Basiscursus verhalen vertellen

     

    Beschrijving

    Montage 250x136 FlyerHet onderwerp van de basiscursus is beeldend vertellen. Hierbij wordt een bestaand verhaal door de deelnemer naar eigen hand gezet. In deze training komen de grondbeginselen van het verhalen vertellen aan de orde: verhaalstructuren, associatie- en fantasietraining, beeldend vertellen, presentatie en vertellen vanuit perspectief. De cursus wordt afgesloten met een presentatie aan de eigen groep.

    Voor wie? De basiscursus is geschikt voor iedereen die aan de slag wil gaan met het vertellen van verhalen! Je hebt geen vertelervaring nodig om deze cursus succesvol te kunnen volgen. We verwelkomen regelmatig leerkrachten, gemeenteraadsleden, marketeers, (groot-)ouders, stadsgidsen, communicatie professionals, leden van vertelkringen, ondernemers, predikanten, leidinggevenden en liefhebbers van verhalen. Ook deelnemers die al verhalen vertellen in hun werk of als hobby, kunnen de basiscursus volgen om hun vertelvaardigheden aan te scherpen.

    Na de basiscursus kun je afhankelijk van je persoonlijk ontwikkeling als verteller, interesses of de doelgroep waaraan je wilt vertellen, kiezen voor het volgen van een workshop waarin een bepaalde vaardigheid wordt verdiept of die inzoomt op het werken met een specifieke doelgroep.

    Klik voor de datum en locatie van de basiscursus bij het tabblad: Praktisch.

    Gebruik de andere tabbladen om meer te lezen over de basiscursus.

    Praktisch

    De basiscursussen worden aangeboden in Jeugdtheaterhuis de Berenkuil in Utrecht,
    op De Verhalenboot in Zwolle, op het Vertelkasteel in Alden Biesen (Vlaanderen) en in L63 in Amsterdam - IJburg.

    Een cursus van 4 dagen, lestijden: 10:00 - 16:00 uur. (De weekendvariant in Alden Biesen heeft afwijkende lestijden).

    In Zwolle en Amsterdam worden de cursussen op zaterdag aangeboden.
    In Utrecht, vier keer per jaar op zaterdag en twee keer per jaar op vrijdag.
    In Alden Biesen wordt de basiscursus in een twee weekenden variant aangeboden. Voor wie dat wil met overnachting op het kasteel!

    Aan de rechterkant van deze pagina vind je de inschrijvingsvoorwaarden en de veel gestelde vragen. Voor de routebeschrijvingen zie onderaan de pagina.


    Basiscursussen  2017 - 2018

    alden biesen2

    Twee weekenden parallel aan 'Verhalen in het park 2017.'
    Zaterdag 30 september, zondag 1 oktober, zaterdag 14 en  zondag 15 oktober 2017.
    Cursusnummer: B10-2017.
    Docente: Mia Verbeelen.
    Plaats: Vertelkasteel Alden Biesen (BE).
    Lesgeld: € 260,- en € 40,- voor 4x lunch (Incl. 21% btw NL) (Excl. eventuele overnachtingen).

    Klik hier om meer te lezen over overnachtingen op het kasteel (pdf file).

    Klik hier om in te schrijven met overnachting op het kasteel.
    Klik hier om in te schrijven zonder overnachting op het kasteel.

    verhalen inhetpark alden biesen

    Avondprogramma op het kasteel (facultatief)
    Het tweede cursusweekend valt samen met Verhalen in het park dat in Alden Biesen zal plaatsvinden. Cursusdeelnemers kunnen met reductie aan dit evenement deelnemen. Een fantastische kans om bekende Vlaamse verhalen vertellers aan het werk te zien!
    Het eerste weekend zal de docente, Mia Verbeelen, een avondvertelling verzorgen. Bij droog weer zal dit een vertelwandeling zijn in de omgeving van het kasteel, bij regen een binnenvoorstelling.

    l63Zaterdag 04, 11, 18 november en 02 december 2017.
    Cursusnummer B11-2017
    Docent: Raymond den Boestert. 
    Plaats: L63, Amsterdam-IJburg.
    Lesgeld: € 295,- incl. 21% btw).
    Klik hier om je in te schrijven voor deze cursus.

