW van de kosten die je gemaakt hebt nog eens van aftrekken.)

Je bent als ondernemer wel voor de belasting verplicht een goede administratie bij te houden, maar dat is gewoon een opsomming van je inkomsten en uitgaven met bijbehorende BTW-bedragen. Dat is niet echt moeilijk en kan ook gewoon in excel.

Zover ik weet is het zelfs zo dat je niet per se als ondernemer je inkomstenbelasting hoeft in te vullen, terwijl je wel als ondernemer je BTW verrekent. Ik heb zelf voor 2008 als particulier mijn opgave inkomsten gedaan, met vertellen als bijverdienste, en in hetzelfde jaar als (startend) ondernemer BTW aangifte gedaan (en zelfs geld terug gekregen i.v.m. investeringen in bv. printer en telefoon voor zakelijk gebruik).

Het nadeel van inschrijven bij de Kamer is dus dat je een (BTW)administratie moet gaan bijhouden. Het heeft echter ook voordelen: je kunt zakelijke opdrachtgevers een BTW-rekening geven en je kunt zelf voordeel hebben van zakelijke regelingen (teruggave BTW, maar ook gebruik maken van bepaalde leveranciers - zoals de Makro - of aanbiedingen die alleen gelden voor bedrijven.) Bovendien draagt het bij aan een professionele uitstraling, samen met evt. website, visitekaartjes e.d., die er hopelijk ook weer voor zorgt dat je vaker gevraagd wordt om te vertellen. En mocht je vertelwerk langzaam maar zeker uitgroeien tot "echt werk", dan heb je alles al geregeld.

Voor mij wegen die voordelen voldoende op tegen de kosten (paar tientjes) en moeite (administratie), maar dat moet ieder voor zich beslissen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,
groetjes,
Melanie
Gebruikersavatar
peterine
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 jan 2010, 19:12
Locatie: Uden

Re: inschrijven kamer van koophandel?

Ongelezen bericht door peterine »

Hoi Melanie,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb daar zeker wat aan. Ik weet niet wat ik het beste kan doen. De medewerker van de kamer van koophandel zei dat het helemaal niet nodig was en zo ook een financieel adviesbureau.
Voor de kerken vraag ik nog kleine bedragen, want ik merk dat bedragen boven de 150 euro al snel afschrikken. Zeker bij gemeenten die krap bij kas zitten, dus dat hou ik voorlopig zo, want ik wil mijzelf niet uit de markt prijzen. Ik begin eigenlijk net.
Hoe doen anderen dit bij non profit organisaties?
Wanneer ik dit verhaal van jou zo lees dan denk ik dat ik er nog eens opnieuw naar ga kijken.
Groet,
Peterine
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: inschrijven kamer van koophandel?

Ongelezen bericht door Raymond »

Beste Peterine en andere ondernemende Vertellers,

Op de website van de Rabobank staan 5 belastingtips voor startende ondernemers. Ook de ‘kleinondernemersregeling’ (KOR) die Melanie hierboven noemt komt aan de orde. (Let op: de getallen die genoemd worden betreffen het belastingjaar 2012).

Reagerend op jouw e-mail Peterine.; Nu betaal je ondanks je bescheiden omzet 33% inkomstenbelasting over je winst. Als beginnend ondernemer (er vanuit gaand dat je aan de voorwaarden voldoet) is de kans groot dat je aftrekposten groter zijn dan de te betalen belasting. Je hoeft dan dus geen inkomstenbelasting (en waarschijnlijk premie Volksverzekeringen) af te dragen!

Aanhakend op het heldere verhaal van Melanie over btw. Zolang je gebruik kunt maken van de KOR mag je de btw die je bij kerken in rekening brengt “houden”. En als jij dat weet kun je daar bij het bepalen van je honorarium rekening mee houden.

Klik op de website van de Vertelacademie ook eens op de menubalk bij Zelfstudie en klik vervolgens op de Ondernemende verteller.


Tip: zoek de juiste boekhouder. Bij voorkeur iemand die zelf ook als ZZP-er (Zelfstandige Zonder Personeel) werkzaam is en bij voorkeur iemand die meer artiesten als klant heeft. Zelf vind ik het fijn een boekhouder te hebben die verder kijkt dan de getallen alleen.

