1.000 paar oren voor Grimm! -De resultaten!

Behandelde onderwerpen uit Vertelforum.
Heeft ZOEKFUNCTIE.
Forumregels
De berichten in het archief staan inmiddels over 3 pagina's verspreid.
Zoek je iets?
Dit forum heeft een zoekfunctie, klik op de rode menubalk op Zoeken.
Veel succes!
barbara

1.000 paar oren voor Grimm! -De resultaten!

Ongelezen bericht door barbara »

Opmerking van de forumbeheerder (Raymond): Dit forumonderwerp is gesplitst omdat het heel lang werd. Lees hieronder alles over de resultaten van de 1.000 paar oren.

Klik hier voor de informatie over het Europese project en de eerste Nederlandse ideeën. (Nieuw venster).

Als je mee wilt doen aan de 1.000 paar oren, klik dan boven dit bericht op de knop Antwoord.
En lees hier verder over de opzet van de 1.000 paar oren. (Nieuw venster).

En klik hieronder voor de gekozen verhalen:

Met de opmerking van de Europees coördinator: Feel free to use any version of variation of these stories that you like. Have fun! :)





Leukleukleuk!!
Ik begin zondag meteen te vertellen, vrouw Holle ga ik doen op de 'naar buiten dag' hier in het Limburgse, zie ook http://www.natuurlijkleudal.nl/nl/nieuw ... september-" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben benieuwd hoeveel paar oren ik mag gaan noteren...!
Succes en veel plezier allemaal.
Barbara
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Europees Grimm Project: de verhalen zijn bekend!

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Hallo allemaal,

Bij mij is ook de kop eraf (nee, niet de mijne): ik had ad-hoc een verhaal nodig voor mijn wekelijkse overblijfklusje en heb zojuist aan een groep 4 Vrouw Holle verteld.
Ik heb de kinderen eerst mijn superdikke Grimm-bundel laten zien en ze vertelt dat daar 200 sprookjes in staan die 200 jaar geleden zijn verzameld (jahaa... die kenden ze toen uit hun hoofd: knap waren de mensen vroeger, hè?) Ook nog een mooie oude foto laten zien van een spinnenwiel: veel kinderen kenden het woord wel, maar bleken toch niet te weten wat het nou eigenlijk voor ding was.

Ze hebben zichtbaar genoten, alhoewel een enkeling het kennelijk niet helemaal kon waarderen dat ik de gebroeders Grimm vrijwel trouw bleef, gezien haar commentaar: "Is dat het einde? Ik ken ook het echte einde, want dat heb ik op tv gezien." Er is dus nog heel wat ontwikkelingswerk te verrichten door ons, vertellers! :D

Groetjes,
Melanie

PS oja, voor de administratie: dat waren 21 paar oren!
Gebruikersavatar
Saskia Bangma
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 okt 2009, 21:32
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Europees Grimm Project: de verhalen zijn bekend!

Ongelezen bericht door Saskia Bangma »

Hallo allemaal,

Wat heerlijk om te lezen hoe jullie met Grimm bezig zijn. Ik krijg zelf ook helemaal zin om een Grimm-sprookje voor te gaan bereiden! Maarrr, ik ben met een andere opleiding bezig, dus dat kan er echt niet bij.
Maar: leuk! de eerst 21 paar oren zijn binnen!

Ik blijf meelezen en met jullie meegeniet. En wanneer het kan ook nog eens meeluisteren!

Groetjes,

Saskia.
Gebruikersavatar
Dick van der Pijl
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 mar 2010, 23:27

Re: 1.000 paar oren voor Grimm!

