Ruilbeurs verhalen nr. 9: Geschiedenisverh. voor jonge kind

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
Vertelacademie
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 jan 2011, 15:03
Contacteer:

Ruilbeurs verhalen nr. 9: Geschiedenisverh. voor jonge kind

Ongelezen bericht door Vertelacademie »

Beste forumlezers,

- Ben je op zoek naar een verhaal? Klik dan ook op Antwoord en schrijf je bericht. Vermeld daarbij zo zorgvuldig mogelijk wat voor verhaal je zoekt, voor wat voor gelegenheid en voor welke doelgroep.

- In ruil voor de te verwachten suggesties/reacties geef je zelf in je bericht een willekeurige verhaaltip.
Geef in drie zinnen een omschrijving van het bewuste verhaal en vermeld indien mogelijk de bron.

- Wil je reageren op een oproep? Klik dan op Antwoord.


We vinden het leuk om na afloop te lezen hoe je verhalende zoektocht is afgelopen! En hoe je optreden was!

Veel plezier met deze ruilbeurs!
Groet, Raymond



PS. De eerdere afleveringen v/d ruilbeurs staan in het archief.
Gebruikersavatar
Rudolf Roos
Berichten: 134
Lid geworden op: 07 feb 2010, 13:17
Locatie: Almere
Contacteer:

Ruilbeurs verhalen nr. 9: Geschiedenisverh. voor jonge kind

Ongelezen bericht door Rudolf Roos »

In het kader van een schoolbreed geschiedenisproject ben ik uitgenodigd om verhalen te komen vertellen voor groep 1/2 (4-6 jaar, 20min) en groep 3/4 (7-8 jaar, 30min).

Ik zoek naar thema's die aansluiten bij deze leeftijd, en verhalen bij die thema's.

Vb: ik heb zelf gedacht aan het thema 'ridders en prinsessen', maar verhalen voor kleine kinderen daarbij vinden is lastig.

Graag hoor ik jullie ideeën!!!
Schrijft over verhalen vertellen op https://www.verhalenvertellen.nl
Writes about telling fairy tales at https://internationalstoryteller.com
Gebruikersavatar
Dick van der Pijl
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 mar 2010, 23:27

Re: Ruilbeurs verhalen nr. 9: Geschiedenisverh. voor jonge kind

Ongelezen bericht door Dick van der Pijl »

Beste Rudolf
Voor jou heb ik tot nu toe een paar tips
1)Lang geleden van Arend van Dam/Alex wolf Hierin staan juist geschiedenis verhalen voor kleuters

2)Ridders en rebellen verhalen uit de geschiedenis van de Lage Landen samenstelling Ton van Reen

3) Jaap ter Har heeft voor de jeugd een aantal geschiedenisverhalen geschreven Varierend van Tristan en Isolde/Koning Artur /Parcival en niet te vergeten Sagen van de donkere middeleeuwen.
4)Uitgeverij Verba heeft het boek Nederlandse sagen en legenden uitgegeven

Succes erme
Dick van der Pijl
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ruilbeurs verhalen nr. 9: Geschiedenisverh. voor jonge kind

Ongelezen bericht door Raymond »

Hoi Rudolf,

Ik ben geen onderwijsspecialist maar vind geschiedenisonderwijs voor kleuters niet voor de hand liggend. Spannend dus om hier over na te denken…
Ik ben benieuwd naar het boek van Arend van Dam/Alex Wolf, dat Dick noemt.
Zelf vroeg ik me af of geschiedenis-onderwijs aan kleuters niet veel meer gaat over het creeren van bewustwording dat er zoiets als een verleden/gisteren is? Ik denk dan bijvoorbeeld aan het verhaal van de familie (kleuter-papa-mama-opa-oma) of misschien de geschiedenis van de school?

Wat vinden de onderwijsmensen hiervan?

(Zo heb ik ooit eens ervaren dat jonge kinderen het zeer opwindend vonden dat in het boek van Sinterklaas nog dingen over hun ouders als kinderen waren vermeld. Ineens hadden ze een beeld dat ‘vroeger’ hun ouders ‘stoute’ kinderen geweest waren).

