Oproep: TV/beeld fragmenten gezocht

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Oproep: TV/beeld fragmenten gezocht

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Vertellers,

Volgende week maandagochtend, de dag voor Wereldverteldag, ben ik te gast bij Koffie MAX TV.
Ik mag tijdens het gesprek in de studio korte fragmenten laten zien van bekende Nederlanders of buitenlanders, die ‘een verhaal vertellen.’ Dat hoeft niet zo zeer letterlijk een verhaal te zijn, de redactie dacht bijvoorbeeld aan mensen die verhalend spreken. Of mensen die de plank mis slaan door juist GEEN verhaal te vertellen!
Wat goed past bij de doelgroep van omroep MAX zijn bv. leden van het koninklijk huis, politici of mensen van TV. Het mogen ook oudere TV fragmenten zijn. In het archief van Beeld en geluid is veel te vinden.
Wie heeft er tips?
Houd je vooral niet in met het geven van suggesties.
En er is haast bij! Het kan tijd kosten een fragment boven water te krijgen of de rechten te regelen.

Ik moest bv. aan Maarten Luther King denken.
Maar ik dacht ook aan Jim Henson als The Storyteller.


Alvast bedankt!
Groet, Raymond


Ps. Reageren mag natuurlik ook via Twitter!
BrendaVertelt

Re: Oproep: TV/beeld fragmenten gezocht

Ongelezen bericht door BrendaVertelt »

Hallo Raymond,

Google: Ernst Daniel Smid, hij heeft veel verteld op TV. Hij is trouwens ook al eens in TV MAX geweest. Programma's: Wonderlijke Wegen, Kaaskoppen en Waterlanders, God in de Lage Landen.

Google: De Tiende van Tijl. Tijl Beckland verteld verhalen bij klassieke muziek, waardoor deze begrijpbaar wordt. Vond ik erg leuk om te zien.

Wat ik heel erg mooi vond was vorig jaar met Pasen. Kijk op uitzending gemist The Passion op 21 april nederland 3. Het Paasverhaal op eigentijdse manier vertelt door Erik Dijkstra, dat wordt afgewisseld met bekende muziekstukken uitgevoerd door bekende zangers. Kan ik iedereen die dit niet gezien heeft aanraden om nog te kijken.

Dit jaar komt er weer een nieuwe versie met andere spelers.

Misschien heb je hier wat aan.

Hartelijke Groeten en veel succes. Ik ga kijken.

Trouwens, voor wie niet kan kijken, KoffieMax is 's avonds al op uitzend gemist terug te kijken.

Brenda
marlies souren

Re: Oproep: TV/beeld fragmenten gezocht

Ongelezen bericht door marlies souren »

Hoi Raymond,

ben jij niet een beetje te jong voor Max?
Nou ja je bent nu een bekende Nederlander ;) en die komen overal.
Tof voor je
succes, I will have a Look!
marlies souren
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Oproep: TV/beeld fragmenten gezocht

Ongelezen bericht door Raymond »

Hoi Brenda,

Wat een goede tips! Ik mail ze door aan omroep MAX.

En Marlies ik ben nu nog te jong misschien, maar ooit niet meer!

Groet, Raymond
BrendaVertelt

Re: Oproep: TV/beeld fragmenten gezocht

Ongelezen bericht door BrendaVertelt »

Hoi Raymond,

Je had het nog over het koninklijke huis. Een verhaal zonder woorden.
De Traan op het huwelijk van Maxima en Alexander.

Iedereen kende het verhaal over haar vader, die niet aanwezig was. Dat de titel Adios Nonino was. Tijdens de muziek en de traan voel je het verhaal.

Het moment dat prins Bernhard zijn stropdas afdoet, vertelt natuurlijk ook een verhaal.

Mischien heb je erg nog wat aan.

Groetjes,

Brenda
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Oproep: TV/beeld fragmenten gezocht

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Vertellers,

Mijn praktische vraag is ineens een uiterst boeiend forumonderwerp geworden, vind ik. Het heeft mij aan het denken gezet.

Via Twitter kreeg ik deze reactie van Janneke Tanja:
woordwever Janneke Tanja
@Vertelacademie Kun je iets met TedEx? Weinig NLders, wel héle goede verhalende sprekers. Youtube bevat ook schatten voor wie kan zoeken.

En via de e-mail deze van Pauline Seebregts:
Misschien kun je hier nog iets mee. Steve Jobs stanford commencement speech.


Mijn eerste idee vanochtend was; “Ik zou wel een hele documentaire over Vertellen willen maken.”
De traan van Maxima vertelt inderdaad een heel verhaal, de stropdas van prins Claus doet dit ook, als je je realiseert dat het voor de prins niet gemakkelijk is geweest om in 'een gouden kooi' te leven en in de wetenschap dat hij na deze toespraak nooit meer een stropdas heeft gedragen! (Ik moest zelf ook al aan dit fragment denken). En TedEx is op zoek naar verhalen in de wereld van nu. En Tijl vertelt inderdaad een verhaal over klassieke muziek!

Ik heb me bij het uitkiezen van de twee fragmenten laten leiden door twee dingen: Het feit dat in 6 minuten een juist beeld moet neergezet moet worden wat “verhalen vertellen” is. En door de doelgroep. De traan van Maxima gaat te diep op het onderwerp in, de Prins en Steve lezen hun verhaal voor, dus geven een onjuist beeld van vertellen.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor Ernst D Smid en Maarten Luther King.
Het derde voorbeeld mag ik zelf zijn, live in de studio. Ik heb mijn verhaal geklokt en kan het nu vertellen in 1.25 minuut.

Dank voor jullie suggesties!
Groet, Raymond



Ps. Wil je weten wat het resultaat was? Klik dan bij het onderwerp "Verteller van het jaar.'
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oproep: TV/beeld fragmenten gezocht

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Een documentaire over vertellen... ja!!!
Voor het Wereldwijd Vertellen in Amsterdam vandaag heb ik een professioneel (docu)filmer benaderd om een impressie-filmpje te maken. Ik zal het idee eens terloops laten vallen ;-)

Melanie
Plaats reactie