Beschrijving
In plaats van op vier losse dagen vindt deze verkorte Basiscursus Verhalen vertellen plaats op vijf avonden met een zesde bijeenkomst (inclusief presentatie) op een zaterdagmiddag in de Centrale Bibliotheek Utrecht.Het onderwerp van de basiscursus is beeldend vertellen. Hierbij wordt een bestaand verhaal door de deelnemer naar eigen hand gezet. In deze training komen de grondbeginselen van het verhalen vertellen aan de orde: verhaalstructuren, associatie- en fantasietraining, beeldend vertellen en presentatie. De cursus wordt afgesloten met een presentatie aan de eigen groep.
Voor wie?
De basiscursus is geschikt voor iedereen die aan de slag wil gaan met het vertellen van verhalen. Je hebt geen vertelervaring nodig om deze cursus succesvol te kunnen volgen. We verwelkomen regelmatig leerkrachten, gemeenteraadsleden, marketeers, (groot)ouders, stadsgidsen, communicatie-professionals, leden van vertelkringen, ondernemers, predikanten, leidinggevenden en liefhebbers van verhalen.
Ook deelnemers die al verhalen vertellen in hun werk of als hobby, kunnen de basiscursus volgen om hun vertelvaardigheden aan te scherpen.
Lees hieronder meer over onze coronamaatregelen bij 'Wie, waar, wanneer en lesgeld'.
Wie, waar, wanneer en lesgeld
Onder het kopje Cursusdata (rechts op groot scherm, onder op mobiel) kun je zien waar en wanneer de eerstvolgende avondcursus plaatsvindt.
De avondvariant van de basiscursus wordt alleen aangeboden in Utrecht.
De cursus bestaat uit 5 avonden en een zaterdagmiddag. Lestijden avonden: 19.00 - 21:30 uur.
Voorbereiding presentatie zaterdag van 12.30-14.00 uur, uitvoering presentatie van 15.00-16.00 uur.
Lesgeld voor niet-leden van de Bibliotheek Utrecht: €140,= (Incl. 21% Btw NL).
Lesgeld voor leden van de Bibliotheek Utrecht: €100,= (Incl. 21% Btw NL).
Docent: Raymond den Boestert
Conform de corona richtlijnen die de overheid op 6 mei bekend heeft gemaakt zullen de lessen plaatsvinden volgens de 1,5 meter richtlijn.
Om het bovenstaande organisatorisch mogelijk te maken is op voorhand het maximale aantal deelnemers in deze lesgroep beperkt. Klik hier voor het corona protocol van de Bibliotheek Utrecht.
Opbouw
Het vertellen van inspirerende verhalen is een kunst met een lange traditie; de kunst om een publiek mee te nemen in de wereld van het verhaal. We hoeven ons daarbij niet te beperken tot het exact reproduceren van bestaande verhalen. Vertellen houdt in de vrijheid te hebben verhalen naar eigen hand te zetten, door er zelf elementen aan toe te voegen, het verhaal mooier, langer of juist korter te maken of om een verhaal aan te passen aan de actualiteit.Dit beeldend vertellen, waarbij een bestaand verhaal door de deelnemer naar eigen hand wordt gezet, is het onderwerp van de basiscursus vertellen. De bedoeling is dat elke deelnemer aan het eind van de cursus in staat is om, in kleine kring, een verhaal te vertellen.
De cursus is opgebouwd uit de volgende drie delen:
- Het verhaal. In het eerste gedeelte worden verhalen onderzocht. De deelnemer leert hoe een verhaal wordt opgebouwd en maakt kennis met verschillende soorten verhalen en vertelconstructies. Onderzocht wordt uit welke beelden, geuren en kleuren een verhaal bestaat. De fantasie wordt geëxploreerd om beelden en fantasieën op te roepen en met die ingrediënten een verhaal te vertellen.
- De verteller. Het tweede gedeelte van de cursus draait om training van de verteller. Nonsenstaal, voorwerpen en oefeningen uit het theater worden gebruikt om belemmeringen te overschrijden. De verteller gaat op zoek naar de emotionele binding met het verhaal en ontwikkelt een eigen invalshoek, de drijfveer achter de vertelling.