Groet, Raymond
Gebruikersavatar
Saskia Bangma
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 okt 2009, 21:32
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Ruilbeurs verhalen nr. 9: Geschiedenisverh. voor jonge kind

Ongelezen bericht door Saskia Bangma »

Hoi Rudolf,

Is het niet mogelijk elk verhaal aan te passen aan je doelgroep? Je moet alleen het perspectief van het kind zien te pakken.

Zo heeft mijn dochter de biografie van Vincent van Gogh gehoord toen ze in groep 3 zat. Ze vond het prachtig! De verteller vertelde vanuit het perspectief van de kleine Vincent, hoe hij het als kind al leuk vond om te schilderen. Dat begrepen de kinderen allemaal, want ze schilderden op school ook allemaal! En vanuit dat uitgangspunt vertelde de verteller hoe de kleine Vincent opgroeide, altijd wilde blijven schilderen, maar dat hij daar lang niet altijd in gestimuleerd werd En hoe hij, gesteund door zijn grote broer (ook zo lekker herkenbaar voor de kinderen), kunstschilder werd. En dat wij nu nog steeds zijn schilderijen in musea kunnen zien hangen.

Dit is een voorbeeld van kunstgeschiedenis, maar het brengt de geschiedenis wel heel dicht bij de belevingswereld van de kinderen.

Vraagt alleen wel wat werk van jou, om de geschiedenis van een bekend persoon of een bekende geschiedkundige gebeurtenis, om te zetten naar de belevingswereld van de jonge kinderen.

Succes ermee!

Groet,

Saskia.
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ruilbeurs verhalen nr. 9: Geschiedenisverh. voor jonge kind

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Hallo Rudolf,

Moeilijke vraag, zeg.
Natuurlijk spreken ridders en prinsessen tot de verbeelding, maar het lijkt me moeilijk om voor die leeftijdsgroep historisch verantwoorde verhalen rondom dat thema te vinden (i.t.t. sprookjes).

Ik heb zelf 13 jaar als kleuterjuf gewerkt en wij hanteerden altijd de vuistregel "hoe jonger het kind, des te dichter bij huis". Dat geldt ook voor geschiedenis. Kinderen in groep 1 en 2 zijn nog volop bezig met de ontwikkeling van tijdsbesef. Ze leven in het hier en nu en zijn druk aan het leren dat er zoiets als dagen, weken en maanden bestaat. Een jaar is voor een kind van die leeftijd een half leven (nou ja, meer een kwart, om precies te zijn).

Bij een project rondom geschiedenis voor kleuters denk ik als eerste aan "toen papa en mama klein waren" en "toen opa en oma klein waren". In de belevingswereld van kleuters blijven: waar speelden opa/oma/papa/mama vroeger mee? Hoe zag de kamer eruit? Hoe zag het op straat uit? Wat voor kleren hadden de mensen aan? Dan heb je het dus grofweg over de jaren '50 tot '80!
Voor groep 3 en 4 kun je dan al een stapje verder, naar 100-150 jaar geleden, bijvoorbeeld. En ook letterlijk iets verder van huis: de eerste treinen, het werk in fabrieken, e.d.

En wat voor verhalen passen daar dan bij? Ik moest gelijk denken aan van die 'ouderwetse' kinderboeken: Dik Trom, Kruimeltje, Ot en Sien. (En eigenlijk is zelf Jip en Janneke al geschiedenis ;-)) Misschien dat je daar iets kunt vinden?

Het lijkt me in ieder geval handig om ook met de leerkrachten te overleggen, waarop zij het accent willen leggen.
Ik ben heel benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen! Laat je het hier weten?

Succes ermee,
Melanie
Gebruikersavatar
karin w
Berichten: 113
Lid geworden op: 24 mar 2010, 18:40
Locatie: Soest

Re: Ruilbeurs verhalen nr. 9: Geschiedenisverh. voor jonge kind

Ongelezen bericht door karin w »

Hallo Rudolf,

Ik heb er lang over nagedacht en kom tot dezelfde conclusie als de anderen.
Voor kleuters is 'gisteren' al lang geleden...

Ik dacht ook aan verhalen van Ot en Sien.

