Storytelling in 8 colours

Toolbox Storytelling 8 colors

De Vertelacademie maakt bij het samenstellen van haar cursusaanbod gebruik van het competentiemodel 'Storytelling in 8 colours'. Met dit model zorgen we ervoor dat de verschillende facetten van oral storytelling aan bod komen.

[English explanation below]

Uitleg competentie model: verhalen vertellen in 8 kleuren

Als verhalenverteller zijn er veel facetten van jezelf die je kunt onderzoeken en ontwikkelen. Het competentie model geeft je een overzicht van de verschillende domeinen van de verteller. Er zijn acht domeinen, waarvan er vier het belangrijkst zijn. Deze vier hoofddomeinen zijn belangrijk voor elke verteller, terwijl die vier extra domeinen voor sommige vertellers meer en andere vertellers minder belangrijk zijn. Alle domeinen zijn verbonden aan de verschillende archetypes van de verteller. De vier hoofddomeinen zijn die van de onderzoeker, de artiest, de vakman en de performer. De vier extra domeinen zijn die van de trainer, de toepasser, de traditiedrager en de zakenman.
Deze verschillende domeinen en de bijbehorende archetypes staan altijd met elkaar in verbinding, zie ze als verschillende kanten van jezelf als verhalenverteller. Soms is de een kant meer op de voorgrond en soms de ander, maar heel vaak wisselen ze elkaar razendsnel af en overlappen ze elkaar. Als je op jezelf als verteller reflecteert, kan het echter handig zijn om ze uit elkaar te trekken, en in te zoomen op de kenmerken en kwaliteiten van elk archetype.

Elk domein kenmerkt zich door verschillende bijbehorende competenties. De competenties binnen het domein zijn heel verschillend. Het kunnen praktische vaardigheden, kennis of inzichten zijn. Samen vormen de competenties heet beeld en de kwaliteiten van het archetype. Als je een specifiek domein onderzoekt zul je er al gauw achter komen dat sommige competenties binnen het domein van nature dichterbij jou liggen dan andere. Bepaalde kwaliteiten horen al bij jou, of daar heb je jezelf al in ontwikkeld, andere kwaliteiten kunnen vragen om meer onderzoek en oefening.

Het competentiemodel dient als een referentiekader. Het geeft je een overzicht van de verschillende kanten van de verteller. Het wil je uitnodigen om op jezelf te reflecteren en te kijken waarin jij jezelf nog kunt en wilt ontwikkelen. De Vertelacademie zet het competentiemodel in om de cursussen en workshops als het ware te labelen. Door het lesaanbod te verbinden aan het competentiemodel zie je precies welke cursus je helpt om welk aspect van jezelf als verhalenverteller te ontwikkelen. Zo weet je waar je aan begint als je een cursus start en wat je kunt meenemen uit de cursus in je vervolgontwikkeling. Het competentiemodel dient ook als een internationale maatstaf. Dat wil zeggen dat het helpt om andere cursussen, ook die uit het buitenland, inhoudelijk te vergelijken met de cursussen van de vertelacademie. Als we allemaal hetzelfde kader gebruiken is het makkelijker om in te zien welke stof nog relevant is voor jou, en welke aspecten je al eerder hebt ontwikkeld.

Vier hoofddomeinen

  • Onderzoeker: Hij is nieuwsgierig en geïnteresseerd, hij zoekt en onderzoekt, verbreedt zijn horizon en is zowel analytisch als reflectief.
  • Vakman: Hij is altijd goed voorbereid en weet wat werkt. Hij heeft zijn materiaal op orde, beheerst zijn vaardigheden en kan de juiste technieken toepassen.
  • Artiest: Hij houdt ervan om te experimenteren en te creëren vanuit een innerlijke drijfveer. Hij wil zichzelf op persoonlijke wijze tot uitdrukking laten komen.
  • Performer: Hij wil niet alleen iets overdragen, maar ook zijn publiek roeren. Hij is zelfverzekerd en goed voorbereid.

Toolbox

Voor het werken met het competentiemodel is een toolbox ontwikkeld. Deze is te bestellen bij de Federation for Storytelling Europe (FEST).

Explanation competence model: oral storytelling in 8 colours

As an oral storyteller, there are a lot of aspects of yourself that you want to explore and develop, in order to become the best storyteller you can be. The competence model gives you an overview of all the domains that can be involved in storytelling. There are eight competence domains. Four of these domains are the main domains, they are important to each and every storyteller. The four main domains are the researcher, the craftsman, the artist and the performer. The four additional domains can be important if a storytellers wishes to exploit certain areas of being a storyteller, but they are not relevant to everyone. These additional domains are the trainer, the applier, the tradition bearer, the entrepreneur.

All these different domains should not be viewed separately. They form the entirety of you as a storyteller. But according to the situation, one of them can come to the foreground and take the lead or disappear into the background again. You will see that most of the times, these domains all overlap, but when reflecting on yourself as a storyteller, zooming in on these separate components can create clarity and understanding.
Each domain is divided into separate competences. These competences together form the complete set of abilities one needs to become an expert of the domain. The competences are all different kinds of related knowledge, skills or attitudes that are involved with the domain. Some of these competences will come easy to you, they are your natural abilities. Others might be new to you, our require more work to master.
The competence model can serve as a frame of reference for storytellers. It provides an overview of the areas in which development and reflection might be possible. The Vertelacademie uses the competence model to make sure the participants of our courses and workshops understand what they will learn by participating. It also serves as a universal standard, so the content of workshops at the Vertelacademie can be compared with the content of workshops provided elsewhere.

Main Domains:
- Researcher: He is curious and interested, he likes to search and research, broaden his horizon, analyse and reflect
- Craftsman: He wants to prepare his material, master his tools or instruments, apply his techniques, have a way of working
- Artist: He likes to experiment and create from an inner drive, and wants to express himself in a personal way
- Performer: He wants to communicate with and move an audience, and is confident and prepared to do this

Additional Domains:
- Trainer: He likes to initiate, train and coach others in his own field of expertise
- Applier: He does not set storytelling as a goal, but uses it as a means to help develop something else
- Tradition bearer: He carries on the oral tradition of a culture or community, keeping it alive and passing it on with respect for the past and a view of the future.
- Entrepreneur: He knows how to promote, manage and develop his business