- De verteller en het verhaal. In het derde gedeelte wordt gewerkt aan de presentatie van het verhaal. De volgende elementen komen daarbij aan de orde:
- Het grensgebied tussen theater en vertellen wordt verkend om met behulp van beweging en lichaam een extra dimensie aan het verhaal te kunnen toevoegen.
- Het leren werken met tijd, ritme en ruimte (de regie van het verhaal).
- Het gebruik van houding en stem.
Competenties
De deelne(e)m(st)er:- verwerft inzicht in de opbouw van verhalen: de deelnemer kan omgaan met verhaalstructuur en verhaal motieven. (Module “Het verhaal”).
- maakt kennis met een aanpak om een eigen interpretatie te ontwikkelen t.o.v. het verhaal. (Module “Het verhaal”).
- heeft inzicht in de werking van emotie binnen een vertelling. (Module “De verteller”).
- ontwikkelt een zekere vaardigheid in improviserend (vrij) vertellen. (Module “De verteller”).
- heeft inzicht in de werking van houding en nonverbaliteit op de vertelling. (Module “De verteller”).
- kan beeldende verhaalelementen opmerken en verwoorden. (Evocatief vermogen). (Module “De verteller”).
- maakt kennis met de werking van de stem. (Module “De verteller”).
- heeft inzicht in de balans tussen tekst en stilte. (Module ‘Het verhaal en de verteller”).
- maakt kennis met de presentatie elementen: tijd en ritme, ruimtegebruik en sfeertekening. (Module ‘Het verhaal en de verteller”).
- doorloopt tenminste eenmaal het totale proces van voorbereiding t/m vertelling aan de hand van een zelfgekozen verhaal.
Voorbereiding/opdrachten
Tip: Draag tijdens de lessen 'gemakkelijk schoeisel.'
N.B.: We spreken met elkaar af om tijdens de lessen geen audio of video opnamen (van verhalen) te maken, zonder instemming van mede cursusdeelnemers en de docent.
Verhaal voor de basiscursus
Anders dan in de ‘reguliere’ basiscursus sluiten we deze cursus af met een persoonlijk verhaal dat we in De Bibliotheek Utrecht vertellen tijden het evenement ‘Zo maar op zaterdag.’ Je hoeft bij de start van de cursus nog niet te weten welk verhaal dit zal zijn.
LET OP: Wacht met de keuze voor een verhaal tot de eerste cursusavond.
De docent zal in de les de laatste aanwijzingen en tips geven.
Je krijgt aan het eind van de eerste bijeenkomst van de basiscursusdocent(e) de vraag om op zoek te gaan naar een kort verhaal om tijdens de laatste les aan te werken en dit vervolgens tijdens een groepspresentatie bij ‘Zomaar op zaterdag’ te presenteren.
Het gaat om een verhaal van 5 minuten, het thema is vrij.
- Het gaat niet om het zelf schrijven en vervolgens vertellen van dit verhaal. Schrijven vraagt andere vaardigheden dan vertellen. Een belangrijk onderdeel van de basiscursus is dat je leert om een verhaal vrij te vertellen aan een groep, in jouw eigen woorden, zonder de tekst uit je hoofd te leren.
- Houd je aan de opgegeven verhaallengte (duur). Het zou jammer zijn als het gekozen verhaal zo lang is dat er weinig ruimte overblijft voor de feedback van de docent(e) op je vertelling en om deze in je verhaal te verwerken.
Lees, nadat de docent de opdracht heeft gegeven, de tips over het vertellen van waargebeurde verhalen op de Campus pagina van onze website, om na te denken over het verhaal dat je in de laatste les wilt vertellen.
Voorbereiding op de laatste cursusavond
- Leer het door jou gekozen verhaal niet uit je hoofd!
Bereid je op de laatste lesavond voor door - zoals je in de eerste les gedaan hebt - het verhaal te analyseren op opbouw. Maak vervolgens de vijf bijbehorende tekeningen/schetsen die de loop van het verhaal weergeven. - Leg daarna de geschreven tekst weg en vertel het verhaal als oefening eens aan jezelf waarbij je alleen gebruik maakt van de vijf tekeningen. Vertel van beeld naar beeld.
