verhalen over 'toekomst'

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
karin
Berichten: 108
Lid geworden op: 20 jan 2010, 09:24

verhalen over 'toekomst'

Ongelezen bericht door karin »

Hallo,

Ik ben op zoek naar verhalen voor kinderen die iets te maken hebben met het thema 'toekomst'. Kent iemand daarover passende verhalen? Niet zozeer science fiction, maar meer over maar meer over groter worden, wat wil je voor de toekomst, hoe zal het in de toekomst zijn, heb je eigenlijk wel eens nagedacht over de toekomst? Dat soort dingen. Lijkt me een leuk thema, maar om eerlijk te zijn heb ik nog geen verhalen gevonden die erbij passen. Iemand een idee, ter inspiratie?

Alvast bedankt, Karin
Wendydejg

Re: verhalen over 'toekomst'

Ongelezen bericht door Wendydejg »

Hoi Karin,

Als invaljuf op een basisschool heb ik al meerdere malen in verschillende groepen het verhaal van de drie bomen verteld. Een echte aanrader. ' Het verhaal van de drie bomen' is als boek verkrijgbaar.Op internet is ook een powerpoint van het verhaal te vinden. Drie bomen weten wat zij in de toekomst willen worden...... Zal hun wens uitkomen?

http://www.youtube.com/watch?v=8K-5d6Qridg" onclick="window.open(this.href);return false; (powerpoint)
Vertelling van de drie bomen; Rien van den Berg (boek)

Veel vertelplezier!!

Groetjes,

Wendy
Gebruikersavatar
karin
Berichten: 108
Lid geworden op: 20 jan 2010, 09:24

Re: verhalen over 'toekomst'

Ongelezen bericht door karin »

Heee, wat leuk! Da's een goede tip, dankjewel!

Karin
Gebruikersavatar
Stephan de Jong
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 aug 2012, 19:02
Locatie: Oudemirdum
Contacteer:

Re: verhalen over 'toekomst'

Ongelezen bericht door Stephan de Jong »

Beste Karin,
Misschien heb je iets aan dit verhaal, voortgekomen uit mijn duim.
Stephan de Jong


