corporate storytelling

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
Gebruikersavatar
karin
Berichten: 108
Lid geworden op: 20 jan 2010, 09:24

corporate storytelling

Ongelezen bericht door karin »

Hoi allemaal,

Wie is er geinteresseerd in het gebruik van verhalen in bedrijven, of heeft hier al ervaring mee? Ik wil dit graag verder gaan ontwikkelen, maar heb beetje last van drempelvrees geloof ik.

Wel al leuke info gevonden op internet, bijvoorbeeld deze:

http://www.corporatestoryteller.be" onclick="window.open(this.href);return false;


Iemand die zin heef om hierover eens van gedachten te wisselen?

Groetjes, Karin
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: corporate storytelling

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Karin,

Een boek dat ik je absoluut kan aanbevelen over Corporate Storytelling: Storytelling Handboek, door Suzanne Tesselaar en Annet Scheringa. Heel verhelderend!

En dan is er nog Corporate Stories door Astrid Schutte en Theo Hendriks. Ik vond het als ‘verhalen verteller’ minder interessant dan het boek van Susanne. Ik mis het verhalende in de voorbeelden.

Eerder verscheen op het Vertelforum een oproep voor verhalen om in bedrijven en organisaties mee te werken van Tanja, het staat nu in het archief. Misschien staat daar nog interessante informatie in. (De zoekfunctie vind je op de rode balk).


En tot slot, in 2012 zal de Vertelacademie een weekend workshop Corporate Storytelling aanbieden.
Een verteldocent en iemand uit de marketing hebben deze workshop samen ontwikkeld.
Binnenkort meer informatie op onze website.

Succes!
Groetjes, Raymond
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: corporate storytelling

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Karin en anderen,

Een vriendin mailde mij laatst een interview (YouTube) met Raymond Godding over Corporate Storytelling .

Groet, Raymond
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: corporate storytelling

Ongelezen bericht door Raymond »

Beste Vertellers,

In het archief van het Vertelforum staat een onderwerp met verhaalsuggesties voor het gebruik binnen bedrijven en organisaties. (De link opent in een nieuw venster).

Groet, Raymond
Pien van de Broek

Re: corporate storytelling

Ongelezen bericht door Pien van de Broek »

Hoi,

Dit kwam ik tegen.
Er staat een pdf file van het eerste hoofdstuk bij http://www.managementboek.nl/boek/97890 ... n_der_wijk" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes, Pien
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: corporate storytelling

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Het is niet echt mijn ding en ik heb het gevoel dat de definitie van "corporate storytelling" ook nogal breed is. Via twitter kwam ik dit boek tegen, volgens mij valt dat er ook onder? http://www.organisatiesprookjes.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Groetjes, Melanie
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: corporate storytelling

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Vertellers,

Zowel op Twitter als op Facebook zag ik deze link, geplaatst door andere vertellers.
Zo vertelt de Guardian door middel van een bekend oud sprookje het actuele verhaal van hun krant
(Link naar de Guardian).


Een van de meeste geslaagde manieren om een verhaal te vertellen over een bedrijf of product vind ik nog steeds de serie commercials van de Rabobank met in de hoofdrol de jonge bankier Jochem de Bruin.

Jochem de Bruin houdt een speech voor bankiers.
Heel knap gedaan, in een minuut het oude en nieuwe verhaal van de bank!

Jochem de Bruin, (Rabobank) bankiert in Afrika.

Jochem zijn zus gaat trouwen. (Links gaan naar YouTube).

(Zo te zien staan de commercial waar Jochem zijn oma in het bejaardenhuis leert internetbankieren. en de commercial met de Zweedse bankiersvrouw niet online).

Groet, Raymond


ps. Melanie, ja organisatie sprookjes vallen hier ook onder. Die gaan (vooral) over het gebruik van verhalen binnen de organisatie. Terwijl Corporate Storytelling (zie dit bericht) zich vooral richt op het gebruik van verhalen in de externe communicatie.
Nico Herwig

Re: corporate storytelling

Ongelezen bericht door Nico Herwig »

Dag Karin,

Ik raad je aan eens contact op te nemen met Erik Mathlener. Hij is hier al een tijdje mee bezig: erik.mathlener@gmail.com

Nico Herwig
Gebruikersavatar
peterine
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 jan 2010, 19:12
Locatie: Uden

Re: corporate storytelling

Ongelezen bericht door peterine »

Hoi Karin,
Jouw vraag is al bijna weer van een jaar geleden en ik ben benieuwd of je de eerste stappen in het bedrijfsleven al hebt gezet?
Vorige week heb ik een gesprek gehad met drie heren van een net gestart bedrijf. Of ik hen kon helpen het verhaal van hun bedrijf te vertellen. Een moeilijke opdracht. Ik spreek de taal van het bedrijfsleven niet en begrijp vaak niet waar ze het over hebben. Toch boeiend om mee aan de slag te gaan. Ik ga eerst het boek corporate storytelling maar eens bestellen en lezen. Heeft iemand toevallig nog suggesties hoe uberhaupt te beginnen?
Groet,
Peterine
Plaats reactie