    Programma i.s.m. Storytellingfestival Amsterdam (facultatief)
    Het eerste cursusweekend loopt parallel aan het vertelfestival dat jaarlijks in Amsterdam plaatsvindt.
    Na de eerste basiscursusles op 4 november is het mogelijk na afloop één of meerdere vertelvoorstellingen te bezoeken. Vanwege het vertelfestival zal de eerste les plaatsvinden in de Meevaart (Indische buurt).

    jeugdtheaterhuis de berenkuilZaterdag 11, 18, 25 november en 09 december 2017.
    Cursusnummer B12-2017
    Docente: Pauline Seebregts. 
    Plaats: Theaterhuis De Berenkuil, Utrecht.
    Lesgeld: € 295,- incl. 21% btw).
    Klik hier om je in te schrijven voor deze cursus.

    Verhalenboot

    Zaterdag 13 en 20 januari, 3 en 10 februari 2018. 
    Cursusnummer: B2-2018.
    Docent: Raymond den Boestert. 
    Plaats: De Verhalenboot, Zwolle.
    Lesgeld: € 295,- (incl. 21% btw).
    Klik hier om je in te schrijven voor deze cursus. 

    jeugdtheaterhuis de berenkuil

    Zaterdag 13, 20, 27 januari en 3 februari 2018. 
    Cursusnummer: B1-2018.
    Docent: Rudolf Roos. 
    Plaats: Theaterhuis De Berenkuil, Utrecht.
    Lesgeld: € 295,- (incl. 21% btw).
    Klik hier om je in te schrijven voor deze cursus. 

    jeugdtheaterhuis de berenkuilVrijdag 09, 16, 23 maart en 6 april 2018. 
    Cursusnummer: B3-2018.
    Docent: Raymond den Boestert. 
    Plaats: Theaterhuis De Berenkuil, Utrecht.
    Lesgeld: € 295,- (incl. 21% btw).
    Klik hier om je in te schrijven voor deze cursus. 

    jeugdtheaterhuis de berenkuilZaterdag 10, 17, 24 maart en 7 april 2018. 
    Cursusnummer: B5-2018.
    Docent: Pauline Seebregts. 
    Plaats: Theaterhuis De Berenkuil, Utrecht.
    Lesgeld: € 295,- (incl. 21% btw).
    Klik hier om je in te schrijven voor deze cursus. 

     
    Routebeschrijvingen

    • In Utrecht huurt de Vertelacademie cursusruimten bij Jeugdtheaterhuis de Berenkuil:
      Uitgebreide routebeschrijving en detailkaart van Utrecht. Let op! Hier staat ook belangrijke informatie over parkeren.
    • In Zwolle vinden de lessen plaats op De Verhalenboot: Routebeschrijving.
    • In Vlaanderen vinden de lessen plaats op de Landcommanderij Alden Biesen,
      Kasteelstraat 6, B – 3740 Bilzen; Routebeschrijving en Plattegrond kasteel.
      Voor wie met de trein komt; Er wordt een pendeldienst georganiseerd vanaf station Bilzen.
    • In Amsterdam vinden de cursussen plaats in de workshopruimte L63, Amsterdam IJburg.

    Opbouw

    basiscursus2Eeuwenlang is het vertellen van verhalen de manier geweest waarop mensen elkaar deelgenoot maakten van elkaars wijsheid, gemoed, hoop en vrees. Verhalen zijn levende geschiedenis, zingeving, moraal, amusement en nieuws.
    Het vertellen van inspirerende verhalen is een kunst met een lange traditie; de kunst om een publiek mee te nemen in de wereld van het verhaal. Die traditie houdt in dat we ons niet hoeven te beperken tot het reproduceren van bestaande verhalen. Vertellen houdt in de vrijheid te hebben verhalen naar eigen hand te zetten, door er zelf elementen aan toe te voegen, het verhaal mooier, langer of juist korter te maken of om een verhaal aan te passen aan de actualiteit.
    Dit beeldend vertellen, waarbij een bestaand verhaal door de student naar eigen hand wordt gezet, is het onderwerp van de basiscursus vertellen. De bedoeling is dat elke deelnemer aan het eind van de cursus in staat is om, in kleine kring, een verhaal te vertellen.