Ongelezen bericht door Dick van der Pijl »

Hallo vertellers
Hier dan een een twintigtal oren erbij. Op een combinatieschool alochtonen en witte kinderen heb ik het sprookje verteld van de jongen die wilde leren griezelen.(groep 6)
Ondanks dat de kinderen nog nooit een leerkracht hadden horen vertellen waren ze erg enthousiast. Ze hebben 35 minuten geluisterd en op het eind komt dan altijd weer die bekende vraag:"Is het echt gebeurt?"
Deze kinderen genoten vooral van de wreedheden die in het sprookje voorkwamen of de koster die van de trap af werd geduwd.
Na afloop zei een kind:"Dat die jongen zo graag wil leren griezelen",ik snap er niks van.
Het blijft een raadsel
Vriendelijke groeten,
Dick


Voetnoot Raymond: en dat maakt 41 paar oren totaal! (Maar het zijn er inmiddels vast al meer...)
Leuk om je verslag te lezen Dick!
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 1.000 paar oren voor Grimm!

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Haha ja, die vraag "is het echt gebeurd?" is altijd weer leuk.
Mooi Dick!

Ik heb Vrouw Holle inmiddels in totaal aan 39 kinderen verteld.
In Arnhem ga ik een verhaal vertellen dat niet op het lijstje van vier staat, namelijk IJzeren Hans.
Ik ben inmiddels ook benaderd voor het festival Gluren bij de Buren, op 11 december hier in Amersfoort, en heb aangegeven dat ik daar ook een Grimm-verhaal wil vertellen (3 huiskamervoorstellingen, ik weet nog niet zeker welk verhaal ik neem). ik hou jullie op de hoogte!

Groet,
Melanie
Gebruikersavatar
Dick van der Pijl
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 mar 2010, 23:27

Re: 1.000 paar oren voor Grimm!

Ongelezen bericht door Dick van der Pijl »

Meester en nu een verhaaltje wat echt gebeurt is. Nou is dat toch ook toevallig ik weet wel een D'r was eens een man en die heette Hein,maar eigenlijk kon je beter zeggen Luie Hein en we zijn vertrokken.Nu voor 21 kinderen Een kind is er bijgekomen en heeft een bewegingsoverschot van heb ik jou daar en tijdens het vertellen van Luie Hein kijk ik recht in de ogen van een karikaturale spiegel die bewust of onbewust al mijn bewegingen registreert en zo uitvergroot dat het lijkt dat ik in een lachspiegel kijk. Ik adem in en uit en zie dat hij niet expres doet. Als het verhaal uit is kijkt hij mij vragend aan in de trant van :"is het nou al afgelopen?'
Dus schrijf maar op 21 erbij
Goeds
Dick van der Pijl
Gebruikersavatar
Dick van der Pijl
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 mar 2010, 23:27

Re: 1.000 paar oren voor Grimm!

Ongelezen bericht door Dick van der Pijl »

Schrijf er maar 52 oren bij .
Luie Hein verteld aan groep 7 Nog nooit zo'n relaxte ochtend gehad toen ik dit verhaal aan het begin van de dag vertelde.

Het laatste uur van de dag Het griezelsprookje verteld als experiment kinderen mochten luisteren of luisteren en tekenen tegelijkertijd.
Een half uur het geluid van kleurpotloden en stiften en mijn stem Verder af en toe opkijkende kinderen of kinderen die bleven luisteren. Het moment dat de hele klas keek was het moment dat de jongste zoon het spook in de klokkentoren zag en deze de trap af trapte.

Van te voren had ik gevraag dan de kinderen of zij eventueel een tekening voor het filmpje van Karin wilde maken.Die waren erbij,maar ook die toch lekker schetsjes maakten van Geronimo Stilton.
Goeds dick
Gebruikersavatar
Rudolf Roos
Berichten: 134
Lid geworden op: 07 feb 2010, 13:17
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 1.000 paar oren voor Grimm!

Ongelezen bericht door Rudolf Roos »

Als iedereen nu onderaan zijn post zijn aantal vertellers erbij telt, en steeds het nieuwe totaal vermeldt, dan is het wat beter bij te houden. Ik kan er nl. nu al geen chocola van maken hoeveel oren er al geweest zijn!

