Vertellen aan ouderen - Studiemateriaal
In workshop Verhalen vertellen aan ouderen maak je kennis met manieren om je vertelling optimaal te laten aansluiten bij de kenmerken van een ouder publiek.
Hier vind je alle opdrachten werkbladen, oefeningen, downloads en achtergrondliteratuur gesorteerd per cursus/workshop. Daarnaast vind je hier handleidingen voor de (digitale) hulpmiddelen die je soms nodig hebt om onze lessen te volgen.
In workshop Verhalen vertellen aan ouderen maak je kennis met manieren om je vertelling optimaal te laten aansluiten bij de kenmerken van een ouder publiek.
Verhalen vertellen is een vaardigheid die iedere (aankomende) leerkracht zou moeten beheersen: leerlingen hangen aan je lippen! Als je vrij kunt vertellen, kun je ieder verhaal op maat makenvoor de lessituatie waarin je het vertelt. Op deze pagina vind je tips voor het vertellen van verhalen en informatie over storytelling als didactisch hulpmiddel.
In onze driedaagse cursus 'De opbouw van een vertelprogramma' leer je hoe je methodisch een programmaconcept ontwikkelt. Het plaatsen van de juiste verhalen op de juiste plek, en het creëren van soepele overgangen tussen de verhalen, is bepalend voor een succesvolle programmering. Onderstaande documenten en tips zijn bedoeld als aanvulling bij deze cursus.
Docenten van de Vertelacademie verzorgen op uitnodiging regelmatig trainingen en workshops verhalen vertellen in Nederland en België.
Deze pagina geeft tips aan deelnemers die zo'n workshop volgden.
In onze dagworkshop 'Historische verhalen vertellen' leer je hoe je van droge historische feiten een sappig verhaal kunt maken. Op deze pagina vind je materiaal behorend bij de cursus, zoals opdrachten en een formulier met competenties.
Op maandag 20 mei 2019 werd voor de tweede keer een Erfgoed Vertel Event georganiseerd. Professionals uit de erfgoedwereld bogen zich in Museumpark Archeon over de vraag: "Hoe vertel je zo goed mogelijk het verhaal van jouw museum, fort, kasteel of andere erfgoedlocatie?"
In oktober 2017 vond voor het eerst een Erfgoed Vertel Event plaats, met lezingen en workshops over de mogelijkheden van Storytelling in de erfgoedsector.
Tijdens cursussen en intervisiebijeenkomsten geven deelnemers feedback op elkaar. Hiervoor gebruiken we het Ik-ik-jij-jij-model: een bestaand feedbackmodel dat we voor gebruik binnen de Vertelacademie hebben aangepast.
In de workshop 'Geef een verhaal aan je stem' ga je spelen, oefenen en experimenteren met de mogelijkheden van jouw stem. Hieronder vind je een overzicht van competenties, opdrachten voor de voorbereiding en voor na afloop en aanvullend studiemateriaal.
In de workshop 'De stem als instrument van de verteller'verken en ontdek je wat je al in huis hebt op stemgebied en hoe je dat kunt toepassen in een verhaalfragment. Hieronder vind je een beschrijving van competenties waar je mee oefent, (voorbereidings)opdrachten en aanvullende oefeningen.
In onze cursus 'Theater en vertellen' leer je welke theatertechnieken je kunt gebruiken om de vertelkunst te verrijken. Op deze pagina vind je materiaal behorend bij de cursus, zoals opdrachten en een formulier met competenties.
In de workshop 'Sprankelend op de planken' (voorheen Podiumpresentatie voor vertellers') werk je aan een professionelere uitstraling op het podium. Hieronder vind je aanvullende informatie bij deze workshop.