     

    De cursus is opgebouwd uit de volgende drie delen:

    1. Het verhaal. In het eerste gedeelte worden verhalen onderzocht. De student leert hoe een verhaal wordt opgebouwd en maakt kennis met verschillende soorten verhalen en vertelconstructies. Onderzocht wordt uit welke beelden, geuren en kleuren een verhaal bestaat. De fantasie wordt geëxploreerd om beelden en fantasieën op te roepen en met die ingrediënten een verhaal te vertellen.
    2. De verteller.Het tweede gedeelte van de cursus draait om training van de verteller. Nonsenstaal, voorwerpen en oefeningen uit het theater worden gebruikt om belemmeringen te overschrijden. De verteller gaat op zoek naar de emotionele binding met het verhaal en ontwikkelt een eigen invalshoek, de drijfveer achter de vertelling.
    3. De verteller en het verhaal.
      In het derde gedeelte wordt gewerkt aan de presentatie van het verhaal. De volgende elementen komen daarbij aan de orde;
    • Het vertellen vanuit een rol (perspectief). 
    • Het grensgebied tussen theater en vertellen wordt verkend om met behulp van beweging en lichaam een extra dimensie aan het verhaal te kunnen toevoegen.
    • Het leren werken met tijd, ritme en ruimte (de regie van het verhaal).
    • Het gebruik van houding en stem.


    Wil je kennis maken met de docenten, klik dan in het hoofdmenu op 'Wie zijn wij.'

    Na afrondingen van de basiscursus kunnen alle door de Vertelacademie aangeboden workshops met de toelatingseis 'Basiscursus' probleemloos worden gevolgd.

    Competenties

    In de Basiscursus wordt aan onderstaande competenties gewerkt.


    De student(e):

    • verwerft inzicht in de opbouw van verhalen: de student kan omgaan met verhaalstructuur en verhaal motieven. (Module “Het verhaal”).
    • maakt kennis met een aanpak om een eigen interpretatie te ontwikkelen t.o.v. het verhaal. (Module “Het verhaal”).
    • ontwikkelt een zekere vaardigheid in het vertellen van een verhaal vanuit verschillende perspectieven. (Module “Het verhaal”).
    • heeft inzicht in de werking van emotie binnen een vertelling. (Module “De verteller”).
    • ontwikkelt een zekere vaardigheid in improviserend (vrij) vertellen. (Module “De verteller”).
    • heeft inzicht in de werking van houding en nonverbaliteit op de vertelling.  (Module “De verteller”).
    • kan beeldende verhaalelementen opmerken en verwoorden. (Evocatief vermogen).   (Module “De verteller”).
    • maakt kennis met de werking van de stem. (Module “De verteller”).
    • heeft inzicht in de balans tussen tekst en stilte. (Module ‘Het verhaal en de verteller”).
    • maakt kennis met de presentatie elementen: tijd en ritme, ruimtegebruik en sfeertekening.  (Module ‘Het verhaal en de verteller”).
    • doorloopt tenminste eenmaal het totale proces van voorbereiding t/m vertelling aan de hand van een zelfgekozen verhaal.

    Opdracht

    Tip: Draag tijdens de lessen 'gemakkelijk schoeisel.'


    Verhaal voor de basiscursus

    De eerste les zal de basiscursus docent(e), waarvan je les hebt, de opdracht geven om op zoek te gaan naar een kort verhaal om tijdens de laatste les mee te werken.

    Zoek hiervoor een verhaal van 5 minuten, dit komt overeen met ongeveer 1 A4.

    • Kies geen eigen geschreven verhaal. Een belangrijk onderdeel van de basiscursus is dat je leert om een bestaand verhaal 'naar eigen hand te zetten.' Schrijven vraagt andere vaardigheden dan vertellen. Bovendien zul je je vrijer voelen om naar aanleiding van de feedback van de docent in een verhaal naar hartenlust te schrappen en dingen te veranderen als je niet zelf de auteur bent.
    • Vermijd verhalen met (veel) dialoog. Het weergeven van dialoog wordt in de basiscursus niet als vaardigheid behandeld. Je maakt het jezelf gemakkelijker als je in de cursus aan een verhaal werkt met weinig of geen dialoog, zodat je de ruimte hebt om aan de onderdelen te werken die in de cursus aan bod komen.
    • Houd je aan de opgegeven verhaallengte (duur). Het zou jammer zijn als het gekozen verhaal zo lang is dat er weinig ruimte overblijft voor de feedback van de docent(e) op je vertelling en om deze in je verhaal te verwerken.
      Trap niet in de valkuil om een (heel) lang verhaal in te korten. Je zult dan een groot deel van je tijd bezig zijn met het inkorten van je verhaal en dat zou jammer zijn.
    • Het bewerken van een gedicht of liedtekst tot een verhaal is tijdrovend en vaak te veel gevraagd voor een basiscursus. Kies een verhaal waarmee je meteen aan de slag kunt!