Tellen 'varianten' trouwens ook (ik denk aan: Jack-versies (Appalachian) van Grimmverhalen bijvoorbeeld)?
Schrijft over verhalen vertellen op https://www.verhalenvertellen.nl
Writes about telling fairy tales at https://internationalstoryteller.com
Gebruikersavatar
Dick van der Pijl
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 mar 2010, 23:27

Re: 1.000 paar oren voor Grimm!

Ongelezen bericht door Dick van der Pijl »

We zitten in totaal op 153 (alles wat ik aan berichten op het forum heb aangetroffen)Waar kan je die Jack versie vinden van de Grimm verhalen?goeds Dick
Gebruikersavatar
Rudolf Roos
Berichten: 134
Lid geworden op: 07 feb 2010, 13:17
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 1.000 paar oren voor Grimm!

Ongelezen bericht door Rudolf Roos »

@Dick: Zie voor meer info over Jacktales: http://www2.ferrum.edu/applit/bibs/tales/#Jack" onclick="window.open(this.href);return false;

"Jack and the robbers" is bijvoorbeeld een variant van "De Bremer Stadsmuzikanten". En zo zijn er nog een heel aantal waarin je verhalen herkent die de Grimms ook opgeschreven hebben.


Klik voor het volgende bericht, rechtsonder dit bericht op 2 of Volgende.
Schrijft over verhalen vertellen op https://www.verhalenvertellen.nl
Writes about telling fairy tales at https://internationalstoryteller.com
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 1.000 paar oren voor Grimm!

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Vertellers,

Wat gaat het goed met die oren!
Of varianten op Grimm verhalen ook meetellen vroeg Rudolf….. Ik weet het niet zo goed, wat ik weet is dat de gebroeders Grimm veel verhalen hebben gelezen (en gehoord) en verhalen samengevoegd hebben. En dan kan het zo maar zijn dat bv. een “Jack Variant’ aan de basis ligt van een bekend Grimm verhaal……
Misschien hangt het van het verhaal af of je het wel of niet meetelt. Wat vinden jullie?

In ieder geval kunnen optredens met andere Grimm verhalen dan de vier van ons lijstje meegeteld worden, want ons doel was; 1.000 paar oren voor Grimm.
Groet, Raymond


Ps. Rudolf ik zag de Tweet die je vanuit de trein verstuurde. Heb je zin om hier op het forum je ervaringen tijdens het vertelfestival in Aken te delen? (Je kunt het natuurlijk ook in het besloten deel plaatsen, als je dat liever doet).
Gebruikersavatar
Giny Drent
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 feb 2010, 15:11

Re: 1.000 paar oren voor Grimm!

Ongelezen bericht door Giny Drent »

Beste vertellers,

Afgelopen zaterdag zouden Reinou, Dick en ik tijdens het Sprookjesfestival vertellen in Café Mahler(Arnhem). Jammer genoeg werd Reinou ziek(griep) en kon dus niet meedoen. Vooral voor haar was dat erg sneu. Omdat Reinou en Dick zondag samen zouden zijn en ze nog niet beter was, heb ik haar vervangen. Dick en ik hebben heel plezierig samengewerkt!
Nu even ons aantal oren: 214 paar! Totaal is nu dus:367.
Dick:5x Magere Hein + 2x Iemand die er op uittrok om te leren griezelen, en ik: 7x Het winterkoninkje en de beer.
Nu las ik daarnet dat we ons niet hadden hoeven houden aan de 4 uitgekozen Grimm-verhalen. Jammer dat ik dat niet eerder wist. Ik wilde me aan de opdracht houden. Overigens wel een uitdaging om een, door mij minder geliefd en kort verhaal, te vertellen en uit te breiden tot 20 min. En als het dan ook nog goed overkomt dan is dat minder erg. Ook Dick heeft zijn 'griezel-verhaal' voor jongere kinderen heel goed aangepast. Vooral ook omdat de leeftijdsgrens toch dichter lag bij 4 en 5 jarigen dan daarboven.
Zaterdag was het enorm druk, zowel met kinderen (1x bijna 40), etende en pratende mensen, achtergrondmuziek en geen head-set (goeie oefening).
Voor een head-set werd gisteren gezorgd, maar het was veel rustiger, zodat we er geen gebruik van hoefden te maken.
Zowel ouders als kinderen lieten ons weten dat ze erg genoten van onze verhalen (we kozen ook een paar andere verhalen om het niet te eentonig te maken voor onszelf). We hebben uiteraard verteld over onze opleiding bij de Vertelacademie!
Tijdens 'het winterkoninkje en de beer', waar het ging om 'oorlog' stak een meisje van ong. 5 jaar haar vinger op en zei: net als met Kadafi!