- Voor je voorbereiding kun je ook gebruik maken van het werkblad 'Het voorbereiden van een verhaal' dat op de Campus staat.
- Bedenk tenslotte een concrete vaardigheid (werkvraag) waar je de laatste les nog met de docent aan wilt werken. Kom je er niet uit? Dan zal de docent(e) jou in de les helpen de vraag helder te krijgen.
Organisatie laatste lesavond
De docent(e) verdeelt op de voorlaatste avond alle deelnemers in twee groepen. In jouw groepje ga je met jouw verhaal aan de slag. Natuurlijk hoeven jullie deze voorbereiding op de presentatie niet alleen te doen. De docent(e) zal iedereen individueel bij het vertellen begeleiden. De avond ziet er als volgt uit:- Aan het begin van de les maakt de docent(e) de groepsindeling bekend en spreekt af hoe laat hij/zij met welk groepje gaat werken.
- In het groepje dat niet als eerste met de docent(e) aan het werk gaat, vertelt iedereen (tenminste) één keer zijn of haar verhaal. Deel de beschikbare tijd met elkaar goed in zodat iedereen echt aan de beurt komt! (Het helpt als iemand de taak heeft de tijd in de gaten te houden).
Tips voor de verteller: neem een actieve houding aan tijdens het vertellen, d.w.z. ga niet eerst bij elkaar zitten om toe te lichten wat je van plan bent om te vertellen, maar begin meteen.
Je kunt je luisteraars eventueel wel vragen om op iets specifieks te letten.
Onderbreek jezelf niet als je iets vergeet of nog niet tevreden bent, maar vertel gewoon verder. Je mag fouten maken!
Tips voor de luisteraars: Geef kort en gedoseerd feedback op het verhaal waar je zojuist naar hebt geluisterd. Denk daarbij aan de inhoud van de basiscursus: structuur en verhaalinterpretatie, beeldend vertellen, verbinding met het verhaal, contact maken.
Vergeet bij het geven van feedback niet te benoemen wat er goed ging! - Voor de begeleidingsronde met de docent(e) werk je aan een door jou geformuleerde werkvraag (zie boven). Je krijgt een of twee aandachtspunten mee waar je zelfstandig of met de andere deelnemers in jouw groepje nog aan kunt werken.
Tip: Het is handig als één van de andere deelnemers de feedback voor jou opschrijft zodat je daar niet aan hoeft te denken als je met de docent(e) aan het verhaal werkt. - Let op de lengte van de verhalen. We zetten in op verhalen van 5 minuten. Zo heb je genoeg tijd over voor de begeleiding en het verwerken van de ontvangen feedback in jouw verhaal. Tip: Klok bij de eerste ronde vertellen elkaars verhalen.
Als het groepje waar jij deel van uitmaakt eerder klaar is met oefenen, schuif dan gerust aan bij de begeleidingsronde die de docent(e) heeft met de andere groep. Ook van kijken kun je veel leren.
Daarna volgt op een zaterdag de eindpresentatie waarin alle deelnemers hun verhaal aan de hele groep vertellen. Wij wensen jou alvast veel plezier!
Na de cursus
Ga na de basiscursus in de praktijk aan de slag met de in de basiscursus geleerde vaardigheden. Besteed telkens zorgvuldig aandacht aan de opbouw van je verhaal en kies bij iedere vertelling een van de andere in de basiscursus geleerde vaardigheden om aan te werken.Kijk ook eens ons op onze campus voor handige werkbladen om je verhaal voor te bereiden en artikelen met praktische tips.
Na de basiscursus kun je afhankelijk van je persoonlijke ontwikkeling als verteller, interesses of de doelgroep waaraan je wilt vertellen, kiezen voor het volgen van een workshop waarin een bepaalde vaardigheid wordt verdiept of die inzoomt op het werken met een specifieke doelgroep. De meeste cursussen en workshops die de Vertelacademie aanbiedt kun je met de basiscursus op zak volgen.
