Vertellen voor jongeren

    Beschrijving

    Jongeren zijn een geweldig publiek. Ze zijn nieuwsgierig naar de wereld en naar zichzelf. Ze staan open voor nieuwe indrukken. Verhalen kunnen ze met hart en ziel beleven. Als doelgroep is de leeftijdscategorie van twaalf tot achttien jaar echt anders dan kinderen of volwassenen. De bijzondere kenmerken van jongeren vragen om een specifieke aanpak van de verteller. Wat voor tempo werkt het beste? Welke verhalen en welke vertelstijl passen bij jongeren? In deze workshop maak je kennis met het denken van de puber en wat dit voor invloed heeft op je vertelling.

     

    Praktisch

    Datum: Een zaterdag in 2018 (Lestijden: 10.00-17.00 uur).
    Cursusnummer: VJ-2018.
    Plaats: Utrecht of Zwolle.
    Docente: Paul Groos.
    Lesgeld: € 135,- (Incl. 21% btw NL). (Lesgeld onder voorbehoud).
    Deelname: voor iedereen die een basiscursus heeft gevolgd.
    Wil je een e-mail ontvangen zodra de nieuwe datum bekend is? Stuur ons dan een e-mail.  

    Opbouw

    Pubers
    De denk- en leefwereld van een jongere tussen de 12 en 18 jaar is anders dan die van een kind of een volwassene. Ouders worden langzaam minder belangrijk en leeftijdsgenoten gaan een grotere rol spelen. Ook lichamelijk verandert er van alles. Het is tijd om de liefde te verkennen. Tegelijkertijd wordt er een groter beroep gedaan op hun verantwoordelijkheidsgevoel en komen er ineens allerlei nieuwe verplichtingen bij, zoals school of een bijbaantje. Het is een tijd van verkennen en ontdekken, van nieuwe conflicten en nieuwe relaties. Het meest van alles veranderen de hersenen: logisch denken wordt gemakkelijker, magisch denken raakt op de achtergrond. Redeneren en discussiëren nemen de plaats in van fantaseren en spelen. Ze willen zich graag verplaatsen in een verhaal, maar hun suspension of disbelief werkt nog niet zo goed als die van volwassenen. Maar als een verhaal goed, vlot en afwisselend wordt verteld, kunnen ze zich helemaal laten meenemen.

    Vertellen voor jongeren
    In de ochtend gaan we vooral in op de gevolgen die de kenmerken van de puberteit voor je vertelling hebben. Zo zal je moeten vertellen met grote emoties en heldere, stevige beelden en moet je letten op de logica van je verhaal. Ook is het van belang dat het thema van je verhaal past bij de dilemma's en problemen die jongeren in hun leven tegenkomen. Denk aan liefde, conflicten, hun positie in de maatschappij, ouders...
    's Middags besteden we tijd aan het verteltempo. We experimenteren met lage, hogere en heel hoge verteltempo's en verkennen wat werkt. Ten slotte is er kort aandacht voor de vraag hoe je vertelopdrachten voor deze doelgroep krijgt en hoe je zo'n optreden effectief organiseert.

     

    Docent

    Paul bijgesnedenPaul Groos is verteller en docent Latijn en Grieks op een middelbare school. Hij studeerde in 2015 af bij de Vertelacademie met de voorsteller "Om Troje - Vader Zoon Achilles", die hij maakte voor eindexamenkandidaten bij het vak Grieks. Inmiddels heeft hij al zo'n 200 keer op middelbare scholen in het hele land verteld. Vertellen en lesgeven liggen in zijn beleving dicht bij elkaar. Hij vindt het belangrijk om juist jongeren het bijzondere van vertellen te laten ervaren door hen te laten luisteren en door hen zelf te laten vertellen. 

    Meer informatie over Paul is te vinden op www.vertellerpaul.nl

     

    Competenties

    In de workshop Vertellen aan jongeren wordt aan de onderstaande competenties gewerkt.

    De student:

    1. ontwikkelt gevoel voor de leeftijdscategorie van 12 tot 18 jaar en leert enkele opvallende kenmerken van deze jongeren.
    2. leert een vertelling aan te passen voor een publiek van deze leeftijd, wat betreft thema, beelden en emoties.
    3. leert spelen met het verteltempo om zo het publiek voldoende afwisseling te bieden.
    4. leert een verhaal op te bouwen met voldoende interne logica voor de gebrekkige suspension of disbelief van de jongere.
    5. krijgt ideeën over het vinden van vertelmogelijkheden voor pubers.

    Voorbereiding

    Opdracht 1
    Circa 10 dagen voor aanvang van de workshop krijg je vier verhalen gemaild. Lees deze verhalen een keer goed door. Je hoeft ze niet verder voor te bereiden en ook niet vertelklaar te maken. Bedenk voor jezelf welke van de vier verhalen je het meest geschikt zou vinden om aan jongeren te vertellen en waarom.
    Je hoeft ze niet te printen! De docent zorg voor afdrukken op papier.

    Opdracht 2
    Bedenk je beste puberbelevenis: iets van toen je zelf puber was of iets over een van je kinderen, neefjes, nichtjes, buurkinderen of leerlingen.

    Praktijk

    Leessuggestie: Om meer te weten te komen over jongeren, kan je "Het puberende brein" van Eveline Crone lezen.

    Tips:

    • Pubers houden van tempo en tempowisselingen: vertel sneller dan je gewend bent. Zap door je verhaal.
    • Laat je thema aansluiten bij wat jongeren beweegt: conflict, individu-tegen-maatschappij, dilemma tussen emotie en plicht, ouders, liefde.
    • Hou je verhaal intern logisch. Als een puber te veel onlogische elementen in je verhaal vindt, haakt hij af.