Voor de vertellers van volgende week:
veel succes en heel veel oren!

Hartelijke groet, Giny

p.s. het is al een heel lang verhaal geworden, maar ik vergat nog te vermelden dat Karin op zaterdag kwam en opnames van ons heeft gemaakt. Ook hebben Dick en ik een interview gehad met een journalist van De Gelderlander (volgens Dick heeft die ook foto's genomen).
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 1.000 paar oren voor Grimm!

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Giny,

Leuk om te lezen!
En wat gaat het goed met het aantal oren! Het is inderdaad jammer voor Reinou.
Je hebt gelijk Giny, ik meen me nu ook ineens te herinneren dat we hadden afgesproken de oren te tellen als we een of meerdere verhalen uit het lijstje vertellen. Dat is eigenlijk ook wel zo leuk en uitdagender -en zoals ik boven lees- leerzamer.
Mijn excuses voor de verwarring!

Groet, Raymond
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 1.000 paar oren voor Grimm!

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Vertellers,

Ik werd zojuist gebeld door het AD (de uitgave voor de regio Utrecht). Ze wilden alles weten over de 1.000 paar oren voor Grimm! Morgen komt het in de krant!
Leuk hé?!

Ik kon alleen geen optredens van Grimm verhalen in Utrecht melden.

Kunnen de vertellers in regio Gelderland, de Gelderlander in de gaten houden? Ik las hierboven in het bericht dat Dick en Giny geinterviewd zijn.

Groetjes, Raymond
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 1.000 paar oren voor Grimm!

Ongelezen bericht door Raymond »

Daar ben ik weer, ik vroeg me ineens af hoe het AD aan zijn informatie kwam, want ik heb geen persbericht verstuurd over de 1.000 paar oren.
Even Googlen doet wonderen; we/jullie worden o.a. in één adem met Kees van Kooten genoemd in een bericht over het sprookjesfestival dat is overgenomen van het ANP
Zie ook: ed.nl
Er is nog meer…..

Groetjes, Raymond
Gebruikersavatar
karin w
Berichten: 113
Lid geworden op: 24 mar 2010, 18:40
Locatie: Soest

Re: 1.000 paar oren voor Grimm!

Ongelezen bericht door karin w »

Hallo allemaal,

Wat leuk dat er al zoveel paar oren voor Grimm zijn gevonden!
Ik heb op 'mijn' school een schema gemaakt om in de maand november in alle groepen een Grimm-verhaal te komen vertellen. Om te beginnen op maandag 31 oktober.
Er zijn 13 groepen (330 leerlingen), dus als het meezit zullen er weer heel wat oortjes aan toegevoegd kunnen worden.
Ik hou jullie op de hoogte over het juiste aantal en ook hoe het ging.

Groetjes,
Karin w
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 1.000 paar oren voor Grimm!