Laatste Tip: (belasting)regels veranderen voordurend. Dus ook de regelingen die in dit onderwerp beschreven worden kunnen veranderen. Blijf geïnformeerd. Een goede boekhouder zal je hier ook bij helpen.

Mijn idee m.b.t. dit thema is altijd; Het is niet de vraag of je als ZZP-er moet gaan werken, maar wanneer. (Overigens kun je ook gedurende een lopend belastingjaar met terugwerkende kracht tot 1 januari van dat jaar zelfstandig worden).


Houd je ons op de hoogte van je speurtocht?

Groet, Raymond
Gebruikersavatar
marcoholmer
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 okt 2009, 12:25
Locatie: Bremen (D)
Contacteer:

Re: De Status van een verteller

Ongelezen bericht door marcoholmer »

De professionele status van een verteller in de loonbelasting heeft niet veel te maken met de omzetgrootte of met de BTW maar vooral met de hoeveelheid tijd die je steekt in je verteller zijn en het aantal opdrachtgevers dat je hebt. Dat zijn namelijk de kriteria voor een Verklaring Arbeits Relatie Winst uit onderneming (Een VAR-WUO in de wandelgangen).
Die verklaring is bepalend of je als Artiest-verteller een zelfstandige ondernemer bent of dat je net als net als beroepssporters een Gageverklaring moet afgeven aan de opdrachtgever en op grond daarvan voor de duur van je optreden in loondienst bent.
(Zie ook mijn iets uitvoeriger bericht in de afdeling De ondernemende verhalenverteller van het vertelforum)

Als je geen VAR-WUO hebt ben je (voor je artiest zijn) in loondienst en heb je dus ook niets met de BTW van doen.
Geef je daarnaast nog cursussen of ontplooi je andere activiteiten, dan hangt het af van het soort dienst of product dat je levert. De vraag of je btw-plichtig bent, staat los van de vraag of de Belastingdienst je als ondernemer beschouwt voor de inkomstenbelasting. Ook freelancers die geen inkomstenbelasting betalen omdat hun freelance-inkomsten worden beschouwd als afkomstig uit 'overige werkzaamheden', kunnen btw-plichtig zijn.
Lessen en workshops aan erkende beroepsopleidingen zijn bijvoorbeeld BTW vrijgesteld. Workshops van buitenstaanders op Basischolen in veel gevallen weer niet vrijgesteld.
Daarvoor moet je op de website van de belastingdienst kijken of een boekhouder vragen.
Wanneer je gebruikt maakt van de KOR (De kleine ondernemers regeling) dan moet je ook die BTW op je rekeningen zetten. (En ervoor zorgen dat je onder de limiet blijft anders moet je aan het einde van het jaar alsnog de btw afdragen). Eén van de voorwaarden voor de KOR is dat je een BTWadministratie voert.

Wanneer je maar af en toe freelance workshops of andere activiteiten bedrijft dan kan het zijn dat je inkomsten vallen onder "inkomsten uit overig werk" daarover zegt de belastingdienst zelf het volgende:

"Als er geen sprake is van ondernemerschap of van een dienstbetrekking, maar als u wel werkzaamheden verricht die rendabel zijn, geniet u inkomsten uit overig werk. U bent dan bij ons bekend als 'resultaatgenieter'. Uw resultaat wordt berekend alsof u ondernemer bent. U kunt de kosten die u maakt voor deze werkzaamheden aftrekken. Kosten met zowel een zakelijk als een privé-element kunt u niet of beperkt aftrekken. Voor zaken als de aanschaf en het gebruik van een auto, het uitvoeren van werkzaamheden en de aanschaf en het gebruik van een pand, gelden dezelfde regels als voor ondernemers. U hebt geen recht op bepaalde faciliteiten, zoals de zelfstandigenaftrek of de investeringsaftrek. U hoeft geen administratie bij te houden van uw opbrengsten en kosten uit overig werk. U bent wel verplicht gegevens over deze opbrengsten en kosten op aanvraag en bij controle te verstrekken. Het is dus belangrijk dat u deze gegevens bewaart. Onder deze gegevens vallen bijvoorbeeld (kassa)bonnen, facturen, kwitanties en rekeningoverzichten van uw bank. Ook een berekening van de afschrijving van een bedrijfsmiddel hoort hierbij."

Veel succes met vertellen en uitzoekend

Marco Holmer
Plaats reactie