Ben je op zoek naar een geschikte plek over je verhalen samen met anderen te oefenen? Kijk dan eens bij Vertelkringen
Leerroutes
De Basiscursus verhalen vertellen is tevens onderdeel van de meerjarige opleidingen, Vertellen met en voor kinderen tussen 4-14 jaar (Leerroute 1) en Vertellen voor een groot publiek (Leerroute 2). Voor deelnemers die besluiten om zich in te schrijven voor zo'n leerroute is de basiscursus de eerste stap.Als je op bovenstaande links klinkt kun je meer lezen over beide opleidingen. Je vindt daar ook een handig overzicht met ‘Veel gestelde vragen’ over de Leerroutes. Bel of mail ons gerust als je meer wilt weten. Je kunt ook jouw basiscursusdocent(e) om advies vragen.
Als je je nog aan het oriënteren bent over het wel of niet volgen van een Leerroute laat het ons dan weten. Je basiscursusdocent(e) zal dan een voorlichtingsrondje inplannen.
De eerste stappen na jouw Leerroute inschrijving
Na de basiscursus hebben studenten die de cursus in het kader van een leerroute volgden een toetsingsmoment (zie lesplan). Als een student ‘officieel’ is toegelaten in de Leerroute ontvangt hij/zij een factuur voor inschrijfgeld en begeleiding bij de praktijkopdrachten (zie de kostenspecificatie in het lesplan).
Als leerroute student reflecteer je op de eigen ontwikkeling door een evaluatie in te vullen in het portfolio Basis- en verdiepingscursus. Nadat je dit hebt ingevuld zal de docent(e) reageren en zijn of haar feedback toevoegen. Ga in de praktijk aan de slag met de werkpunten die uit de evaluatie naar voren zijn gekomen.
Laat tussen het volgen van de basis- en verdiepingscursus tenminste een half jaar zodat je in deze periode aan de Praktijkopdracht Vertelervaring kunt werken (10 maal vertellen voor een publiek). Je kunt in deze tussenliggende periode wel workshops plannen. Besteed telkens zorgvuldig aandacht aan de opbouw/structuur van je verhaal en kies bij iedere vertelling één van de andere in de basiscursus geleerde vaardigheden om aan te werken. Reflecteer op deze punten in het daarvoor bestemde portfolio praktijkervaring.
Maak een globale planning voor de eerste fase van je leerroute en plaats deze in je persoonlijk forum. Geef hierbij ook het gewenste aantal praktijkmomenten aan tussen basis- en verdiepingscursus. Bespreek je planning met de basiscursusdocent tijdens het toetsingsmoment aan het eind van de cursus.
Je kunt na het volgen van de basiscursus ook al een start maken met de 'kijkopdrachten'. Let er op dat er tenminste 6 kijkopdrachten over blijven voor na het volgen van de verdiepingscursus als je staat ingeschreven voor Leerroute 1 en tenminste 8 bij Leerroute 2
Vertelacademie Netwerk
Als Leerroute student maak je deel uit van het Vertelacademie Netwerk. Dit netwerk bestaat uit Leerroute studenten en alumni. Vanuit het netwerk worden regelmatig activiteiten georganiseerd. Zoals oefen- en intervisiebijeenkomsten. Lees meer op de pagina van het netwerk.
Samenwerking met Zwolle Unlimited
De Vertelacademie werkt vanuit de Leerroutes samen met het grootste Nederlandse Vertelfestival: Zwolle Unlimited. Noteer de data van de komende editie van festival alvast in jouw agenda! Het netwerk neemt elk jaar de programmering van een eigen tent op zich. In deze tent krijgen studenten van de Vertelacademie - ongeacht hoever ze zijn in de leerroute - de kans om festivalervaring op te doen.
Wil je meer weten over het Vertelacademie Netwerk tijdens Zwolle Unlimited? Neem dan contact op met de Festivalgroep.
Tip: Bezoek tijdens het festival voorstellingen van binnen- en buitenlandse professionals voor jouw kijkverslagen.