Vraag: vertellen voor ouderen

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
Maria Winter-Wolters
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 nov 2011, 22:17
Locatie: Ulm

Vraag: vertellen voor ouderen

Ongelezen bericht door Maria Winter-Wolters »

Hoi!

Ik wil graag verhalen vertellen voor ouderen, maar ik vind het lastig om te bedenken wat voor soort verhalen deze doelgroep aanspreekt. Heeft iemand tips, ideeën, ervaringen? Ik hoor het graag!

Groetjes Maria
Gebruikersavatar
marin
Berichten: 49
Lid geworden op: 27 jan 2011, 22:47
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vraag: vertellen voor ouderen

Ongelezen bericht door marin »

Hoi Maria,

Heb je het hier over (mentaal) gezonde ouderen, of gaat het om mensen met Alzheimer(, of andere vormen van dementie)?

In het tweede geval heb ik zelf nog geen ervaring, maar wel een aantal gesprekken daarover gevoerd met mensen uit dat werkveld. Die maakten me duidelijk dat hun ouderen vooral op zoek waren naar kleine verhaaltjes over hun kindertijd, vol priktollen, hoepelen en diefje met verlos, over schrijven op een leitje met een griffel en zo.

Aan (mentaal) gezonde ouderen heb ik al wel een paar keer mogen vertellen. Ze vonden mijn sprookjes en sprookjesachtige verhalen hartstikke leuk, mits ik ze niet al te lang maakte en extra duidelijk articuleerde, zodat ze hun minder wordende gehoor eventueel konden compenseren met liplezen (vandaar dat mijn snor eraf is)
Uhm,... leuke bijkomstigheid voor jou; extra langzaam vertellen helpt ze ook :)

Achteraf had ik het gevoel, dat mijn verhaal keuze minder belangrijk was, dan het feit dat ik ze serieus nam als weldenkend medemens.

Ze vonden het ook duidelijk heerlijk, toen ik ze na een kopje koffie uitnodigde om hun verhalen aan MIJ te vertellen.

IK vind het heerlijk publiek!
Gebruikersavatar
Herman Kruize
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2010, 06:40
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vraag: vertellen voor ouderen

Ongelezen bericht door Herman Kruize »

Dag Maria,

Ik heb laatst verteld aan licht dementerende ouderen.
Belangrijk daarbij was herkenbaarheid. Als het mogelijk is verwerk herkenbare dingen van vroeger in je verhaal of vergelijk nu met vroeger. Probeer het och ja, zo was het gevoel op te roepen. Zoek het in korte verhalen zonder laagjes, flashbacks of moeilijke plotwendingen. Spreek duidelijk en goed gearticuleerd.
Ik heb verteld met een muzikante, die herkenbare liedjes van vroeger speelde. Was een succes, men zong spontaan mee. Wees niet te bang overigens om een pittig verhaal te vertellen, het zijn ouderen geen kinderen.

succes!
Gebruikersavatar
Herman Kruize
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2010, 06:40
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vraag: vertellen voor ouderen

Ongelezen bericht door Herman Kruize »

Dag Maria,

Nog een tip, eigenlijk ook wat Marin zegt, maak eerst kennis met je publiek.
Ouderen willen graag eerst even aan je wennen, vragen stellen, zelf iets vertellen.
Ze vinden het ook fijn, als je daarna even blijft napraten en luistert naar hun verhalen.
Het is een soort van fade-in, fade-out principe.
nogmaals succes.
Gebruikersavatar
reinhilde kwekkeboom
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2012, 08:50

Re: Vraag: vertellen voor ouderen

Ongelezen bericht door reinhilde kwekkeboom »

Hoi Maria,

Ik denk dat bejaarden vaak sprookjes over bloemen, moeder aarde leuk
vinden, kijk maar eens op http://www.beleven.org" onclick="window.open(this.href);return false;
Typ onder het kopje "zoeken" "moeder aarde sprookjes" Wie weet gaat je hart
van een verhaal sneller kloppen, dan zit je goed!

Succes! Reinhilde
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vraag: vertellen voor ouderen

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Ik heb niet veel ervaring met vertellen aan ouderen, maar die paar keer dat ik het heb gedaan, vertelde ik o.a. het verhaal over ridder Gawijn en Ragnell. Dat bleek een schot in de roos. De centrale vraag in het verhaal - "wat willen vrouwen nou echt" - maakt achteraf de tongen wel los !
Je hebt te maken met mensen met veel levenservaring en een dubbelzinnige opmerking kunnen ze ook wel waarderen ;-)

Groetjes, Melanie
barbara

Re: Vraag: vertellen voor ouderen

Ongelezen bericht door barbara »

Streekverhalen worden ook altijd erg gewaardeerd!
groet
Barbara
Gebruikersavatar
Maria Winter-Wolters
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 nov 2011, 22:17
Locatie: Ulm

Re: Vraag: vertellen voor ouderen

Ongelezen bericht door Maria Winter-Wolters »

Bedankt voor alle tips! Ik ga eens wat dingen uitproberen :)
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vraag: vertellen voor ouderen

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Maria en anderen,

Eerder stond er op het forum een onderwerp van Barbara die een verhaal zocht voor ouderen over
de grote schoonmaak (nu in het archief).
En een onderwerp over het vertellen aan mensen met dementie n.a.v. het boek met verhalen van Desiree van Keulen. (ALLE LINKS OPENEN IN EEN NIEUW VENSTER)

En tot slot, als het om het vertellen zelf gaat; Verscheen er een Tips en Tricks van de Vertelacademie over het vertellen aan senioren, geschreven door Marco Holmer.

Succes!
Groet, Raymond


Ps. Voor wie ideeën heeft, er staat op het Vertelforum ook nog een oproep van Karin over ideeën voor verhalen over de toekomst…..
Gebruikersavatar
Maria Winter-Wolters
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 nov 2011, 22:17
Locatie: Ulm

Re: Vraag: vertellen voor ouderen

Ongelezen bericht door Maria Winter-Wolters »

Hoi!

Ik wil jullie nog bedanken voor de tips n.a.v. mijn vraag over vertellen voor ouderen. Twee weken terug heb ik twee keer een verhaal verteld voor ouderen in een verzorgingshuis. Zij leken hiervan te genieten (afgezien van de mopperende vrouw die haar gehoorapparaat niet in gedaan had en enkele die in slaap vielen). Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Italiaans verhaal, wat lijkt op het verhaal van Vrouw Holle.

Groetjes Maria

Om de volgende reactie te lezen; klik rechtsonder dit bericht op 2 of op Volgende.
Gebruikersavatar
reinhilde kwekkeboom
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2012, 08:50

Re: Vraag: vertellen voor ouderen

Ongelezen bericht door reinhilde kwekkeboom »

Wat leuk te horen Maria!
Wat ben je lekker aan het vertellen op verschillende plekken, je inspireert!

Hartelijke groet Reinhilde Kwekkeboom
Plaats reactie