In het boek "Lang geldeden" van Arend van Dam staan leuke verhalen die je voor kleuters kunt aanpassen. Ook verhalen van (voor ons) niet zo erg lang geleden als "De vooruitgang" (Na de oorlog) over de uitvinding van een stofzuiger, wasmachine, telefoon(!), televisie en de eerste mensen op de maan. Hoe deden mensen vroeger de was en andere huishoudelijke klusjes? Hoe en waarmee speelden ze? Misschien wel met speelgoed dat de kinderen nu niet meer kennen, maar ook wel speelgoed waar nu nog steeds mee gespeeld wordt (bijv. springtouw, knikkers, stelten, hoepels).

Ook dacht ik aan het boek "het meisje van De Nachtwacht" van Claire Felicie. Dit zou je dan moeten bewerken, maar het is verteld vanuit een meisje dat geschilderd is door Rembrandt. Je kunt dan ook een afbeelding van De Nachtwacht laten zien waarop het meisje te zien is.
En iets vertellen over de schilder die haar geschilderd heeft en hoe het was in haar tijd (speelde ze net als de kinderen van nu? hoe waren haar kleren?).


Succes!
Karin
Gebruikersavatar
Rudolf Roos
Berichten: 134
Lid geworden op: 07 feb 2010, 13:17
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ruilbeurs verhalen nr. 9: Geschiedenisverh. voor jonge kind

Ongelezen bericht door Rudolf Roos »

Hoi,

bedankt voor jullie tips en meedenken! Het boek van Arend van Dam dat Dick noemde is een aanrader wat mij betreft. Ik ben dit nu in mijn groep 5 aan het voorlezen.

Ik kan me vinden in jullie opmerkingen over kleuters en geschiedenis. Ik vind het ook belangrijk (als leerkracht én als verteller) om voor mezelf over dit soort onderwerpen na te denken. Dat is bijvoorbeeld zinvolle kennis als ik zelf een educatief project zou willen opzetten voor een kunstinstelling.

Tegelijkertijd is er daarnaast de pragmatische kant waarbij je iets aanbiedt dat past bij de vraag vanuit de organisatie. En dus vertel ik een zelf gemaakt magisch-realistisch verhaal, wat in het tijdperk van Ridders en Kastelen speelt en waarin belangrijke eigenschappen uit die tijd terugkomen.

Als verhaaltje terug het onderstaande verhaaltje dat ik onlangs op Facebook plaatste. Ik ben nl. zelf net verhuisd.
Op een dag brak er een dief binnen in het huis van de Hodja. Hij pakte wat hij pakken kon, en ging er snel weer van door. De Hodja had hem gezien, pakte snel zijn andere spulletjes en liep achter de dief aan naar zijn huis. Hij stapte naar binnen en ging op zijn gemak zitten.

"Wie ben je? En wat doe je hier?", vroeg de dief. Hodja: "Hoezo? We zijn net toch hierheen verhuisd?"
Schrijft over verhalen vertellen op https://www.verhalenvertellen.nl
Writes about telling fairy tales at https://internationalstoryteller.com
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 139
Lid geworden op: 21 okt 2009, 18:38

Re: Ruilbeurs verhalen nr. 9: Geschiedenisverh. voor jonge kind

Ongelezen bericht door Frank »

Ik ben eindelijk van alles aan het bijlezen op het forum en wil hier toch nog graag even reageren.
Ik sluit me graag aan bij alle opmerkingen over kleuters en tijdsbeleving. Tegelijk pleit ik er (als voormalig kleutermeester) altijd voor jonge kinderen niet te onderschatten. Als je het verhaal maar brengt in een vorm die bij ze past, zoals Saskia schrijft.
Twee aanvullende opmerkingen:
- In zijn workshop op De Verhalenboot benadrukte Dale Jarvis dat historische verhalen niet over feiten maar over beleving en emotie moeten gaan. Gebruik daarvoor alle zintuigen. Als dat niet bij jonge kinderen past...
- Bedenk dat voor basisschoolkinderen veel waar wij mee opgegroeid zijn als geschiedenis is: telefoon met draaischijf en aan een vast snoer, typemachine, cassetterecorder, de gulden enzovoort. Ook daar liggen kansen.
Plaats reactie