Het aardige doosje

Er was eens een meisje dat graag juffrouw op school wilde worden. Ze had een mooie voornaam: Caroline. Maar haar achternaam was een beetje minder mooi: Knoet. Maar het geeft natuurlijk niet, wat voor achternaam je hebt. Als maar aardig bent. Dat vonden ook de vader en moeder van Caroline. Toen ze klaar was met het leren voor juf op een school, kreeg ze van hen een mooi blauw doosje met een gouden lint eromheen. 'Een aardigheidje, speciaal voor jou,' zeiden ze. Dat aardige doosje zal je straks, als je op school werkt, helpen om aardig te zijn voor de kinderen en de andere juffen en meesters.
Caroline bedankt haar vader en moeder netjes voor het cadeautje. Ze was immers netjes opgevoed. Maar ze stopte het doosje ver weg, ergens diep in een kast. Ze wilde helemaal geen doosje met aardigheid. Ze zou straks juf zijn op school en ze had zich voorgenomen dat ze geen lieve juf zou worden, geen lachende juf met grapjes, nee, ze zou een heel strenge juf worden.
Een paar dagen later vond Caroline werk als juf op school. Het was een aardige school, met aardige kinderen, aardige juffen en meesters en ook nog een aardige cavia in een kooitje. Maar Caroline was niet aardig. Op de eerste ochtend dat ze naar school ging, begon ze meteen om alle kinderen in haar klas strafwerk te geven. 'Maar juffrouw Caroline, we hebben helemaal niks gedaan,' zeiden de kinderen. 'Juist,' antwoordde zij, 'dat jullie niks gedaan hebben is al erg genoeg. Ik houd niet van luie kinderen. En ik heet niet juffrouw Caroline, maar juffrouw Knoet.' Je begrijpt dat het heel stil in de klas werd en heel ongezellig.
De andere meesters en juffen wilden in de koffiepauze kennismaken met de nieuwe juf. De nieuwe juf zei: 'Knoet, jullie noemen mij juffrouw Knoet. En de koffie is lauw en de koekjes erg klein.' Je begrijpt wel dat het in de koffiekamer heel stil werd en heel ongezellig.
De volgende weken werd het nog stiller en nog ongezelliger. De kinderen waren gewend om aan hun juf of meester te vertellen wat voor leuke dingen ze hadden meegemaakt. Maar aan juffrouw Knoet vertelden ze niks. De juffen en de meesters op school, gingen soms wel eens samen uit eten, maar juffrouw Knoet nodigden ze nooit uit om mee te gaan. Op een keer stak juffrouw Knoet haar hand in het hok van de cavia omdat ze hem zo saai stil vond zitten. Meteen beet hij in haar vinger. Nee, de school was er niet gelukkiger op geworden.
Diep in haar hart was juffrouw Knoet ook niet gelukkig. Soms huilde ze voor het slapen gaan en voelde zich eenzaam. Dat werd steeds erger en nog een beetje erger, heel erg zelfs. Maar het ergste werd het na vier weken, toen juffrouw Knoet jarig was. Het was de gewoonte dat de kinderen cadeautjes gaven aan een juf of meester die jarig was. Dan was er feest in de klas, met slingers en limonade. Maar op de ochtend dat juffrouw Knoet jarig was, waren er geen slingers, geen limonade, geen 'lang zal ze leven' en zelfs geen cadeautjes. Op die ochtend moest juffrouw Knoet zo hard huilen dat ze wegdreef op haar eigen tranen.
Ze dreef naar haar huis, naar haar kast om precies te zijn. In de kast lag nog steeds dat aardige blauwe doosje met het gouden lint. Juffrouw Knoet maakte het open ... Er vloog iets geels uit, iets oranjes, iets groens en roods. De kamer vulde zich met vrolijke kleuren. Juffrouw Knoet voelde zich ineens geen juffrouw Knoet meer, maar juffrouw Caroline. Ze nam al die kleuren uit haar kamer mee en ging terug naar school. Ze nam ook slingers mee en limonade voor de kinderen en grote koeken voor de andere juffen en meesters. Juffrouw Caroline heeft die dag voor het eerst geen strafwerk gegeven en zelfs geen huiswerk, maar een mooi, spannend verhaal verteld. Het was alsof de school kleuriger werd, minder stil en veel gezelliger. Voortaan kreeg juffrouw Caroline op haar verjaardag ook cadeautjes. Iedereen deed aardig tegen haar. Zelfs de cavia beet haar niet meer.
Tja, dat gebeurt er als je het aardige doosje dat je ooit hebt gekregen, openmaakt.
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: verhalen over 'toekomst'

Ongelezen bericht door Raymond »

Hoi Karin,

Ik, dacht, wat als een groot deel van je toekomst al vast lijkt te liggen? Er verwachtingen van de omgeving zijn? Voor dat thema lijkt mij de levensloop van de verschillende Griekse helden die in Troje vochten een mooie metafoor. Al op vroege leeftijd was voorspeld hoe hun toekomst er uit zou zien. En daar leek niet aan te ontkomen.
Je kunt dan denken aan Achilles. Hij kende zijn lot en zijn moeder kende het ook. Vooral zij probeerde hier op te participeren door hem te beschermen.

Groet, Raymond
Gebruikersavatar
reinhilde kwekkeboom
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2012, 08:50

Re: verhalen over 'toekomst'

Ongelezen bericht door reinhilde kwekkeboom »

Hoi Stephan,

Wat een geweldige duim heb jij als je die opsteekt wordt iedereen blij :D ,
Wat leuk dat je nu eens niet vanuit het kind vertelt maar vanuit "de juf die zgn de waarheid in pacht heeft"
Geweldig om dit verhaal te vertellen vanuit het perspectief "de juf"
Tot ziens Reinhilde
Gebruikersavatar
karin
Berichten: 108
Lid geworden op: 20 jan 2010, 09:24

Re: verhalen over 'toekomst'

Ongelezen bericht door karin »

Bedankt, Stephan, voor je prachtige verhaal. En bedankt Raymond voor je tip, da's ook heel interessant.

Ik heb deze vraag overigens gesteld omdat ik mee wil doen met het project "Wish for the future", zie http://www.wishforthefuture.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. Ik ken Lance Weiler en hij doet echt heel erg leuke dingen. Het is de bedoeling dat alle wensen voor de toekomst daadwerkelijk over een paar jaar de ruimte ingaan. Het lijkt me heel leuk om met kinderen een project te doen over hun Wish for the Future. Ben dus op zoek naar verhalen ter introductie en inspiratie van het project. Zo leuk dat ik hier alvast wat verzameld heb, met jullie hulp!
Plaats reactie