    Op deze pagina vind je onder het tabblad Lesmateriaal een aantal handige links naar verhalen websites. Je kunt natuurlijk ook voor een verhaal uit een boek kiezen.

    Maak een kopie van je verhaal en geef deze uiterlijk de derde lesdag aan de docent(e).
    Je kunt het verhaal eventueel ook mailen. Vermeld op de kopie je naam, (de bron) en de auteur.     

    Let op! Wacht tot de eerste cursusdag voordat je op zoek gaat naar een verhaal.
    De docent zal in de les de laatste aanwijzingen en tips geven.


    Voorbereiding op de laatste lesdag
    Leer de tekst van het door jou gekozen verhaal niet uit je hoofd!
    Bereid je op de laatste lesdag voor door -zoals je in de eerste les gedaan hebt- het verhaal te analyseren op opbouw. Maak vervolgen de vijf bijbehorende tekeningen/schetsen die de loop van het verhaal weergeven.
    Leg daarna de geschreven tekst weg en vertel het verhaal als oefening eens aan jezelf waarbij je alleen gebruik maakt van de vijf tekeningen. Vertel van beeld naar beeld.
    Voor je voorbereiding kun je ook gebruik maken van het werkblad 'Het voorbereiden van een verhaal' dat onder het tabblad Lesmateriaal staat.


    De laatste lesdag

    De docent(e) heeft voor vandaag alle deelnemers in groepjes ingedeeld. In jouw groepje ga je vanochtend met het gekozen verhaal aan de slag! Natuurlijk hoeven jullie deze voorbereiding op de presentatie niet alleen te doen. ’s Ochtends zal de docent(e) iedereen individueel bij het vertellen begeleiden. De ochtend ziet er als volgt uit;

    • Aan het begin van de les maakt de docent(e) de groepsindeling bekend en speekt af hoe laat hij/zij met welk groepje gaat werken.
    • In de eerste ronde vertelt iedereen (tenminste) één keer in de groepjes zijn of haar verhaal. Deel de beschikbare tijd met elkaar goed in zodat iedereen aan de beurt komt!
      Tips voor de verteller: Neem een actieve houding aan tijdens het vertellen (ga niet eerst bij elkaar zitten om toe te lichten wat je van plan bent om te vertellen, maar begin meteen).
      Je kunt je luisteraars eventueel wel vragen om op iets specifieks te letten.
      Onderbreek jezelf niet als je iets vergeet of nog niet tevreden bent, maar vertel gewoon verder. Je mag fouten maken!
      Tips voor de luisteraars: Geef kort en gedoseerd feedback op het verhaal waar je zojuist naar hebt geluisterd. Denk daarbij aan de inhoud van de basiscursus: structuur en verhaalinterpretatie, beeldend vertellen, verbinding met het verhaal, contact maken.
      Vergeet bij het geven van feedback niet te benoemen wat er goed ging!
    • Tijdens de begeleidingsronde met de docent(e) krijg je een of twee aandachtspunten mee waar je (met de andere deelnemers in jouw groepje) nog aan kunt werken.
      Tip: Het is handig als een van de andere deelnemers de feedback voor jou opschrijft zodat je daar niet aan hoeft te denken als je met de docent(e) aan het verhaal werkt.

    • Let op de lengte van de verhalen. We zetten in op verhalen van 5 minuten. Zo heb je genoeg tijd over voor de begeleiding en het verwerken van de ontvangen feedback in jouw verhaal. Tip: Klok bij de eerste ronde vertellen elkaars verhalen.

    De docent zal ’s morgen afspreken hoe laat de lunchpauze begint. Als het groepje waar jij deel vanuit maakt voor lunchtijd klaar is met oefenen, schuif dan gerust aan bij de begeleidingsronde die de docent(e) heeft met een van de andere groepjes. Ook van kijken kun je veel leren!

    Na de lunchpauze volgt dan de eindpresentatie waarin alle deelnemers hun verhaal aan de hele groep vertellen! Wij wensen jou alvast veel plezier!


    Na de basiscursus
    Ga na de basiscursus in de praktijk aan de slag met de in de basiscursus geleerde vaardigheden. Besteed telkens zorgvuldig aandacht aan de opbouw van je verhaal en kies bij iedere vertelling een van de andere in de basiscursus geleerde vaardigheden om aan te werken.

    De meeste cursussen en workshops die de Vertelacademie aanbiedt kun je met de basiscursus op zak volgen. Op de menubalk vind je onder Lesaanbod een overzicht.

    Ben je op zoek naar een geschikte plek over je verhalen samen met anderen te oefenen?
    Klik dan eens op de menubalk bij Zelfstudie en daarna in de rechterkolom bij Vertelkringen.

    Voor de studenten die deze cursus volgden in het kader van een leerroute, staan er aanwijzingen onder het tabblad Leerroutes

    Leerroutes

    De Basiscursus verhalen vertellen is tevens onderdeel van de Leerroute (1) Vertellen met en voor kinderen tussen 4-14 jaar en de Leerroute (2) Vertellen voor een groot publiek.
    Voor deelnemers die besluiten om zich in te schrijven voor een Leeroute is de basiscursus de eerste stap.

    Na de basiscursus hebben studenten die de cursus in het kader van een leerroute volgen een toetsingsmoment (zie lesplan). Als een student ‘officieel’ is toegelaten in de Leerroute
    ontvangt hij/zij een factuur voor inschrijfgeld en begeleiding bij de praktijkopdrachten (zie de kostenspecificatie in het lesplan).


    Tips en aanwijzingen voor leerroute studenten

    Als leerroute student reflecteer je op de eigen ontwikkeling door een evaluatie in te vullen in het portfolio Basis- en verdiepingscursus. Nadat je dit hebt ingevuld zal de docent reageren en zijn of haar feedback toevoegen. Ga in de praktijk aan de slag met de werkpunten die uit de evaluatie naar voren zijn gekomen.

    oefenenLaat tussen het volgen van de basis- en verdiepingscursus tenminste een half jaar zodat je in deze periode aan de Praktijkopdracht vertelervaring kunt werken (10 maal vertellen voor een publiek). Je kunt in deze tussenliggende periode wel workshops plannen. Besteed telkens zorgvuldig aandacht aan de opbouw/structuur van je verhaal en kies bij iedere vertelling één van de andere in de basiscursus geleerde vaardigheden om aan te werken. Reflecteer op deze punten in het daarvoor bestemde portfolio praktijkervaring. 

    Maak een globale planning voor de eerste fase van je leerroute en plaats deze in je persoonlijk forum. Geef hierbij ook het gewenste aantal praktijkmomenten aan tussen basis- en verdiepingscursus. Bespreek je planning met de basiscursusdocent tijdens het toetsingsmoment aan het eind van de cursus.

    Je kunt na het volgen van de basiscursus ook al een start maken met de 'kijkopdrachten'. Let er op dat er tenminste 6 kijkopdrachten over blijven voor na het volgen van de verdiepingscursus als je staat ingeschreven voor Leerroute 1 en tenminste 8 bij Leerroute 2.   

    Lesmateriaal

    Werkbladen

    Artikel

    • Tips en Tricks van de Vertelacademie - De vertelruimte (Vertel eens, maart 2008) (pdf 367kb).

     

    Links verhalenwebsites

    In de basiscursus werk je de laatste bijeenkomst met een zelf uitgekozen verhaal. Hieronder staan links naar een aantal websites of themapagina's met verhalen om je op weg te helpen.

    Themapagina's met verhalen

    • Gerard Jellema maakte een pagina met Japanse verhalen.
    • Els Baars beheert een website met natuurverhalen. Iedere maand publiceert zij een verhaal over een plant, dier, vogel, insect of boom.
    • Rudolf Roos verzamelde op zijn blog een aantal Kerstverhalen voor volwassenen.

     Nog meer Nederlands- en anderstalige verhalenwebsites

    Artikel

    • Tips en Tricks - Verhalen zoeken (Vertel eens..., december 2010) (pdf 1,16 mb).

     

    Aanvullend bij de Basiscursus - Artikelen

     

    Cursist aan het woord

    Een verhaal is, wat een beroepsverteller mij ooit heeft geleerd, een mooi versierd cadeau aan de luisteraars.

    Lees meer...