Ongelezen bericht door Raymond »

Ahhhhh, die journalisten leren het ook nooit af!
Sta je mooi een verhaal te vertellen, schrijven ze toch weer in de krant dat je een verhaal VOORLEEST!
Het zou een ingezonden brief waard zijn.

Ook vanmiddag heb ik tegen de journaliste van het AD moeten zeggen dat er niet aan 1.000 paar oren wordt voorgelezen.

In ieder geval hebben jullie de krant gehaald! Gaaf!

Wat leuk trouwens dat je alle klassen op school afgaat, Karin. (Als het zo doorgaat kunnen we wel naar de 5.000 paar oren :D )

Groet, Raymond
Gebruikersavatar
Melanie Plag
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 1.000 paar oren voor Grimm!

Ongelezen bericht door Melanie Plag »

Wat die journalisten en dat "voorlezen" betreft... arggghhh
Maar laten we het positief bekijken. Kennelijk heeft 200 jaar Grimm en"1000 oren" wel nieuwswaarde, want ze pikken juist dat eruit van die enoooorme lijst van activiteiten op het Sprookjesfestival.
Misschien is er nog een mogelijkheid de komende maanden om het nog een keer in de pers te krijgen, mét de nadruk op vertellen dan?
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

1.000 paar oren voor Grimm! -De resultaten!

Ongelezen bericht door Raymond »

Hoi Melanie en anderen,

Ja het zou een persbericht waard zijn!
Klopt wat je schrijft, bij de berichtgeving over de opening van het festival wordt Kees van Kooten én de 1.000 paar oren genoemd.

Mij ontbreekt het alleen een beetje aan tijd op het moment om een goed persbericht te schrijven. (Ik heb wel een contact dat het via het ANP kan verspreiden).
Ik denk er even over na....

Groetjes, Raymond
Gebruikersavatar
Raymond
Site Admin
Berichten: 788
Lid geworden op: 05 mei 2009, 12:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 1.000 paar oren voor Grimm!

Ongelezen bericht door Raymond »

Dag Vertellers,

Gisteren stond er een interview met mij in het AD (Regio Utrecht). Zie de bijlage (SCROLLEN). Natuurlijk zijn er ook in dit artikel dingen die ik net even anders heb gezegd. Maar het ziet er al met al leuk uit!
Verder vond ik een verwijzingen naar de 1.000 paar oren op de website van het Brabants Dagblad en het Leidsch dagblad. Google maar eens!

Gezien deze onverwachte publiciteit heb ik het Storytellingfestival in Amsterdam gemaild met de vraag of we hier niet iets mee konden. In de wetenschap dat het festival -dat gepland staat voor het eerste weekend van november- het programma natuurlijk al lang rond heeft.
Concreet; we willen deze belangstelling voor het vertellen niet laten lopen en er is een kort optreden toegevoegd aan de Nederlandse avond op 5 november (volwassenen). Ik moest bijzonder snel handelen en beslissen, en had een paar namen op mijn lijstje van Leerroute studenten die dit optreden zouden kunnen doen. Twee vertellers heb ik voorgedragen en het festival heeft daarna gekozen om Giny uit te nodigen. Inmiddels weet ik dat ze ook kan.


Vraag; gaat er nog iemand naar een van de open podia op de Verhalenboot om daar een Grimm verhaal te vertellen?

Overigens wordt in al de berichten in kranten en op websites het woord ‘voordragen’ gebruikt i.p.v. ‘vertellen’. Dit moet wel overgenomen zijn uit het persbericht van het sprookjesfestival. Aandachtspunt voor een volgende keer…


Tot slot wil ik nog graag Dick in het zonnetje zetten. Giny noemde gisteren nog dat hij de persoon is die al deze belangstelling voor Grimm, het vertellen, jullie en de Vertelacademie op zijn geweten heeft door contact te leggen met het sprookjesfestival! Fijn Dick!


Groetjes, Raymond


Klik voor het volgende bericht, rechtsonder dit bericht op 3 of Volgende.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie